اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

فرآیند توسعه آزادگان جنوبی 67 درصد پیشرفت داشته است

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: در سال 88 سه قرارداد برای توسعه آزادگان و یادآوران با چینی‌ها امضا شد و اگرچه عملکرد پیمانکار در یادآوران و آزادگان شمالی مناسب بود، اما در آزادگان جنوبی کاری از پیش نبردند.

فرآیند توسعه آزادگان جنوبی 67 درصد پیشرفت داشته است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، تورج دهقانی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در مراسم امضای قراردادهای تکمیل توسعه میدان آزادگان جنوبی و احداث واحد فراورش مرکزی بین شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت پتروپارس گفت: آزادگان جنوبی نماد توسعه در صنعت نفت و مهمترین میدان نفتی در حال توسعه کشور به شمار می‌رود. میدان آزادگان جنوبی یکی از مهمترین میدان‌های مشترک ماست که تکمیل توسعه آن ارزش افزوده زیادی را همراه دارد.

وی ادامه داد: این‌ میدان طی ۲ دهه گذشته فراز و نشیب‌های زیادی پشت‌سر گذاشته است که مهم‌ترینش این بود که در سال ۹۳ وزارت نفت پیمانکار خارجی این طرح را به دلیل تعلل‌های فراوان کنار گذاشت و این موضوع با نقدهایی همراه شد. 

دهقانی گفت: در سال ۸۸ سه قرارداد برای توسعه آزادگان و یادآوران با طرف‌های چینی امضا شد و اگرچه عملکرد پیمانکار در یادآوران و آزادگان شمالی مناسب بود، اما در آزادگان جنوبی کاری از پیش نبردند و ما مجبور شدیم همکاری‌مان را با آنها متوقف کنیم.

 مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت افزود: به طور کلی هر چه در حوزه میادین غرب کارون به سمت شمال حرکت می‌کنیم بازدهی میدان‌ها از نظر تولید بیشتر می‌شود  ولی ریسک تولید از این میادین نیز بالاتر می‌رود زیرا فشار مخازن بسیار پایین است.

وی گفت: اگر از سال 93 برای توسعه میدان آزادگان جنوبی با چینی‌ها ادامه می‌دادیم تاکنون همچنان در حال مذاکره بودیم و در آخر مجبور می‌شدیم قرارداد را به نفع چینی‌ها تعدیل کنیم. در نتیجه اقدام وزارت‌ نفت برای دفاع از منافع ملی، اقدام هوشمندانه‌ای بود.

دهقانی اظهار داشت: برای تکمیل و توسعه میدان آزادگان جنوبی 6 میلیارد دلار برای ایجاد 27 حلقه چاه در فاز اول و احداث 10 مرکز جمع‌آوری نیاز است که امروز 67 درصد از کار توسعه میدان آزادگان جنوبی انجام شده است.

 مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: در سال‌های اولیه ما عملکرد خوبی در توسعه میدان داشتیم و 20 دکل حفاری را در این حوزه فعال کردیم و بیش از 40 حلقه چاه تاکنون تکمیل شده است. در ضمن برای اولین بار واحد فراورش پیش ساخته در این میدان توسط یک شرکت ایتالیایی در کمتر از یک سال احداث شد.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی از محل افزایش تولید این میدان 2.8 میلیارد دلار عاید کشور شد و اگر تحریم نبودیم این رقم تا 4.5 میلیارد دلار هم قابل افزایش بود. میدان آزادگان جنوبی ریسک تولید زیادی دارد و در حدی که ضرورت دارد شرکت پتروپارس برای استفاده حداکثری از ظرفیت این میدان برنامه‌ریزی دقیق و بلندمدتی داشته باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول