اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

بیرم در انتظار تحقق وعده آبرسانی/ هزینه‌های گزافی که به مردم تحمیل می‌شود

دبیر قرارگاه مطالبه‌گری شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان فارس گفت: آب لوله‌کشی بخش بیرم لارستان به دلیل وجود املاح بسیار زیاد، قابلیت شرب ندارد اما آنقدر که وقوع زمین‌لرزه‌ها بیرم را به صدر اخبار کشاند، بی‌آبی این منطقه پررنگ نشده است.

بیرم در انتظار تحقق وعده آبرسانی/ هزینه‌های گزافی که به مردم تحمیل می‌شود

به گزارش سرویس اجتماعی خبرگزاری فارس از شیراز، علی گرامی‌دوست ظهر امروز در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: یکی از دستاوردهای بزرگ و مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی، ایجاد عدالت و تعادل بین مناطق مختلف کشور است و این توقعی منطقی خواهد بود که این عدالت در همه زمینه‌ها بسط و گسترش یابد.

وی ادامه داد: بخش بیرم لارستان یکی از بخش‌های جنوبی استان فارس است که در منطقه‌ای گرم و خشک واقع شده و خشکسالی و کمبود آب یکی از بزرگترین مشکلات این منطقه است؛ به طوری که هم اکنون این منطقه به شدت با کمبود آب مواجه و بسیاری از چاه‌های مورد استفاده آب شرب اهالی به علت پایین آمدن کیفیت  از سرویس خارج شده است.

گرامی دوست گفت: با شروع فصل گرما در استان فارس، همانند سال‌های گذشته مشکلات آبی مردم نیز افزایش یافت که متأسفانه تا به امروز شاهد هیچ اقدامی از سوی مسؤولان مربوط نبودیم.

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی فارس تصریح کرد: بحران آب، بحرانی است که هر ساله گریبانگیر استان فارس است اما امسال با وجود بارش‌هایی که تا فصل بهار نیز ادامه داشت و مسئولان از پر شدن سدهای استان خبر می‌دادند، این بحران شدیدتر به نظر می‌آید.

وی بیان کرد: امروز مردم و جامعه به سمت صنعتی شدن پیش رفته‌اند و با مشکلات جدید زندگی مدرن، دست و پنجه نرم می­‌کنند بنابراین دیگر دغدغه تهیه امکانات اولیه زندگی مانند آب، گاز و برق را ندارند اما در میان پیچ و خم زندگی مدرن، هنوز مناطق بی‌شماری  در استان فارس وجود دارد که قهر طبیعت در کنار بی­‌مهری‌ها، زندگی را بر دوش آنها سخت نگه داشته و مردم سختکوش برخی شهرستانها و روستاهای استان فارس را از بهره‌گیری امکانات اولیه محروم ساخته است.

گرامی دوست خاطرنشان کرد: در این میان مشکلات روستانشینان بیش از شهرنشینان است آن هم به این دلیل که از امکانات کمتری نسبت به مردم شهرنشین  برخوردارند و مسئولان باید توجه ویژه‌ای به این قشر که پایه پیشرفت کشور را تشکیل می­‌دهند، داشته باشند.

وی گفت: حدود ۶ سال قبل، مسئولان وقت استان فارس وعده دادند که با اجرای طرح آبرسانی از سد سلمان فارسی، مشکل آب شهرهای شرقی و جنوب فارس برای همیشه حل شده و شهروندان ساکن این نقاط از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار می‌شوند اما این مهم همچنان در خم کوچه‌های تامین اعتبار مانده است.

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی فارس بیان کرد: در حالی که براساس تائید شرکت آب و فاضلاب استان فارس، آب لوله‌کشی بخش بیرم شهرستان لارستان به دلیل وجود املاح بسیار زیاد، قابلیت شرب ندارد اما آنقدر که وقوع زمین‌لرزه‌ها "بیرم" را به صدر اخبار کشاند، بی‌آبی و تشنگی این منطقه، پررنگ نشده است.

 وی با اشاره به هزینه‌هایی که به دلیل نبود منابع سالم آب شرب به مردم تحمیل می‌شود، اضافه کرد: ساکنان بخش بیرم شهرستان لارستان، اکنون به دلیل نبود امکان تامین آب شرب سالم و بهداشتی از طریق منابعی نظیر آب شیرین‌کن دولتی، باید آب مورد نیاز خود را خریداری کنند که این موضوع، هزینه سنگینی را به آنان تحمیل کرده است.

گرامی دوست اظهار داشت: شهروندان ساکن بیرم عمده نیاز خود به آب شرب را با خرید آب معدنی بسته بندی تامین و رفع می‌کنند و این موضوع با توجه به هزینه بالای آن، برای برخی از ساکنان دشواری‌هایی را ایجاد کرده است.

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی فارس گفت: سفر استاندار فارس به بخش بیرم و انتشار اخباری مبنی بر پیش‌بینی تخصیص اعتبار ۵ هزار میلیارد ریالی برای اجرای پروژه‌های عمرانی به ویژه در بخش آبرسانی، شادی را به محفل ساکنان بخش بیرم آورد و این امید را ایجاد کرده بود که چشم‌انتظاری‌ رو به پایان است اما مسئولان اعلام کرده‌اند که آب بیرم اگر چه یک اولویت مهم محسوب می‌شود اما هنوز به صدر اولویت‌های اجرایی نرسیده است.

وی اظهار داشت: طرح آبرسانی به شهر بیرم یک پروژه ملی است اما تامین اعتبار آن از محل اعتبار ۵ هزار میلیارد ریالی پیش‌بینی نشده است و این پروژه باید از طریق سازمان برنامه و بودجه پیگیری و اعتبارات اجرای آن از محل اعتبارات ملی تامین شود.

گرامی دوست تاکید کرد: مشکلات مربوط به آب منطقه بیرم مربوط به امروز و دیروز نیست و سال‌هاست که مردم این منطقه از حیاتی‌ترین نیازشان محروم هستند و اکنون نیز شیوع ویروس کرونا و وضعیت قرمز فارس، مشکل کم‌آبی را در این منطقه تشدید کرده و فشار را بر مردم بیش از پیش کرده است.
 دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی فارس بیان کرد: این مشکلات و عدم رسیدگی کافی مسئولان را می‌توان دلیل اصلی نارضایتی مردم بیرم دانست.

وی با بیان اینکه آب آشامیدنی بیشتر مناطق لارستان به خصوص بیرم قابل شرب نیست، افزود: نداشتن آب آشامیدنی و کشاورزی به خاطر خشکسالی در کنار نبود ساختار مناسب آبرسانی برای جلوگیری از هدر رفتن آب و انتقال مناسب آن،  به خصوص  در مناطق روستانشین مواردی است که در این دوره زمانی که کشور رو به مدرن شدن است، اتفاقی نامبارک محسوب می­ شود.

گرامی‌دوست ادامه داد: تامین آب آشامیدنی مناسب، مشکلی نیست که نتوان آن را برنامه‌ریزی و ساماندهی کرد بلکه در کنار مشکل خشکسالی در برخی مناطق می توان با مدیریت صحیح و صرف مقداری بودجه  رفاه نسبی را برای مردم ایجاد کرد.

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی فارس تاکید کرد: لازم است مسئولان مربوط برنامه‌های خود را هرچه سریع‌تر در مورد این بحران‌های قابل پیش‌بینی توضیح داده و مردم را نسبت به اقدامات خود در جهت رفع این مشکلات آگاه سازند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه 6.41 درصد مساحت استان فارس تحت تاثیر خشکسالی بسیار شدید است نوع سیاستگذاری که در سطح این حوزه ارایه می‌شود، می‌تواند بسیار اثربخش باشد.

بنابر گزارش فارس، در حالی‌که مسئولان بیش از شش سال است که وعده آب‌رسانی از طریق سد سلمان به بیرم را داده‌اند٬ اما با وجود تصویب بودجه این پروژه در بودجه سال جاری و گذشت چهار ماه از سال هنوز هیچ خبری از عملیاتی شدن پروژه آب‌رسانی به این منطقه نیست و این منطقه به دلیل بحران آب به غیزانیه فارس شهرت یافته است.

انتهای پیام/ س/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول