اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آتلانتیک: موتور نوآوری آمریکا در حال کُند شدن است

یک مجله آمریکایی در یادداشتی از طرح تازه دولت ترامپ برای اخراج دانشجویان خارجی به بهانه کرونا انتقاد کرده و آن را عاملی برای کاهش نیروی فکری این کشور و به بار آمدن پیامد‌های فاجعه‌بار در آمریکا دانسته است.

آتلانتیک: موتور نوآوری آمریکا در حال کُند شدن است

به گزارش گروه بین‌الملل خبر‌گزاری فارس، مجله آمریکایی آتلانتیک در یادداشتی به قلم «کالب واتنی» به طرح دولت ترامپ برای محدود کردن ویزای دانشجویان خارجی و اخراج آنان اشاره کرده است. 

واتنی در این یادداشت نوشته دولت ترامپ که پیش از این با وجود گسترش مداوم ویروس کرونا اصرار به بازگشایی مدارس و مشاغل (در آمریکا) را داشته، با انجام این کار نیز مشاهده می‌شود که در حال فشار بر دانشکده‌هاست تا آنان کلاس‌های حضوری خود را برگزار کنند.  

نویسنده در ادامه نوشته در صورتی که این سیاست از سوی دولت ترامپ اجرا شود، می‌تواند هزاران نفر از افراد باهوش و بااستعداد یا نیروی فکری را از آمریکا خارج کند، در حالی که این افراد دهه‌هاست که اثبات کرده‌اند برای کارآفرینی و نوآوری در آمریکا ضروری هستند.

اداره مهاجرت و گمرک آمریکا اوایل ماه جاری میلادی (هفدهم تیرماه) اعلام کرد که آن دسته از دانشجویان خارجی که قصد دارند پاییز سال جاری در دانشگاه‌های آمریکایی تحصیلات خود را آغاز کنند و به دلیل کرونا کلاس‌هایشان به صورت حضوری برگزار نمی‌شود  ویزای تحصیلی دریافت نخواهد کرد و مجبورند آمریکا را ترک کنند.


اداره مهاجرت و گمرک آمریکا

نویسنده نوشته، با وجود اینکه مقامات مهاجرتی آمریکا به دلیل چالش‌های حقوقی از این سیاست عقب‌نشینی کردند، اما این مسئله آسیب‌هایی را به این کشور وارد کرده است. ابتدا اینکه دولت ترامپ، بلاتکلیفی بخش آموزش عالی آمریکا را نشان داد و دوم به جوانان خارج از کشور نیز هشدار داد که در صورت تمایل به حضور در این کشور ممکن است مورد استقبال قرار نگیرند.

ویروس کرونا و رکود اقتصادی در آمریکا 

ویروس کرونا در آمریکا و پاسخ بد دولت ترامپ به شیوع آن، در حال ضربه زدن به موتور نوآوری آمریکا به سه روش مختلف است: 

۱- ورود افراد با‌ استعداد از خارج از آمریکا در حال کاهش است. 

۲- دانشگاه‌ها که ارائه کننده تحقیقات و پیشرفت‌های پایه هستند در نابسامانی مالی به سر می‌برند. 

۳- از گردش افراد و ایده‌های آنان در شاخه‌های صنعتی با بهره‌وری بالا (مانند منطقه سیلیکون ولی) جلوگیری شده است. 


نمایی از منطقه سیلیون ولی که شرکت‌های فناوری روز را در خود جا داده است.

نویسنده در ادامه این یادداشت نوشت، تمام این سه مورد ذکر شده قبل از شیوع ویروس کرونا در آمریکا وجود داشته‌اند، اما این بیماری آنها را تشدید کرد، به طوری که اکنون می‌تواند اقتصاد آمریکا را برای دهه‌ها فلج کند. 

در زمان بهبود مشکلات اقتصادی ناشی از بیماری کووید-۱۹ در آمریکا مشاغل می‌توانند باز‌گشایی شوند و کارکنانی که مرخص شده بودند دوباره به کار گرفته شوند. اما در صورتی که ظرفیت آمریکا برای نوآوری در امور فناوری و اقتصادی کاهش یابد، آمریکا این ضرر را برای دهه‌های آینده احساس خواهد کرد. این ضرر نه تنها شامل حال تولید ناخالص ملی این کشور می‌شود بلکه پیشرفت آهسته‌تر در به دست آوردن واکسن کرونا و راه‌حلی برای تغییرات اقلیمی و درمان برای سرطان را نیز شامل خواهد شد. 

بر اساس تحقیقی، دانشجویان کشور‌های خارجی، جمعیت بالایی را در میان فارغ‌التحصیلان آمریکایی دارند. این دانشجویان در شاخه‌های مهندسی برق ۸۱ درصد، علوم کامپیوتر ۷۹ درصد و در مهندسی صنایع ۷۵ درصد هستند.    

این دانشجویان برای شرکت‌های لجستیکی، آزمایشگاه‌های بیوتکنولوژی و شرکت‌هایی که در امر هوش مصنوعی فعالیت‌ دارند کار می‌کنند و یا خود شغلی را به وجود می‌آورند. این افراد در صورت فراهم آمدن فرصت، ترجیح می‌دهند در آمریکا بمانند. به عنوان مثال، بیش از ۸۰ درصد دانشجویان خارجی در سطح دکتری در امور هوش مصنوعی، پس از فارغ‌التحصیلی در این کشور باقی می‌مانند. 

اما انتظار می‌رود شمار دانشجویان خارجی با شیوع ویروس کرونا کاهش یابد و این کمبود ممکن است موقتی نباشد. 

در ادامه این یادداشت آمده است، تاکنون آمریکا به عنوان کانونی برای محققان و متخصصان فنی با‌ استعداد شناخته شده بود. اما بیماری کرونا که آمریکا به مراتب بدتر از سایر کشورها آن را مدیریت کرد، می‌تواند دانشجویان و سایر مهاجران را به این نتیجه برساند که بهترین فرصت آنها در کشوری دیگر است. اگر آنها به آمریکا مهاجرت نکنند، این موضوع بدین معنا خواهد بود که شرکت‌های تازه تأسیس، کارکنان بخش فناوری، محققان و دانشمندان و در نهایت شغل‌ها کمتر خواهند شد. 

نویسنده در ادامه نوشت، دولت‌ها در دیگر کشور‌ها وضعیت اضطراری پیامد‌های بد اقتصادی ناشی از این بحران را درک کرده‌اند و برخی از آنان برای دانشگاه‌های خود وام در نظر گرفته‌اند تا ۸۰ درصد از کمبود‌های خود را جبران کنند، اما آمریکا چنین اقدامی انجام نداده است؛ در واقع مقامات مهاجرتی این کشور با محدود کردن ویزای دانشجویان خارجی، مترصد عمیق‌تر کردن مشکلات مالی مدارس (و دانشگاه‌ها) بودند.  

پیش از شیوع بیماری کووید-۱۹، کمبود مسکن در منطقه خلیج سانفرانسیسکو و سایر مناطق محبوب در آمریکا به یک مانع بزرگ برای نوآوری و رشد اقتصادی تبدیل شده بود. منطقه سیلیکون ولی و شاخه‌های مشابه آن اکنون با یک چالش متفاوت روبرو هستند و آن دور کاری است. 

کاهش حضور کارمندان مانع از توسعه ایده‌های پیشگامانه در شرکت‌های خصوصی آمریکایی شده است و می‌تواند فرصت‌هایی را که در این شرکت‌های جدید به وجود می‌آید را کاهش دهد. 

در این یادداشت همچنین آمده است، در ۵۰ سال گذشته، موتور نوآوری آمریکا که بر پایه ورود نیروهای فکری جهانی، یک سیستم پر جنت و جوش دانشگاهی و تعامل ایده‌ها و افراد با یکدیگر بنا شده بود، به خوبی کار می‌کرد به طوری که موجب شده سیاستگذاران این کشور آن را رها کنند، اما اکنون بیماری کووید-۱۹ در حال از هم پاشاندن آن موتور است. 

نویسنده در پایان نوشت، دولت ترامپ می‌تواند با متوقف کردن سیاست اخراج مهاجران (و دانشجویان) نشان دهد که همچنان نیازمند افراد با استعداد از خارج است. فعالیت‌های حضوری احتمالاً تا زمانی که دولت‌ فدرال و دولت‌های ایالتی نتوانند این بیماری همه‌گیر را کنترل کنند از سر گرفته نخواهد شد، کاری که بسیاری از کشورهای دیگر تا حد زیادی موفق به انجام آن شده‌اند. 

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول