اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

وزیر جهاد زیر تیغ حذف بودجه خودکفایی و واردات گندم/ امنیت غذایی در مسلخ منفعت سیاست‌بازان

نماینده مجلس در باره دلیل حذف ردیف بودجه خودکفایی گندم و واردات گندم توسط آقای خاص از وزیر جهاد کشاورزی خواست پاسخگو باشد.

وزیر جهاد زیر تیغ حذف بودجه خودکفایی و واردات گندم/ امنیت غذایی در مسلخ منفعت سیاست‌بازان

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یک نماینده مجلس در صفحه اینستاگرامی خود با انتشار متن سؤال از وزیر جهاد کشاورزی گفته است باید دلیل حذف ردیف اعتباری خودکفایی گندم از سال 1394 تاکنون و واردات گندم توسط برخی افراد خاص مشخص شود.

علی خضریان نماینده تهران، ری، ‌شمیرانات و اسلامشهر شرح سؤال خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چنین نوشته است: «جناب آقای کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی همان گونه که مستحضرید خودکفایی در گندم از جمله دستاوردهای مهم کشور بوده که متأسفانه به دلیل حذف ردیف اعتباری گندم در سال 94 و امتداد این تصمیم تا به امروز هم اکنون شاهد نابودی این دستاورد مهم کشور و مورد مخاطره قرار گرفتن امنیت غذایی مردم هستیم. ادامه‌دار بودن عدم حمایت‌های لازم و حذف بودجه خودکفایی که در تضاد با سیاست‌های کشور مبنی بر خودکفایی در کالاهای استراتژیک می‌باشد این ذهنیت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پدید می‌آورد که نکند دست‌هایی در کار است تا منافع شخصی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بر منافع ملی ارجحیت داده و به دنبال تغییر مسیر دولت در این زمینه برای کسب سودهای کلان باشند. اخیراً در این زمینه مطلع شده‌ایم یکی از سیاسیون بنام کشور در چند برهه زمانی مبادرت به واردات گندم نموده‌اند، به همین دلیل از شما می‌خواهیم پاسخگوی عملکرد این وزارتخانه باشید و توضیح دهید به چه دلیل این سیاست غلط همچنان ادامه دارد و آیا رانتی در مورد واردات گندم به برخی اشخاص خاص داده شده است؟»

* حذف بی‌سابقه بودجه خودکفایی گندم

مسأله حذف بودجه خودکفایی گندم پیش از این توسط اسماعیل اسفندیاری‌پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اعلام شد.

این مسؤول دولتی از حذف ردیف اعتباری طرح خودکفایی گندم از سال 94 خبر داده و گفته بود که ردیف اعتباری طرح خودکفایی گندم حذف شده و این پدیده در کشاورزی کشور طی 4 دهه گذشته بی‌‌سابقه بوده است.

وی تصریح کرده بود که بودجه طرح خودکفایی گندم در سال 82 حدود 35 میلیارد تومان بود و در سال‌های اخیر به 4 تا 5 میلیارد تومان رسیده و این رقم بسیار ناچیزی است. درحالی که با لحاظ نرخ تورم سنواتی 17 ساله با شرایط موجود ردیف اعتباری طرح خودکفایی گندم این برودجه باید به 500 میلیارد تومان می‌رسید.

گندم محصول بسیار استراتژیک و اساسی نه تنها برای امنیت غذایی کشور، بلکه در مبادلات سیاسی با دیگر کشورها به شمار می‌رود. در تمام دنیا تلاش‌ می‌کنند که حداقل گندم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خودشان تولید کنند. امروزه وابستگی در غذا به ویژه گندم در مبادلات سیاسی دست کشورها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاملا در برابر رقبا می‌بندد. با همین ایده و سیاست، روسیه در سال‌های گذشته و به دستور پوتین روی امنیت غذایی کشور به ویژه تولید گندم کار کرد، به طوری که اکنون تولید گندم این کشور حدود 140 میلیون تن یعنی بیش از کل محصولات کشاورزی تولیدی کشور ما است.

علی خضریان عضو کمیسیون اصل نود انتقادات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تنها به حذف ردیف اعتباری خودکفایی گندم محدود نمی‌کند بلکه واردات این محصول اساسی توسط یک فرد خاص بلافاصله پس از حذف ردیف اعتباری گندم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فاش می‌سازد.

این نماینده مجلس امروز در صفحه اینستاگرامی خود با عنوان «کاسبی با نان مردم» درباره این فرد خاص را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که واردات گندم انجام می‌دهد اسنادی را منتشر کرده است.

وی می‌نویسد: «در سؤال از وزیر جهاد کشاورزی پیرامون حذف بودجه خودکفایی گندم از یک شخصیت پرنفوذ سیاسی گفتم که با استفاده از فضای تضعیف شده تولید داخلی اقدام به واردات محموله‌های گندم از خارج از کشور نموده است. این شخص کسی نیست جز جناب سعید حجاریان از تئوریسین‌های جریان اصلاحات»

وی اضافه می‌کند: «جناب حجاریان از تئوری پردازان و حامیان اصلی روی کار آمدن دولتی است که با بی‌تدبیری‌هایش از طرف خودکفایی کشور در موضوع استراتژیک گندم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به مخاطره انداخته و از طرف دیگر بستر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای واردات این کالای سابقا خودکفا شده با ارز مرجع (جهانگیری) برای وی فراهم ساخته است.

جناب سعید حجاریان در 20 اسفندماه سال 1392 و تنها چند ماه پس از پیروزی حسن روحانی و استقرار دولت یازدهم با شراکت فرزندش محسن اقدام به ثبت شرکتی با نام راشا تندیس پارسیان در حوزه واردات کالاهای اساسی نموده است.

این نماینده مجلس در ادامه می‌نویسد: اسناد نشان می‌دهد جناب حجاریان تحت لوای این شرکت خانوادگی و در ادامه فامیلی چندین محموله محصولات کشاورزی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به کشور وارد کرده است تا حذف بودجه خودکفایی گندم توسط دولت و ادامه روند واردات گندم که ضربه محکمی به تولید این کالای استراتژیک می‌زند.

آقای حجاریان در حالی ژست جامعه مدنی، حمایت از جنبش پابرهنگان، سینه چاک کردن برای قیام گرسنگان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیان نموده که یکی از کاسبان نان مردم در شرایط کمبود ارز می‌باشد و انتظار می‌رود پیرامون نقش خود در مدیریتی که مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دچار این آشفتگی‌های اقتصادی کرده است توضیح بدهد.»

خضریان اسنادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در باره شرکت آقای حجاریان که به توسط آن اقدام به واردات گندم کرده و همچنین اسناد گندم وارداتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فاش کرده است. اگرچه تاریخ حذف ردیف اعتباری خودکفایی گندم و همچنین واردات مربوط به دوره مسئولیت وزیر فعلی وزیر جهاد کشاورزی نیست، اما باید سکاندار این وزارتخانه برای جلوگیری از عواقب و تبعات این گونه تصمیمات و اقدامات در بدنه وزارت جهاد کشاورزی توضیح دهد.

عضو کمیسیون اصل نود در باره همزمانی حذف ردیف اعتباری خودکفایی گندم با تشکیل شرکت وارداتی توسط حجاریان و اقدام به واردات وی تشکیک کرده و گفته است این همزمانی تعجب برانگیز است که چگونه واردات محصولات اساسی که سال‌ها در آن خودکفا بوده‌ایم به دست افراد خاص و نورچشمی سپرده می‌شود. 

خودکفایی گندم 4 سال در کشور اتفاق افتاد، اما بسیاری از کارشناسان به پایدار بودن آن اعتقاد نداشتند. زمانی که خودکفایی در یک محصول اساسی اتفاق می‌افتد نیازمند این است که حمایت‌های ویژه‌ ادامه‌دار برای پایدار کردن این خودکفایی صورت پذیرد. حذف ردیف اعتباری خودکفایی گندم در برهه حساس که کشور درگیر تحریم‌های ظالمانه است،   به جای این که قطار خودکفایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به سمت جلو هدایت کند، ترمزی برای آن می‌شود. ضمن این که خودکفایی به عنوان یک  آرزو و هدف با ارزش در محصولات استراتژیک محسوب می‌شود که اگر آن را به دست آوردیم باید با چنگ و دندان از آن محافظت کنیم. گندم شاید اصلی‌ترین محصول کشاورزی است که امنیت غذایی و امنیت سیاسی ما به آن وابسته است.

حال این سؤال مطرح می‌شود که چه دست‌های پشت پرده‌ای در حذف ردیف خودکفایی گندم و سپردن واردات به افراد خاص وجود دارد؟ آیا پاسخ‌های کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در مجلس مسائل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شفاف خواهد کرد؟ آیا مجلسی‌ها از این پاسخ قانع خواهند شد؟

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول