اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

کارآفرینی جوان ایلامی با پول قرضی/ ارتباط شیرین عروس و خواهرشوهر در کارگاه قنادی

جوان ایلامی پس از پایان تحصیلات عالیه، وقتی دید نمی تواند شغل مناسبی پیدا کند، وام گرفت و با کمک همسر و خواهرش کارگاه کوچک قنادی به راه انداخت . اما وی که به فکر راه اندازی نخستین قنادی در شهرستان محل اقامت خود است برای توسعه کار خودو ایجاد اشتغال برای تعدادی از جوانان شهرستان، نیازمند حمایت مسوولان است.

کارآفرینی جوان ایلامی با پول قرضی/ ارتباط شیرین عروس و خواهرشوهر در کارگاه قنادی

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، با توجه به اینکه امروزه یکی از مشکلات کشور اشتغال است؛ حمایت مسوولین از کارآفرینانی که خود با سرمایه اولیه دست به اشتغالزایی زده و در جامعه اشتغال را رونق می‌دهند با اهمیت است. کارآفرینی از محورهای اصلی رشد و توسعه بوده زیرا موجب اشتغال و افزایش سود و سرمایه می‌شود، این در حالی است که موجب پر شدن شکاف‌ها و خلاهای بازار کار خواهد شد و نتیجه مطلوبی را به دنبال دارد. 

در حالی‌ که بیکاری به معضل اصلی جوانان و خانواده‌ها و چالش اصلی پیشرو آن‌ها تبدیل شده است، جامعه از آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری و به دنبال آن فقر رنج می‌برد و ایجاد مشاغل و راه اندازی کارگاه‌ها می‌تواند راهکاری موثر برای کاهش بیکاری و توسعه اقتصادی جامعه باشد. 

حکایت سختی و رنج حاصل از بیکاری و آرزوی رسیدن به خواسته‌ها شاید کمی سخت باشد اما چه دلنشین است زمانی که امید را از دست ندهیم و با توکل به خدا در مسیری که پیشرو داریم، تلاش کنیم و نتیجه‌ای شیرین برایمان به ارمغان آید. 

 

راه اندازی اولین قنادی در شهرستان چرداول

حسین ثابتی جوان ایلامی فعالی است که در زندگی سختی‌های زیادی را متحمل شده و اکنون به فکر راه اندازی اولین قنادی در شهرستان چرداول افتاده و از این راه  کسب درآمد حلال می‌کند.

موضوع اراده و جدیت جوانان و توجه به شعار سال جهش تولید، خبرنگار فارس را بر آن داشت تا از نزدیک به کارگاه قنادی این جوان ایلامی برود و از نزدیک گفت‌وگویی با وی داشته باشد.

ثابتی با شرح سختی‌هایی که کشیده به خبرنگار فارس، گفت: اشتغال، این روزها سخت است به خصوص برای من که تمام راه‌ها را رفتم، درس خواندم که سرکار بروم، در این راه برخی مسوولین قول هم دادند ولی عمل نکردند؛ با این وضعیت اقتصادی و شرایط سخت استخدام‌ها تصمیم گرفتم مبلغ 10 میلیون تومان قرض بگیرم و با آن کارگاهی قنادی را راه اندازی کنم، باید گفت هیچ نهادی به بنده کمک نکرده و این برای شروع به کار یک جوان که الان تمام امیدش این کارگاه و درآمد حاصل از آن است خوشایند نیست. 

نیازمند حمایت مسوولین

وی افزود: همانطور که می‌بینید این کارگاه کوچک است و فعلا خواهر و همسرم در کنار من مشغول کار هستند، ای کاش نهادی باشد به ما کمک کند تا این کارگاه را ارتقا دهم؛ هوای گرم کارگاه، تلاش‌های پی درپی همسرم و خواهرم ستودنی است، تمام هدف ما درست کردن محصول با کیفیت به دست مردم است، اگر مسوولین مقدار کمی به این واحد تولیدی کمک کنند ما می‌توانیم چند نفر دیگر را مشغول به کار کنیم؛ عمده محصولات ما شیرینی‌ها و همچنین محصولات بومی و شیرینی های سنتی ایلامی است.

ثابتی با بیان مشکلات خود، ادامه داد: تنها مشکل این کارگاه تولیدی هم اکنون نبود حمایت و کمک مسوولین به عنوان کاتالیزوری برای دست به کار کردن دیگر جوانان است.

همسر این کارآفرین نیز گفت: توجه به نیروی کار جوان، متخصص، متاسفانه این روزها نادیده گرفته شده است، تفاوتی نمی‌کند جوانان در چه کاری شروع به کار کنند، مهم آن است که توسط یک جوان اشتغال زایی به وجود آید.

وی افزود: بنده و همسرم هر دو تحصیلات عالیه داریم و انتظار داریم سازمان‌های مربوطه تا حد امکان از ما حمایت کنند.

این بانوی جوان، تصریح کرد: تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا در کنار هم شعار سال و جهش تولید را پیش ببریم. 

 

حمایت‌های صنفی از تولیدکنندکان کافی نیست

محمد فاضلی مدیر مسوول اتحادیه صنف قنادان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: تعداد ۷۰ کارگاه در سطح شهر، زیر نظر اتحادیه قنادان ایلام فعال بوده و تعداد بیش از هزار نفر به صورت مستقیم و تعداد بیش از ۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول کار هستند.

وی افزود: از سال ۹۵ تا ۹۸ تعداد ۱۲ کارگاه تعطیل و تعداد ۳۰ واحد صنفی جمع آوری و تعطیل گشته است؛ با توجه به سال جهش تولید هم‌ زمان با وضعیت موجود و گرانی بیش از حد و ضعیف شدن بازار تولیدی‌ها هم اکنون از ابتدای سال تا به حال شاهد جمع آوری و بیکار شدن نیروهای تولیدی بوده‌ایم.

مدیر مسوول اتحادیه صنف قنادان ایلام، تصریح کرد: حمایتی که اتحادیه قنادان بتواند از واحد صنفی خود کند به تنهایی جواب نمی‌دهد؛ حمایت از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت با دادن وام کم بهره، سازمان امور مالیاتی با بخشش مالیات و سازمان بیمه تامین اجتماعی می‌تواند به کمک واحد تولیدی بیایند. 

خبرنگار: کبری هواسی

انتهای پیام/ 970813/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول