اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

۶۱ درصد خودروهای سرقتی متعلق به یک برند داخلی است

رئیس پلیس آگاهی پایتخت گفت:86.7 درصد خودروهای سرقتی را کشف کردیم اما نکته جالب این است که ۶۱ درصد خودروهای سرقتی متعلق به یک شرکت تولید داخل بوده و ۹۲ درصد از کل این خودروی سرقتی ساخت سالهای قبل از ۸۶ بوده است.

۶۱ درصد خودروهای سرقتی متعلق به یک برند داخلی است

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس سردار علیرضا لطفی رئیس پلیس آگاهی پایتخت در جمع خبرنگاران به تشریح عملکرد سه ماهه ابتدای سال جاری مأموران پلیس آگاهی تهران بزرگ پرداخت و اظهار داشت: در سه ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال  ۹۸ افزایش خاصی در حوزه سرقت نداشتیم.

رئیس پلیس آگاهی پایتخت به یافته‌های دقیق مرکز ۱۱۰ و عملیات پلیس اشاره و تصریح کرد: در سه ماهه امسال بیش از ۶.۲ دهم درصد افزایش کشف داشتیم و بر اساس آمار 76.3 درصد کل جرائم را کشف کردیم.

وی به آمار جرائم مهم پرداخت و اظهار داشت : در حوزه جرایم مهم کاهش وقوعات را شاهد بودیم; در سرقت منزل ۱۴ درصد, سرقت مغازه ۲ درصد و جیب‌بری بیش از 60 درصد کاهش وقوعات گزارش شده است; در حالی که کشفیات ما ۶.۲ دهم درصد افزایش داشت.

سردار لطفی به نگرانی های موجود در حوزه سرقت خودرو پرداخت و گفت:گروه مأموران پلیس آگاهی بر روی این قضیه متمرکز شد; اگرچه نقش پلیس در وقوع آن ۱۸ درصد است و پلیس تنها دستگاه مسوول نیست.

رئیس پلیس آگاهی پایتخت تصریح کرد: در حوزه سرقت خودرو بیش از ۸۶.۷ درصد خودروهای سرقتی را در سه ماهه سال جاری کشف کردیم اما نکته جالب این است که ۶۱ درصد کل خودروهایی که به سرقت رفته بودند فقط متعلق به یک مارک و برند و تولید داخلی بودند و جالب‌تر آنکه ۹۲ درصد از ۶۱ درصد مدل خودروی  به سرقت رفته متعلق به سال‌های قبل از 86 بوده است چرا که خودروهای ساخت آن سال ها فاقد سیستم ایمنی بودند.

این مقام ارشد پلیس آگاهی به نگرانی های موجود در حوزه کیف قاپی پرداخت و گفت: بیش از 90 درصد موارد قاپ زنی و سرقت موبایل است که به دلیل افزایش قیمت و بهره برداری نامناسب از سوی شهروندان از نگرانی های موجود است.

وی به طرح کاشف پرداخت و گفت: طرح کاشف در سال جاری با وجود کرونا متوقف نشد و با قوت اجرا شد که منجر به شناسایی و انهدام ۱۰۱ باند و دستگیری ۴۹۶ نفر شد که این افراد نیز به 4298 فقره سرقت اعتراف کردند.

رئیس پلیس آگاهی پایتخت در خصوص سرقت‌های خشن و به عنف و مقرون به آزار تحت عنوان مأمور و بستن دست و پا گفت : خوشبختانه این دسته از سرقت‌ها نیز ۱۴.۵ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد:در سه ماهه نخست سال جاری از مجموع سرقت‌ها ۳۶ درصد سرقت خرد شامل لوازم و قطعات خودرو بوده است که به واسطه پارک خودروها در حاشیه خیابانها و پروسه معتادان متجاهر رقم خورده است.

وی به حوزه جرایم جنایی پرداخت و اعلام کرد: در حوزه قتل عمد ۳ درصد و آدم‌ربایی ۳۳ درصد کاهش داشته ایم; اقدامات مسلحانه قابل توجهی هم در تهران نداشتیم و باید گفت ۱۶ درصد در کل جرائم مسلحانه, آدم‌ربایی و قتل کاهش داشته‌ایم.

رئیس پلیس آگاهی پایتخت اعلام کرد: ۹۵ درصد مجموعه جرایم جنایی منجر به کشف شده است.

وی افزود: در نرخ قتل  در سه ماهه امسال و سال ۹۸ جز استان‌های آخر در حوزه قتل بودیم اما در حوزه جعل و کلاهبرداری با کمال تأسف با توجه به شرایط اقتصادی افزایش جرم کلاهبرداری را در سال ۹۸ و ۹۹ شاهد بوده و ۳۰ درصد افزایش جرم داشتیم اگرچه در حوزه کشفیات  ۳۵ درصد افزایش داشته و ۹۳ درصد جرمهای جعل را کشف کردیم.

رئیس پلیس آگاهی پایتخت گفت: جرائم حوزه جعل با توجه به مشکلات اقتصادی 30 درصد افزایش یافته است. جرائم حوزه کلاهبرداری نیز 40 درصد افزایش داشته اما 86 درصد آنها کشف شده است.

وی با بیان اینکه پلیس درگیر مسائلی همچون لیزینگ است بیان داشت: در قالب فروش خودرو یک باند هفته قبل شناسایی و منهدم شد که 50 میلیارد تومان از مردم کلاهبرداری کرده بودند. این پرونده 1300 شاکی داشته و خودروهای داخلی را ارزان قیمت به مردم فروخته اند; یک نفر فریب خورده و حتی از این شرکت 30 خودرو خریداری کرده است که با تلاش پلیس اعضای این باند در یکی از شهرهای غربی دستگیر شدند.

سردار لطفی تصریح کرد: در سه ماهه ابتدای سال جاری 34 شرکت هرمی توقیف شدند که این باندها جوانان شهرستانی را در تهران فریب داده اند. 

وی ادامه داد: یکی از جرائم دیگر جعل برند قطعات است که با آن نیز به جد برخورد خواهیم کرد زیرا با جان مردم در این حوزه بازی می شود.

 سردار لطفی اعلام کرد:در سال گذشته وقوع جرائم 2.5 درصد بود و کشفیات نیز 5 درصد افزایش یافت. 

 رئیس پلیس اگاهی تهران بزرگ بیان داشت: در سال 98 بیش از 12 میلیون تماس با 110 گرفته شده است; هر 3 ثانیه یک تماس با 110  که  50 درصد این تماس ها عملیاتی شده است.

وی به دلایل تماس مردم با پلیس 110 اشاره و تصریح کرد: سرقت در رتبه چهارم تماس ها بوده است. در رتبه نخست جرائم مربوط به درگیری و نزاع  و در رتبه دوم نیز اتفاقات و حوادث ترافیکی و سپس مواد مخدر بوده است.

سردار لطفی گفت: 70 درصد سرقت های سال 98 کشف شد. پلیس آگاهی در سال 98 ، 1370 باند را در حوزه های مختلف منهدم کرد.

  وی به رصد فضای مجازی پرداخت و گفت: امروزه شاهد هستیم مجرمین به فضای مجازی کوچ کرده اند و هر سال میزان جرائم در فضای مجازی نسبت به فضای واقعی بیشتر می شود. کرونا سبب شد تا بسیاری از جرائم در سال 99 در فضای مجازی رقم بخورد. 

رئیس پلیس آگاهی تهران با اشاره به نقش سایر دستگاه ها در کاهش وقوع جرائم اظهار داشت: تمامی صنوف و دستگاه ها باید در این حوزه فعال شوند. اگر خودروسازان ایمنی خودروها را افزایش دهند تا حدود زیادی جرائم کاهش می یابد. 

وی ادامه داد:در حوزه موتورسیکلت وضعیت بدتر است. باید کارخانه های موتورسازی ساماندهی شوند. انتقال مالکیت موتورسیکلت به شدت بی ضابطه است و کیف قاپی نیز در همین راستا رقم می خورد. سرقتی وجود ندارد که موتورسیکلت در آن نقشی نداشته باشد.

 سردار لطفی به موضوع معتادان متجاهر اشاره کرد و گفت: اگر دستگاه های دیگر محل نگهداری این افراد را فراهم کنند جرائم خرد به شدت کاهش می یابد.

  وی درباره پرونده فروش طلاهای عیار پایین اعلام کرد: در یک عملیات دیگر مردم عنوان کردند که طلاهای عیار پایین به آن ها فروخته شده که مشخص شد یک کارگاه در جنوب تهران با استفاده از سایر ابزارها طلای عیار پایین تولید می کردند که در این عملیات کارگاه مذکور توقیف و چند نفر نیز دستگیر شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول