اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

رایزنی ظریف با شورای عالی قضایی عراق برای پیگیری بین‌المللی ترور سردار سلیمانی

شورای عالی قضایی عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیر خارجه ایران در دیدار روز گذشته با رئیس این شورا، درباره پیگیری بین‌المللی ترور سردار سلیمانی رایزنی کرد.

رایزنی ظریف با شورای عالی قضایی عراق برای پیگیری بین‌المللی ترور سردار سلیمانی

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، «فائق الزیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق، امروز (دوشنبه - 20 ژوئیه) اعلام کرد که در دیدار روز گذشته با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در بغداد درباره حادثه ترور سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده قدس سپاه گفت‌وگو کرده است.

در بیانیه این شورا که نسخه‌ای از آن در خبرگزاری «نینا» منتشر شد، آمده است: رئیس شورای عالی قضایی عراق تاکید کرد که دیدار روز گذشته محمد جواد ظریف با وی به منظور اطلاع یافتن از اقدامات دستگاه قضایی عراق در پرونده حادثه فرودگاه بغداد که طی آن شماری از شهروندان ایرانی و عراقی به شهادت رسیدند، صورت گرفت.

بر اساس این بیانیه، این دیدار  در پی ارائه گزارش «انی‌یس کالامار» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر  درباره قتل غیرقانونی و اعدام فوری و خودسرانه در ۶ ژوئیه صورت گرفت که طی آن تاکید شد [ترور] المهندس و سلیمانی غیرقانونی و نقض آشکار حقوق بین‌الملل است.

بنا بر این گزارش، الزیدان به هیأت ایرانی توضیح داد که دستگاه قضایی عراق با این حادثه مانند یک جنایت کیفری در حال تحقیق و بر اساس رویه تحقیقات متکی به قانون اصول دادرسی کیفری عراق برخورد می‌کند به ویژه که یکی از شهدای این حادثه، یعنی شهید المهندس پستی رسمی در دولت عراق داشت و نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی که یکی از نهادهای رسمی دولت است، بود. وی همچنین نماینده سابق پارلمان عراق بود.

رئیس شورای عالی قضایی عراق افزود که در دیدار با هیأت همراه وزیر خارجه ایران، پیشنهاد شماری از حقوقدانان همراه ظریف مبنی بر امکان پیگیری این پرونده در مجامع بین‌المللی و ارائه دادخواست به طرف‌های بین‌‌المللی با هماهنگی طرف‌های مسئول در دو سطح قضایی و دولتی در  دو کشور عراق و ایران بررسی شد و دو طرف توافق کردند که رایزنی‌ها میان نمایندگان دو کشور در دو سطح قضایی و دولتی به منظور دستیابی به یک سازوکار مناسب و تکمیل مذاکرات نمایندگان دادستانی کل در دو کشور درباره این پرونده ادامه یابد.

الزیدان در ادامه اشاره کرد که پیش‌تر درباره این مسأله با آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران طی یک تماس تلفنی گفت‌وگو و تصریح کرده که در زمینه پیگیری بین المللی این پرونده، عراق آماده همکاری و اقدام مشترک با جمهوری اسلامی تا حصول نتیجه در محاکم بین المللی است. ضمن اینکه از همان ساعات اولیه این حادثه تروریستی، تحقیقات در این زمینه شروع و برای رسیدگی قضایی پرونده بزرگی تشکیل شد و پیگیری آن به صورت مستمر و روزانه ادامه دارد.

رئیس قوه قضائیه ایران ، پیگیری این موضوع را به وزیردادگستری و معاون امور بین الملل قوه قضائیه محول کرده است.

وزیر خارجه ایران که روز گذشته در رأس یک هیأت سیاسی به عراق سفر کرده بود، علاوه بر دیدار با همتای عراقی خود با رئیس‌جمهور، رئیس پارلمان، نخست‌وزیر و شماری از مقامات سیاسی این کشور دیدار و گفت وگو کرد و درباره پرونده ترور سردار سلیمانی با رئیس شورای عالی قضایی عراق رایزنی کرد.

نظامیان تروریست آمریکایی سیزدهم دی ماه سال گذشته در اقدامی تروریستی سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید المهندس را به همراه چند نفر از رزمندگان مقاومت هنگام خروج از فرودگاه بغداد به شهادت رساندند. این اقدام آمریکا باعث شد پارلمان عراق دو روز بعد به طرح اخراج نیروهای بیگانه از جمله آمریکا از عراق رأی دهد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول