اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

زمینه‌سازان برجام، همکاری ایران و چین را ترکمانچای می‌خوانند

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری گفت: کسانی که خودشان زمینه‌ساز برجامی شدند که مثل ترکمانچای بود و دلار ۲۵ هزارتومانی معلول این قرارداد است، همکاری را که منافع ایران را تأمین می‌کند به قرارداد ترکمانچای تشبیه می‌کنند.

زمینه‌سازان  برجام، همکاری ایران و چین را ترکمانچای می‌خوانند

حجّت‌الاسلام قاسم روانبخش، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس با اشاره به دیدگاه رهبر معظّم انقلاب مبنی بر لزوم ارتباط کشور با همه دنیا، جز دو رژیم آمریکا و اسرائیل، گفت: این همان دیدگاهی بود که حضرت امام(ره) هم بر‌ آن پافشاری می‌کرد، امّا متأسفانه جریان غربگرا و دولت آقای روحانی که قدرت گرفت، گرایش‌ به غرب را نشان داد و این نگاه که با همه دنیا باید مرتبط باشیم را عملاً جدّی نمی‌گرفتند.

دولت همه آنتن‌هایش را به‌سمت غرب تنظیم کرده بود

وی با بیان اینکه دولت، همه آنتن‌هایش را به‌سمت غرب تنظیم کرده بود، تصریح کرد: علت این اقدام این بود که آن‌ها معتقد بودند تنها راه پیشرفت از تعامل با غرب می‌گذرد. این را هم خاتمی گفته است و هم روحانی در مقدمه کتاب «ایران و جهانی شدن» نوشته است. تئوریسین‌های این جریان مثل حسین بشیریه و محمود سریع‌القم هم در این زمینه کتاب‌های مختلفی دارند.

دبیر سیاسی هفته‌نامه پرتو افزود: برخلاف غربگرایان داخلی، رهبر انقلاب نظرشان این نبود که همه تخم‌مرغ‌ها در سبد غربی‌ها چیده شود تا یک روزی همه را بشکنند و دست‌ ما خالی بماند.

اگر سال ۹۴ با چین قرارداد بسته بودیم برجام به این سرنوشت مبتلا نمی‌شد

روانبخش با بیان اینکه سفر رئیس‌جمهور چین به ایران در سال ۹۴ یعنی همان سال امضای برجام، انجام شد، خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب در جلسه با رئیس‌جمهور چین، بحث قراردادهای طولانی مدت بین ایران و چین و لزوم استحکام روابط دو کشور را مورد تأکید قرار دادند. چنانچه همان زمان به این جهت‌گیری‌هایی که رهبر انقلاب توصیه می‌کردند، توجه شده بود شاید برجام هم به این سرنوشت مبتلا نمی‌شد، چرا که اگر همان موقع با چینی‌ها قرارداد بسته بودیم، غربی‌ها فکر نمی‌کردند ما آنقدر به آن‌ها نیاز داریم تا به ما آسیب بزنند.

عضو مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: متأسفانه دولت به این توصیه‌های کارشناسی توجه نکرد و قرارداد بلندمدت با چین، همان سال ۹۴ باید به امضاء می‌رسید و الان ۵ سال از آن زمان می‌گذرد. علت بی‌اعتنایی دولت  این بود که احساس می‌کردند اگر به سمت چین و روسیه بروند، به سبیل غربی‌ها برمی‌خورد و آنطور که باید و شاید برجام را مورد توجه قرار نمی‌دهند و روابط ما با غربی‌ها تضعیف می‌شود.

روانبخش ادامه داد: در بحث سرمایه‌گذاری نفت، با اینکه چینی‌ها هم حضور داشتند، وقتی شرکت «شِل» آمد، چینی‌ها را مرخص کردند. بعد دیدیم که غربی‌ها به همه چیز لگد زدند و شل و سایر شرکت‌ها از کشور خارج شدند.

دولت دید آبی از آمریکا و اروپا گرم نمی‌شود به چین روی آورد

وی با بیان اینکه دولت وقتی دید آبی از سوی آمریکا و اروپا گرم نمی‌شود به انعقاد قرارداد با چین تمایل پیدا کرده، گفت: پیش‌نویس این قرارداد تهیه شده و در این قرارداد ۴۰۰ میلیارد دلاری قرار است ما به چین نفت بفروشیم و آن‌ها در کشور سرمایه‌گذاری کنند، مخصوصاً در قسمت‌هایی که آمریکا‌یی‌ها تحریم‌هایی را وضع کرده‌اند.

روانبخش، قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین را فراتر از یک قراداد اقتصادی دانست و گفت: موضوع مهم این است که عملاً‌ با این قرارداد، ما تحریم‌ها را دور می‌زنیم و تقض تحریم توسط قدرتی مثل چین باعث می‌شود کشورهای دیگر هم جرأت پیدا کنند و با ما وارد معامله شوند.

عملاً‌ با این قرارداد، ما تحریم‌ها را دور می‌زنیم و تقض تحریم توسط قدرتی مثل چین باعث می‌شود کشورهای دیگر هم جرأت پیدا کنند و با ما وارد معامله شوند.هندی‌ها که مدتی است چابهار را رها کرده‌اند، اخیراً وقتی خبر قرارداد ایران و چین را شنیده‌اند، به برگشت متمایل شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: هندی‌ها که مدتی است چابهار را رها کرده‌اند، اخیراً وقتی خبر قرارداد ایران و چین را شنیده‌اند، به برگشت متمایل شده‌اند.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با بیان اینکه قرارداد 25 ساله ایران و چین حتی می‌تواند بین اروپا و آمریکا شکاف بیاندازد، گفت: اروپایی‌ها از این می‌ترسند که بازار منطقه را از دست بدهند و در اختیار چین قرار گیرد. بنابراین این قرارداد می‌تواند بسیار مهم و استراتژیک باشد و انتظار می‌رود هرچه زودتر این قرارداد در مجلس شورای اسلامی مطرح و بعد از بررسی، تصویب شود.

روانبخش ادامه داد: غربگرایان داخلی، همصدا با اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها که احساس می‌کنند این قرارداد برای کشور بسیار مهم است، دست شایعه‌سازی‌هایی از این قبیل زده‌اند که ایران، جزیره کیش را فروخته است و قرارداد با چین، یک نوع ترکمانچای است!

زمینه‌سازان ترکمانچای برجام، همکاری ایران و چین را ترکمانچای می‌خوانند

دبیر سیاسی هفته‌نامه پرتو تصریح کرد: کسانی که خودشان زمینه‌ساز برجامی شدند که مثل ترکمانچای بود و دلار ۲۵ هزارتومانی معلول این قرارداد است، قرارداردی که منافع ایران را تأمین می‌کند را به قرارداد ترکمانچای تشبیه می‌کنند و می‌خواهند مانع از انعقاد این قرارداد شوند. با این وجود، دولت باید زودتر مقدمات انعقاد این قرارداد را فراهم کند چرا که این قرارداد می‌تواند در شرایط کنونی، فضای خوبی را برای کشور ایجاد کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول