اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

فرهنگ‌سازی متفاوتِ کرونایی؛ کاری که انجام نشد!

فرهنگ‌سازی متفاوتِ کرونایی نیاز امروز کشور محسوب می‌شود تا بتوان جلوی همه‌گیری بیشتر این ویروس منحوس را گرفت؛ کاری که از ابتدا انجام نشد!

فرهنگ‌سازی متفاوتِ کرونایی؛ کاری که انجام نشد!

خبرگزاری فارس شاهرود- گروه اجتماعی: مسؤولان بهداشتی و درمانی کشورمان به‌طور مکرر تأکید می‌کنند که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی همچنان مهم‌ترین راه مقابله با کرونا بوده و از مردم می‌خواهند در این مسیر بیش از گذشته توجه داشته باشند.

نوید دانایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان نیز می‌گوید «با توجه به افزایش آمار ابتلا به کرونا در استان سمنان، همچنان نیازمند رعایت بیشتر موارد بهداشتی هستیم» و همه این موارد به فرهنگ‌سازی متفاوت کرونایی نیاز داشته و دارد.

هر روز شاهد پلمب واحدهای هتل و پذیرایی، برخی مراکز خدماتی و... به علت عدم رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی مبارزه با کرونا و فاصله‌گذاری اجتماعی هستیم و خبرهای مکرری نیز از برگزاری مجالس عزا و عروسی در کشور مخابره می‌شود و همه این اتفاقات تلخ در سایه بی‌توجهی به فرهنگ‌سازی ویژه در حوزه کرونا رخ می‌دهد.

گرچه رئیس‌جمهوری عقیده دارد که «موج دوم کرونا ناشی از ریختن ترس مردم بود و باید تا پایان امسال، آداب و رسوم را کنار بگذاریم»؛ اما برخی مردم چرا توجهی به این امر ندارند؟

رفتارهای چندگانه؛ نشانه بی‌توجهی به فرهنگ‌سازی

یک کارشناس امور فرهنگی در این زمینه می‌گوید: مسؤولان بهداشتی و درمانی و حتی مدیران سیاسی دائم تأکید می‌کنند که ساده‌ترین، مؤثرترین و کم‌هزینه‌ترین راهکار فعلی باری مقابله با ویروس کرونا، استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و خودداری از برپایی تجمعات مختلف است؛ اما خبرها حاکی از این است که برخی مردم توجهی به این الزامات ندارند و باید ریشه این رفتارها را شناخت.

مجتبی خلقی اضافه کرد: مشکل اصلی اینجاست که مردم هنوز باور نکرده‌اند که با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نباید اجازه داد تا تیر کرونا به هدف بخورد و برایشان درونی نشده است که تجمعات، هدف اصلی ویروس کرونا است و این امر به سیاست‌گذاری فرهنگی ملی در این حوزه بازمی‌گردد.

همه اتفاقات تلخ در سایه بی‌توجهی به فرهنگ‌سازی ویژه در حوزه کرونا رخ می‌دهد

او ادامه می‌دهد: شماری از هم‌وطنانمان با باور قلبی نپذیرفته‌اند که کرونا فعلاً ماندگار است و ما باید سالم مانده و عادت کنیم ماسک بزنیم تا زنده بمانیم؛ این توصیه‌ها گرچه به‌صورت مکرر ارائه می‌شود، اما چون سیاست واحد فرهنگی از ابتدا در این حوزه ورود نداشته است، مردم رفتارهای چندگانه‌ای در برخورد با آن نشان می‌دهند.

این کارشناس فرهنگی تأکید می‌کند: از ابتدا در رسانه‌ها گفته می‌شود کرونا سنین پایین را درگیر نمی‌کند و الآن می‌گویند این ویروس در کمین کودکان هم هست؛ هم مشخص نبود که آن زمان بر اساس کدام مستند علمی این سخن گفته می‌شد و الآن هم معلوم نیست چرا سطح اضطراب اجتماعی در این بخش تا این حد بالا برده می‌شود.

خلقی اضافه کرد: امروز مکرر در رسانه‌ها می‌بینید که می‌گویند کودکان مستعد ابتلای بیشتر به بیماری‌های ویروسی هستند و برخلاف آنچه پیش‌تر تصور می‌شد، کرونا در کمین کودکان است؛ همه این امور از ابتدا نیازمند فرهنگ‌سازی بود.


 

نادر فخری، فرماندار شهرستان شاهرود اما در این زمینه، با بیان اینکه عده‌ای در داخل کشور تلاش دارند تا برای نظام اسلامی چالش ایجاد کرده و فضا را به سمتی ببرند که ذهنیت مردم را دچار آشفتگی کنند، اظهار کرد: دشمن امروز سه راهبرد اساسی را دنبال می‌کند که یکی از آن‌ها که دشمن داخلی و خارجی هر دو برایش تلاش دارند، ناامید کردن مردم است.پیشگیری از ناامیدسازی؛ اولویت نخست

او گفت: آن‌ها می‌کوشند امید مردم از نظام و انقلاب بریده شود و در کل بی‌اعتماد کردن مردم به نظام را دنبال می‌کنند.

شماری از هم‌وطنانمان با باور قلبی نپذیرفته‌اند که کرونا فعلاً ماندگار است و باید ماسک بزنیم تا زنده بمانیم

فرماندار شهرستان شاهرود بیان کرد: در فضای مجازی، بحث ناامید کردن مردم مطرح است و باید مراقب باشیم که فضا دست دشمنان نباشد که تبلیغ ناامیدی کنند و فضای آرامش و امید در جامعه حاکم شود.

فخری با تأکید بر اینکه وظیفه اول ما در همه ناهنجاری‌ها پیشگیری است، افزود: کرونا با کسی شوخی ندارد و در راه رعایت نکات بهداشتی باید فرهنگ‌سازی مدنظر باشد.

ضرورت تغییر برخوردهای فرهنگی

فرماندار شهرستان شاهرود با تقدیر از زحمات سپاه و نیروی انتظامی، به فرهنگ‌سازی رهبر انقلاب در ماسک زدن اشاره کرد و گفت: رهبری برای زدن ماسک تدبیر کردند و خودشان آن را انجام دادند و دیگران را هم توصیه کردند.

او گفت: باید در شهر بنرهایی در قالب امر به معروف و نهی از منکر نصب کرده و مردم را به رعایت نکات بهداشتی و نهی از برگزاری مراسم عروسی و عزا و پیشگیری از ابتلا به کرونا توصیه کنیم؛ چراکه وضع شاهرود نگران‌کننده است.

کرونا با کسی شوخی ندارد و در راه رعایت نکات بهداشتی باید فرهنگ‌سازی مدنظر باشد

فخری با اشاره به ۳۰۰ نوع علامت بیماری کرونا بیان کرد: این همه تغییر در این بیماری وجود دارد و اکنون نیز مرگ‌ومیر این بیماری در تمام سنین دیده می‌شود و باید تلاش کرد در جنگ تمام‌عیار در حوزه سلامت و اقتصادی با توکل به خدا پیروز شویم.

فرماندار شهرستان شاهرود اظهار کرد: با برنامه‌ریزی در حوزه‌های مختلف باید مسؤولیت‌پذیری را افزایش دهیم و پاسخگویی ایجاد کنیم و با رفتار و برخورد فرهنگی در راه تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی کمک کنیم.

ماسک در کنار فرهنگ

رهبر معظم انقلاب فرمودند «ملت ایران در آزمون کرونا خوب درخشیدند. اوج این افتخار ملی متعلق است به مجموعه درمانی کشور» و شاید بتوان نهایت ایثار و ازخودگذشتگی کادر بهداشتی و درمانی را نشانه از فرهنگ والای ایرانی دانست.

اما رئیس‌جمهوری می‌گوید «مبتلایان، مخفی‌کاری نکنند» و جای دیگر تأکید می‌کند که «برابر این بیماری باید تاب‌آوری ملی را افزایش دهیم» و هیچ‌کدام از این اقدامات بدون فرهنگ‌سازی دقیق و برنامه‌ریزی‌شده ممکن نخواهد شد.

به‌هرحال، فعلاً واکسنی برای کرونا وجود ندارد، پس باید مراقب خود بود و تا اطلاع بعدی ماسک زند؛ ماسک از هر واکسنی برای پیشگیری از کرونا مؤثرتر است؛ اما به شرطی که در کنار فرهنگ قرار گیرد.

فرهنگ‌سازی متفاوتِ کرونایی نیاز امروز کشور محسوب می‌شود تا بتوان جلوی همه‌گیری بیشتر این ویروس منحوس را گرفت.

انتهای پیام/74036/پ/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول