اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

فارس من| شما بگویید محافل عزاداری در ماه محرم چگونه برپا شود

شیوع موج دوم کرونا در کشور، هیأتی‌ها را نگران برگزاری مجالس محرم کرده است. این روزها دولت و سازمان‌های مرتبط برای برگزاری این مجالس در حال پروتکل‌نویسی هستند. شما هم ذیل این مطلب پیشنهادهای خود را ثبت کنید.

فارس من| شما بگویید محافل عزاداری در ماه محرم چگونه برپا شود

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، یکی از کاربران فارس با ثبت سوژه‌ای با عنوان «هیأت‌های عزاداری را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ماه محرم دایر کنیم» دل‌نگرانی جامعه مذهبی کشور در خصوص نحوه برگزاری جلسات و محافل عزاداری در ماه محرم را نمایندگی کرده است. (برای حمایت از این سوژه اینجا را ببینید)

این در حالی است که شیوع موج اول ویروس کرونا در اسفندماه موجب لغو تمام تجمعات مذهبی از جمله مراسم‌ها و برنامه‌های مختلف در مساجد، هیأت‌ها و همچنین حرم‌های اهل بیت (ع) شد. روندی که از سالروز شهادت امام‌ هادی (ع) در روز ۸ اسفندماه آغاز شد و بسیاری از هیأت‌های مذهبی، جلسات خود را به فضای مجازی بردند تا تجربه‌ای جدید در برگزاری این آیین‌ها را شاهد باشیم.

همچنین بسیاری از مداحان سرشناس کشور جلسات خود را در مناسبت‌های مهمی همچون میلاد امام حسین (ع)، میلاد حضرت عباس (ع) و نیمه شعبان به صورت مجازی برگزار کردند. در ادامه از ۲۸ اسفندماه نیز نماز جماعت در مساجد کشور به دلیل شیوع روزافزون ویروس کرونا لغو شد.

روند تعطیلی حرم‌های اهل بیت (ع)، مساجد و جلسات مذهبی تا ابتدای ماه رمضان در کشور ادامه داشت. رسانه ملی نیز با پخش ۳۰ شب مناجات شعبانیه برای رونق حال معنوی در میان مردم تلاش کرد، اما خلأ برگزاری جلسات و حضور در مجالس مذهبی، مساجد و زیارت حرم‌های اهل بیت (ع) همچنان وجود داشت و در نزدیکی‌های ماه رمضان به اوج خود رسید. این مطالبه تا جایی ادامه پیدا کرد که حتی در فضای مجازی، پویش بازگشایی هیأت ایجاد شد.

مخاطبان خبرگزاری فارس نیز سوژه‌ای با عنوان لزوم بازگشایی مساجد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در «فارس من»، سامانه تعاملی این رسانه ثبت کردند و خود نیز پیشنهادهایی برای بازگشایی مساجد ارائه کردند. در بخشی از این بسته پیشنهادی آمده بود:

با توجه به اینکه مساجد و اماکن مقدس از حرمت ویژه‌ای بین عموم مسلمین برخوردارند، بایسته است که ان شاءالله پس از اتمام بحران شدید کرونا و اعلام وضعیت سفید مثلاً بعد از ۳۱ فروردین یا ۳۱ اردیبهشت ۹۹ از جمله اماکنی باشد که زودتر از سایر اماکن تجمعی مورد بازگشایی قرار بگیرد. چرا که نماز جماعت خود می‌تواند سبب گشایش و برکت در امور مسلمین و رفع سریع‌تر بلا از جامعه و عالم باشد.

خبرگزاری فارس هم در راستای پیگیری این مطالبه گزارشی با عنوان «۱۴ پیشنهاد فارس برای بازگشایی مراکز دینی» در شب‌های قدر ارائه کرد که می‌توانید آن را یک بار دیگر مطالعه کنید.

در نهایت مقام معظم رهبری در ارتباط تصویری با ستاد ملی مبارزه با کرونا که با حضور اعضای این ستاد و استانداران ۳۱ استان کشور در روز ۲۱ اردیبهشت‌ماه برگزار شد، با اشاره به یک سؤال بی‌پاسخ درباره مراسم دعا، نماز و عبادات در مساجد و اماکن مقدس تأکید کردند: بنده هیچ پیشنهادی در این باره ارائه نمی‌کنم و تابع نظر و تشخیص کارشناسی ستاد ملی مبارزه با کرونا هستم اما باید توجه داشت که عبادات و توسل بخصوص در ماه رمضان و شبهای قدر جزو نیازهای اساسی و حتمی مردم است و مردم در قضایای مهم نیز بیشتر به ارتباط با پروردگار نیاز دارند البته معتقدم اگر قواعد سخت‌گیرانه‌ای هم در این زمینه وضع شود مردم مؤمن و مسجدی حتماً بیشتر از دیگران به آن عمل می‌کنند.

رهبر انقلاب افزودند: همان‌گونه که گفتم نظر کارشناسی‌شده در ستاد ملی مبارزه با کرونا را معتبر می‌دانم اما این بررسی را باید به کسانی سپرد که حقیقت و ضرورت دعا و توسل را درک می‌کنند آن وقت هر چه آن‌ها تصمیم بگیرند بنده و همه مردم به آن عمل خواهیم کرد.

این بیانات موجب شد که ستاد ملی مبارزه با کرونا به صورت جدی برای این امر وارد عمل شود که در نهایت با ارائه پروتکل‌های بهداشتی امکان برگزاری مجالس دعا و مناجات در شب‌های قدر در مساجد و هیأت‌ها فراهم شد.

این ستاد مصوب کرد:

* در برگزاری مراسم‌های شب قدر باید مراسم با یک ظرفیت محدود و ترجیحاً در فضای باز برگزار شود.
* حداقل فاصله از طرفین، پشت سر و جلو حداقل یک متر است.
* شرکت‌کنندگان در مراسم شب‌های قدر باید از ماسک و دستکش استفاده کنند و مهر، جانماز و قرآن را همراه خود ببرند.
* اگر فضای برگزاری مراسم سربسته بود، حداکثر از یک‌چهارم فضا استفاده شود.
* اقدام دیگری که با همکاری صداوسیما انجام شده این است که از مکان‌های خاص مراسم به صورت زنده و در کانال‌های مختلف پخش شود.
* حداکثر زمانی که برای برگزاری شب‌های احیا گذاشتیم، دو ساعت است.

مساجد و هیأت‌های مذهبی نیز با تلاش بسیاری در شب‌های قدر توانستند مجالس دعا و مناجات را با رعایت کامل این پروتکل‌ها برگزار کنند که می‌تواندی تلاش آن‌ها را در این فیلم مشاهده کنید.

 

 

رعایت و تلاش مذهبی‌ها در این ایام موفقیت‌آمیز بود؛ به طوری که براساس نظر کارشناسان پزشکی بعد از برگزاری این مجالس، اگر فاصله‌گذاری اجتماعی و سایر ملاحظات پیشگیرانه رعایت نمی‌شد، باید بعد از ۱۴ روز شاهد افزایش بیماری می‌بودیم اما روند نزولی بیماری ادامه داشت؛ به‌طوری که بعد از عید فطر با کاهش بیماران و فوتی‌های روزانه، دولت مصمم به بازگشایی مراکز مختلف کشور کرد.

این روزها اما کشور مجدداً دچار موج دوم ویروس کرونا شده و تعداد فوتی‌های روزانه، مجدداً سه رقمی شده است. حتی در روز ۱۹ تیرماه رکورد درگذشتگان ناشی از این بیماری، به بیشترین رقم خود در این مدت یعنی عدد ۲۲۱ درگذشته نیز رسید. تعداد افراد مبتلا به این بیماری در ۲۴ ساعت نیز هر روز رقم نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهد. این رشد روزافزون موجب نگرانی مردم و مذهبی‌ها در خصوص برگزاری مراسم‌های مذهبی در ایام ماه محرم شده است.

به طوری که یکی از سردبیران فارس من با ثبت سوژه‌ای خواسته تا برای بازگشایی مجالس در ایام ماه محرم پروتکل نوشته شود مخاطبان نوشته‌اند:

«با توجه به نزدیک شدن ایام محرم لازم است پیش‌نویسی از دستورالعمل‌های بهداشتی در این ایام نوشته شود و در معرض نظرسنجی افراد قرار گیرد تا در نهایت یک دستورالعمل صحیح و قابل اجرا اعلام شود و از این طریق ایام محرم و سوگواری به درستی و با کمترین خطر ابتلا به کرونا برگزار شود.»

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور نیز شامگاه ۲۷ تیرماه در جلسه ستاد مبارزه با کرونا از وزیر کشور خواست همانطور که پیش از این هم مقرر شده بود هرچه سریع‌تر با همکاری دستگاه‌های ذیربط، دستورالعمل‌های مرتبط با برگزاری ایام سوگواری و عزاداری سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش در ماه محرم را برای تصویب در ستاد ملی مبارزه با کرونا آماده و ارائه کند.

سازمان تبلیغات اسلامی نیز فردا دوشنبه ۳۰ تیرماه جلسه ستاد ملی محرم ۱۴۴۲ هجری قمری را به ریاست حجت‌الاسلام محمد قمی و با حضور اعضای ستاد و نمایندگان دستگاه‌های مختلف برگزار می‌کند و بنا دارد در خصوص برگزاری مجالس در ایام ماه محرم تصمیم‌گیری کند تا این دستگاه‌ها پیشنهادهای خود را برای تصویب در ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه کند.

خبرگزاری فارس، به زودی این موضوع را در گفت‌وگو با کارشناسان مختلف پیگیری کرده و پیشنهادهای مختلف و متنوعی را برای تدوین پروتکل‌های بهداشتی برگزاری مجالس در ماه محرم ارائه می‌کند. با استفاده از این لینک، موضوع مطرح شده را حمایت کنید یا نظرات خود را زیر همین مطلب به ثبت برسانید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول