اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

ظریف: روابط ایران و عراق به هیچ شکلی از بین نخواهد رفت/خواستار عراق قوی و پر از صلح و آرامش هستیم

وزیر امور خارجه با بیان اینکه روابط ایران و عراق هیچگاه به هیچ شکلی از بین نخواهد رفت، گفت:برای ما عراق قوی و پر صلح و آرامش و دارای روابط سازنده و خوب با همه همسایگانش معادل قدرت، آرامش و ثبات خودمان است.

ظریف: روابط ایران و عراق به هیچ شکلی از بین نخواهد رفت/خواستار عراق قوی و پر از صلح و آرامش هستیم

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز در ر‌أس هیأتی به بغداد سفر کرده پس از دیدار و گفت‌وگو با «فؤاد حسین» همتای عراقی در نشست خبری مشترک ضمن ابراز خرسندی از حضور در عراق از مهمان‌نوازی مردم و دولت دوست و برادر عراق و به ویژه دوست و برادر قدیمی‌اش فؤاد حسین قدردانی کرد که با محبت و مهربانی او و هیأت همراه را پذیرفتند.

*روابط ایران و عراق با خون جوانان ما در مقابله با داعش پایدار شده

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: روابط ایران و عراق با خون جوانان ما در مقابله با داعش پایدار شده و این روابط هیچگاه به هیچ شکلی از بین نخواهد رفت.

وی افزود: برای ما عراق قوی و پر صلح و آرامش و دارای روابط سازنده و خوب با همه همسایگانش معادل قدرت، آرامش، ثبات و صلح خودمان است و از این جهت از نقش موثر عراق در منطقه قوی و صلح آمیز خلیج فارس استقبال می‌‌کنیم.

ظریف عنوان کرد: بسیار خوشحالیم که روابط دو کشور براساس احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی با جدیت پیگیری شده و در کنار یکدیگر در برابر داعش ایستاده‌ایم و این دشمن مشترک بشریت را جوانان ایرانی و عراقی با کمک یکدیگر و با رشادت مردم بزرگ عراق شکست داده‌اند. 

وی گفت: باید در رابطه با این تهدید امنیتی کماکان هوشیار باشیم.

* عراق برای ما یکی از همسایگان پر اولویت در روابط اقتصادی و تجاری است

وزیر خارجه بیان کرد: امکانات اقتصادی دو کشور می‌تواند برای پیشرفت مشترک دو مردم مورد استفاده قرار گیرد. روابط بسیار خوب اقتصادی با عراق داریم هم در حوزه انرژی و هم در حوزه تبادلات تجاری و علیرغم کرونا این روابط را ادامه خواهیم داد و انشاءالله این روابط به حدی که دو رئیس کشور و دولت در سفر روحانی توافق کردند به ۲۰ میلیارد دلار خواهد رسید و تا رسیدن به آن فاصله چندانی نداریم و حتما اقدامات مشترک انجام خواهیم داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: توافقات دیگری در سفر رئیس جمهور ایران به عراق حاصل شد که انشاءالله این توافقات که به نفع مردم دو کشور و همه منطقه است را با جدیت دنبال کنیم، چه در حوزه کشتیرانی و مرزهای آبی و دریایی چه در حوزه ریلی و همکاری‌های ریلی و چه همکاری‌های انرژی و چه در حوزه تبادل گردشگر و زائران دو کشور و همین طور گردشگران سلامت و در سایر حوز‌ه‌ها.

ظریف بیان کرد که عراق برای ما یکی از همسایگان پر اولویت در روابط اقتصادی و تجاری است.

*منطقه ما نیاز به آرامش دارد/اقدام تروریستی آمریکا خسارت بزرگی برای مقابله با تروریسم در منطقه بود

وی گفت: ضرورت دارد در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر گفت‌وگو و تشریک مساعی کنیم. منطقه ما نیاز به آرامش دارد. متاسفانه اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن شهید سپهبد  قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و همراهانشان خسارت بزرگ برای مقابله با تروریسم در این منطقه بود. ایران و عراق به عنوان دو کشور خسارت دیده از این حرکت با همکاری هم موضوع را پیگیری خواهند کرد.

ظریف خاطرنشان کرد: برای ما این موضوع بسیار مهم است که حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و استقلال همسایه ما مورد تعدی و تجاوز خارجی قرار نگیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول