اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

پیشنهاد امارات به قاهره برای معامله بر سر لیبی

برخی منابع آگاه مصری از پیشنهاد امارات به قاهره در خصوص لیبی همزمان با آماده‌باش نیروهای دولت وفاق ملی(غرب لیبی) برای آغاز عملیات در شهر «سرت» خبر دادند.

پیشنهاد امارات به قاهره برای معامله بر سر لیبی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، همزمان با صف‌آرایی نیروهای دولت وفاق ملی(غرب لیبی) در اطراف شهر «سرت»(۴۵۰ کیلومتری شرق طرابلس) برای آغاز عملیات نظامی، برخی منابع مصری گزارش دادند که رایزنی‌هایی بین مقامات عالی‌رتبه مصر و امارات انجام شده است.

این منابع گفتند که طرف اماراتی به قاهره پیشنهاد کرده در صورت اجرای عملیاتی علیه نیروهای دولت وفاق ملی و ترکیه در لیبی، موضع قاطعانه‌ای را در حمایت از مصر در پرونده سد النهضه اتیوپی اتخاذ خواهد کرد.

وبگاه «العربی‌الجدید» به نقل از این منابع گزارش کرد که این پیشنهاد امارات به قاهره پس از آن مطرح شد که مصر اعلام کرد تمایلی به آغاز درگیری نظامی در مرزهای غربی خود در لیبی ندارد چرا که شرایط کنونی مصر اجازه گشوده شدن چند محور درگیری را نمی‌دهد و با توجه به پافشاری اتیوپی در پرونده سد النهضه و تلاش آدیس‌آبابا برای کشاندن پای مصر به درگیری، امکان پرداختن به لیبی وجود دارند.

به گفته این منابع، «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر را به سمت آغاز جنگ گسترده علیه ترکیه در لیبی که متحد «فائز السراج» رئیس دولت وفاق ملی است، سوق می‌دهد و گفته است که محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی نیز که موضع خصمانه علیه ترکیه از این اقدام حمایت خواهد کرد».

این منابع درباره نحوه مداخله امارات در پرونده سد النهضه نیز گفتند که «ابوظبی تأکید کرده مداخله آن در این پرونده سرنوشت‌ساز خواهد بود».

برخی منابع غربی در قاهره نیز گفتند که با وجود تأکید قاهره برای مداخله در خط مرزی سرت-الجفره اما امارات سعی دارد بار دیگر به غرب لیبی هجوم ببرد و این هجوم این بار با مداخله صریح نیروهای مصلی و حمایت ارتش ملی (تحت فرماندهی خلیفه حفتر) صورت گیرد.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی با گسستگی سیاسی مواجه شده و تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند.

نیروهای حفتر از فروردین ۱۳۹۸ با حمایت چند کشور اروپایی و عربی حمله به طرابلس پایتخت لیبی را آغاز کردند و پس از گذشت بیش از یکسال موفق نشدند به داخل شهر نفوذ کنند و به دلیل مقاومت شدید نیروهای دولت وفاق ملی، مجبور به عقب‌نشینی از مرز طرابلس و ترهونه شدند. دولت وفاق ملی نیز از حمایت ترکیه و قطر برخوردار است.

انتهای پیام/  

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول