اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

سعید علامیان حماسه خرمشهر را در «پسرهای ننه عبدالله» روایت کرد

خاطرات «محمد نورانی» از یاران شهید محمد جهان‌آرا به زودی به قلم سعید علامیان در کتاب «پسرهای ننه عبدالله» منتشر می‌شود؛ کتابی که روایتی از روزهای سقوط، مقاومت و آزادی خرمشهر را بیان می‌کند.

سعید علامیان حماسه خرمشهر را در «پسرهای ننه عبدالله» روایت کرد

سعید علامیان از نویسندگان کشورمان در حوزه دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره تازه‌ترین اثر خود اظهار داشت: کتاب «پسرهای ننه عبدالله» عنوان کتاب خاطرات «محمد نورانی» از یاران شهید محمد جهان آرا است که از روزهای سقوط، مقاومت و آزادی خرمشهر را روایت می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه «نورانی» از موسسین سپاه خرمشهر است و حتی پیش از آن از مبارزان دوره انقلاب بود، توضیح داد: شهید جهان آرا به دلیل مبارزات قبل از انقلاب به زندان می‌افتد و پس از پیروزی انقلاب آزاد می‌شود، پس از آزادی به خرمشهر آمده و سپاه را در سال ۵۸ تشکیل می‌دهند.

علامیان با بیان اینکه در ابتدای انقلاب بچه‌های حزب‌اللهی خرمشهر کانون فرهنگی نظامی جوانان مسلمان خرمشهر را تشکیل داده بودند، اضافه کرد: سپاه را شهید جهان آرا در خرمشهر تاسیس کرد، اما تا پیش از آن کانون فرهنگی نظامی جوانان مسلمان خرمشهر تشکیل شده بود، آقای نورانی هم از کادر اولیه سپاه خرمشهر محسوب می‌شوند.

این محقق و نویسنده به ماجرای خلق عرب در خوزستان اشاره کرد و بیان داشت: خوزستان دچار تنشی شده بود کهبچه ها با تعداد کمی که داشتند، این غائله را ختم می‌کنند. پس از آن جنگ آغاز می‌شود.

علامیان به تاثیر شهید جهان‌آرا و همرزمانش در جنگ ۴۵ روزه اشاره کرد و گفت: پیش از آغاز رسمی جنگ تحرکاتی بود و حملاتی صورت گرفت. از این رو به جای ۳۵ روز از ۴۵ روز استفاده می‌شود. مقاومت معروف این مدت با شهید جهان آرا و گروه‌های مقاومت محقق شد. آقای نورانی هم یکی از مسئولین این مقاومت بود که در این اثر ماجرای مقاومت او و یارانش نقل می‌شود تا مجروحیت او که به تخلیه یکی از چشم‌هایش و سقوط خرمشهر می‌انجامد، نورانی به آبادان بازمی‌گردد و....

این نویسنده با بیان اینکه مهم‌ترین بخش‌های مربوط به مقاومت و آزادی خرمشهر است، پیرامون نام کتاب توضیح داد: «پسرهای ننه عبدالله» را به عنوان نام برای این کتاب انتخاب کردم؛ چرا که آقای نورانی ۴ برادر داشت. کوچکترین آنها ۱۳ ساله و بزرگ‌ترین آنها عبدالله فرمانده تیپ بیت‌المقدس بود. هر ۴ برادر در جنگ بودند و مادر این پسرها با نام پسر بزرگ خانواده (بر اساس رسم جنوبی‌ها) شناخته می‌شد.

وی ابراز داشت: مادر این ۴ پسر نقش عجیبی در قصه ایفا می‌کند. مدتی به دلیل ویرانی خرمشهر به آبادان می‌رود و بعد از مدتی کوتاه به شیراز سفر می‌کند، اما مادر دوری فرزندان را تاب نمی‌آورد. به همین دلیل با هر ترفند و روشی که بود باز می‌گردد و به خرمشهر می‌رسد و در کنار فرزندانش می‌ماند. به گونه‌ای که در کل ماجرای آزادی خرمشهر «ننه عبدالله» را پررنگ می‌بینیم.

علامیان در پایان اضافه کرد: این کتاب ۳۰۰ صفحه است و از سوی سوره مهر منتشر می‌شود. وجه انسانی کتاب پررنگ است؛ چرا که مادر نمی‌خواهد از فرزندانش دور باشد. مانند دوران کودکی در کنار آنها می‌ماند و آنها را تر و خشک می‌کند.

سعید علامیان از سال ۱۳۸۴ به خلق آثاری در حوزه ادبیات انقلاب و دفاع مقدس پرداخت. از جمله این تألیفات می‌توان از کتاب «مأموریت در ساحل نیسان» نام برد که توسط انتشارات صریر به چاپ رسید و در ردیف برگزیده‌های یازدهمین جشنواره کتاب دفاع مقدس قرار گرفت. اثر دیگر او «لشکر آچار به دست» نام دارد که در سال ۱۳۹۰ توسط انتشارات فاتحان وارد بازار نشر شد. «برای تاریخ می‌گویم» عنوان کتاب دیگر اوست که در سال ۱۳۹۱ توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده و شامل خاطرات محسن رفیقدوست است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول