اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

معابر «گناوه» تحت تأثیر بوی تعفن/ تکمیل فاضلاب در انتظار وعده دولت+عکس و فیلم

فاضلاب یکی از مهم‌ترین مسائل زیرساختی هر شهری است که عدم توجه به دفع صحیح فاضلاب منازل ضررهای زیست محیطی جبران ناپذیری خواهد داشت. دور تا دور شهر را خورها و دریا گرفتند و بیشتر آبهای سطحی و فاضلابی که به دریا ریخته می شود از طریق کانال‌هایی است که شهرداری درست کرده و از طریق خورگردشگری، خور بندر، دره گپ و… به دریا می‌ریزند.

معابر «گناوه» تحت تأثیر بوی تعفن/ تکمیل فاضلاب در انتظار وعده دولت+عکس و فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان گناوه، بندر گناوه از مهمترین و زیباترین  بنادر شناخته شده در جنوب کشور است که با جاذبه‌های بی‌نظیر خود در سال‌های اخیر مورد توجه ویژه مسافران و گردشگران از سراسر کشور قرار گرفته است.

شهرستان گناوه همه ساله به دلیل وجود مجتمع‌های بزرگ تجاری و جنس‌های ارزان قیمت و همچنین ساحل بکر و زیبای ماسه‌ای که به طول چندین کیلومتر از روستاهای جنوبی گناوه شروع شده و تا روستاهای قلعه حیدر و چاهک در شمال شهرستان ادامه یافته، مقصد چند میلیون گردشگر داخلی و خارجی است.

بندر گناوه امروز به عنوان قطب گردشگری جنوب ایران و مهمترین شهر توریستی استان بوشهر بیش از هر زمان دیگر نیاز به توجه مسؤولین استانی و ملی دارد. از این رو عدم توجه به مسائل زیرساختی در این بندر مهم یقینا خیانتی بزرگ به این بندر و شهروندانش است.

 فاضلاب یکی از مهم‌ترین مسائل زیرساختی هر شهری است که عدم توجه به دفع صحیح فاضلاب منازل ضررهای زیست محیطی جبران ناپذیری خواهد داشت. دور تا دور شهر را خورها و دریا گرفتند و بیشتر آبهای سطحی و فاضلابی که به دریا ریخته می شود از طریق کانال‌هایی است که شهرداری درست کرده و از طریق خورگردشگری، خور بندر، دره گپ و… به دریا می‌ریزند.

عدم مدیریت پروژه فاضلاب گناوه

متاسفانه عدم مدیریت پروژه فاضلاب گناوه در سال‌های اخیر باعث شده این طرح مهم که می‌توانست به توسعه شهری این بندر توریستی و تجاری کمک کند حالا آن را تبدیل به یک تهدید جدی در حوزه های مختلف زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی کرده است. بنظر می‌رسد عدم توجه جدی به پروژه فاضلاب شهر گناوه که امروز ساحل بی‌نظیر و توریستی شهر گناوه را مورد هجوم قرار داده که در بلند مدت می تواند خطرات بیشتری را برای توسعه این بندر مهم جنوب ایران فراهم کند.

30 سال از استعلام پروژه فاضلاب گناوه گذشت

بنا به استعلامات قبلی پروژه فاضلاب شهر گناوه در سال ۱۳۶۹ مطابق بافت شهر در آن تاریخ برای ۱۶۰ کیلومتر  مصوب و بعد از چند سال در سال ۱۳۸۰ عملیات اجرایی آن شروع شده که متاسفانه تاکنون هم ادامه دارد.

حال با گذشت سه دهه از زمان تدوین طرح مطالعاتی فاضلاب گناوه، این طرح به دلیل نیاز به بودجه ملی به سبب عدم تخصیص اعتبارات و عدم نظارت کافی ضمن اتمام بازه زمانی اجرای طرح، این پروژه هنوز طرح اولیه آن هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده و همراه با ایرادات اساسی بیشمار تنها در چند محله اجرا شده است و در طی این مدت علاوه بر گسترش محدوده و تراکم مناطق قبلی  سه محله جدید نیز در خارج از طرح مطالعاتی اولیه در گناوه ایجاد شده  که در آن طرح دیده نشده است. لذا تکمیل طرح نیازمند تلاش ویژه مسؤولین و بازنگری طرح ناقص موجود است.

همواره در خصوص ادامه فعالیت پروژه فاضلاب بحث کمبود اعتبار و منابع مالی به عنوان عامل اصلی بازدارنده بیان می‌شود که در واقع عامل درستی است اما به این نکته نیز باید توجه داشت ضرری که سالیانه فاضلاب‌های روان در معابر به شهر و مبلمان شهری  می‌زنند شاید چند برابر بودجه مورد نیاز آن سال، اجرای فاضلاب باشد.

 

چهره ناخوشایند گناوه

 شاعری از شهروندان گناوه‌ای در خصوص معضل فاضلاب اظهار داشت: ما مردم متاسفانه به دلیل عدم اجرای فاضلاب در اکثر محلات شهرستان گناوه برای دفع فاضلاب منازل از کانال‌ها و کانیووهای دفع آب‌های سطحی اجرا شده توسط شهرداری استفاده می‌کنیم به همین دلیل چهره شهر گناوه ناخوشایند شده و باعث تخریب آسفالت معابر می‌شود و همچنین بوی تعفن و دیگر مشکلات فاضلاب خانگی بیماری‌های بسیاری را ایجاد می‌کند.

بیرمی نیز در این‌رابطه گفت: چندسالی‌ست که بحث تکمیل فاضلاب گناوه هرساله مطرح می‌شود اما بنابه دلایلی از جمله نبود بودجه به تعویق می‌افتد که از مقامات دولتی تقاضامندیم فکری به حال مردم محروم گناوه کنند تا حداقل از این معضل نجات یابند.

ساحل زیبای گناوه تحت تاثیر بوی تعفن

یکی دیگر از شهروندان گناوه که نخواست نامش فاش شود، بیان داشت: شهر گناوه یک شهر توریستی است و همچنین دریا و ساحل خلیج فارس میراثی است که از گذشتگان به ما به ارث رسیده است با ورود فاضلاب خانگی به دریا و همچنین عدم تکمیل فاضلاب در این شهرستان و بوی تعفن حاصل از آن باعث شده تا این دریای زیبا آلوده شود و همچنین بسیاری از مسافران به همین دلیل از حضور در گناوه صرف نظر کنند.

وی افزود: در سفر گذشته ریاست جمهوری به استان بوشهر موضوع تخصیص اعتبار به تکمیل فاضلاب گناوه مطرح شد و رییس جمهور قول تکمیل فاضلاب گناوه را داد اما تاکنون متاسفانه این اتفاق عملی نشده و هنوز رئیس جمهور به وعده‌اش عمل نکرده که با توجه به درآمدهای دولتی از این بندر، و موقعیت ویژه شهرستان گناوه باید توسط مسؤولین کشوری نیز به طور ویژه دیده شود. 

علی محمدی رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان گناوه در رابطه با پروژه فاضلاب گناوه اظهار داشت: 550 میلیارد ریال  در قالب پنج پروژه  فاضلاب جهت اجرا در سال جاری در شهر گناوه تصویب شده و با احداث این پروژه‌ها پیشرفت فیزیکی فاضلاب گناوه بالغ بر۸۵ درصد خواهد شد.

وی افزود: ایستگاه جمع‌آوری فاضلاب واقع در شمال مسکن مهر خیابان ساحلی با اعتبار ۵۳ میلیارد ریال اعتبار یکی از این طرح‌هاست که پیمانکار آن انتخاب و اجرایی شده است همچنین کانال خروجی پساب تصفیه خانه فاضلاب با اعتبار ۱۰۳ میلیارد ریال دیگر طرحی است که پیمانکار  مشخص و قرارداد شروع بکار به آن ابلاغ و اقدام به تجهیز کارگاه خواهد کرد.

محمدی ادامه داد: پروژه خط اتصال ایستگاه آی به دی با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال حداکثر تا مهرماه امسال به مناقصه و با انتخاب پیمانکار شروع بکار خواهد شدو ایستگاه جمع آوری فاضلاب واقع در کوی شهید مطهری مطالعه آن انجام شده و به مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال تا مهرماه امسال مناقصه و عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

رئیس آبفا گناوه بیان داشت: شبکه جمع آوری فاصلاب به طول ۱۱ کیلومتر و با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال از دیگر طرحی‌هایی است که اسناد مناقصه آن آماده شده و به زودی فراخوان آن برگزار می‌شود.

وی کمبود اعتبار را باعث تاخیر در اجرای پروژه فاضلاب گناوه دانست و افزود: امسال دولت محترم با تصویب مبلغ ۵۵۰ میلیارد ریال کمک بزرگی به تکمیل پروژهای فاضلاب کرده است که تا پایان سال کلیه پروژه‌ها عملیاتی خواهد شد و همچنین در صورت تخصیص اعتبارات سفر ریاست جمهور به استان بوشهر به مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال طی پنج سال آینده می‌توان شبکه فاضلاب شهر گناوه را تکمیل کرد.

محمدی در رابطه با خانوارهایی که تاکنون به شبکه فاضلاب متصل نشدند، گفت: به منظور رفاه حال مشترکان اندسته از خانوارهایی که طرح فاضلاب در محلات آنان انجام شده جهت اخذ انشعاب فاضلاب، تسهیلات قرض الحسنه در نظر گرفته شده است که انتظار می‌رود مشترکین عزیز نسبت به دفع بهداشتی فاضلاب و اخذ انشعاب اقدام کنند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان گناوه نیز گفت: در جمع‌بندی تدوین نظام‌نامه سند سلامت این شهرستان موضوع فاضلاب به‌عنوان اولین معضل و مشکل شهر گناوه به شمار آمده است.

محمد بازیاری ادامه داد: شبکه بهداشت و درمان موضوع فاضلاب را در برنامه‌های اصلی خود قرار داده و تاکنون نشست‌ها، مذاکرات و مکاتبات متعددی از جمله در زمینه اتصال خانوارها به شبکه انجام داده است.

به گزارش فارس، با گذشت 30 سال از آغاز استعلامات پروژه فاضلاب شهر گناوه اما ظواهر نشان می‌دهد پس از سه دهه این پروژه همچنان در نقطه آغازین خود قرار دارد، پروژه‌ای که خسارت آن بیش از اصلاح آن هزینه روی دست همه گذاشته است.

گزارش: امیرحسین جلال‌پور

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول