اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

سی‌اِن‌اِن| عواقب سنگین آتش سوزی ناو آمریکایی بر ناوگان اقیانوسیه

یک شبکه آمریکایی در گزارشی نوشت، سوختن یک ناو این کشور علاوه بر خسارات مالی قابل توجه، موجب تضعیف مواضع آمریکا در اقیانوس آرام به مدت چند سال خواهد بود.

سی‌اِن‌اِن| عواقب سنگین آتش سوزی ناو آمریکایی بر ناوگان اقیانوسیه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه «سی‌اِن‌اِن» روز دوشنبه در گزارشی نوشت، عواقب و خسارات ناشی از آتش‌سوزی گسترده در ناو آبی-خاکی «بونهام ریچارد»، تا چند سال گریبان‌گیر ناوگان نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس آرام خواهد بود.

در این گزارش آمده است، سوختن این ناو جنگی آمریکایی یک میلیارد دلاری در دمای حدود ۶۵۰ درجه سانتیگراد، موجب ذوب قطعات آلومینیومی و پلاستیکی، سیم‌کشی‌ها و بسیاری از تجهیزات آن شده است.

«مایک گیلدی» رئیس عملیاتی دریایی نیروی دریایی آمریکا در این باره گفته است: «درخصوص علت این حادثه تحقیقات کاملی انجام خواهیم داد. هنوز برای گمانه‌زنی زود است و درباره آینده این کشتی نمی‌توان چیزی گفت».

این کشتی جنگی آمریکایی که به عنوان یک هواپیمابر کوچک شناخته می‌شود، اخیراً مورد ارتقاء قرار گرفته و یکی از چهار ناو آمریکایی بود که قابلیت حمل جنگنده «F-35B» را دارند. بنابراین از دست دادن آن در ناوگان نیروی دریایی آمریکا به‌شدت احساس خواهد شد.

«جان کربی» تحلیل‌گر امور نظامی در سی‌اِن‌اِن در این باره گفت: «همچنان که تنش‌ها در دریای جنوبی چین و آب‌های اطراف کره شمالی تشدید می‌شوند، از دست دادن این کشتی موجب خواهد شد نیروی دریایی در تأمین ملزومات جنگی خود با مشکل مواجه شود».

«کارل شوستر» از فرماندهان ارشد سابق ناوگان اقیانوس آرام درباره خسارات ناشی از سوختن این کشتی گفت، نیروی دریایی بیش از ۵۰۰ میلیون دلار برای تعمیر ناوشکنی هزینه کرد که در سال ۲۰۱۷ با یک کشتی باری در حوالی ژاپن برخورد کرد و این ناوشکن بسیار کوچک‌تر از بونهام ریچارد بود.

شوستر گفت: «همواره زمانی که یک کشتی به‌طور غیرمنظره از سرویس خارج می‌شود، اثرات متعاقبی را به همراه خواهد داشت. بوهام ریچارد قرار بود از پاییز به ناوگان دریایی بازگردد تا جایگزین ناوی شود که نیاز به تعمیر و رسیدگی دارد. حالا این اتفاق نخواهد افتاد و چیزی شبیه "اثر گلوله برفی" رقم خواهد خورد».

اخیراً ناو هواپیمابر آمریکایی «تئودور رزولت» نیز در پی ابتلای بیش از ۱۰۰۰ نفر از خدمه به ویروس کرونا، چند هفته در سواحل «گوام» پهلو گرفته است.

شوستر در این باره گفت، پیش از این نیز لغو رزمایش‌ها به‌خاطر شیوع ویروس کرونا بر سر زبان‌ها افتاده بود و اکنون با کم شدن یکی از کشتی‌های جنگی مهم آمریکا این تمرینات نظامی بیش از پیش در معرض لغو شدن قرار می‌گیرند.

او در خصوص اهمیت این رزمایش‌ها برای آمریکا گفت، چنین اقداماتی از یک سو پیام مهمی به رقبای آمریکا به‌ویژه چین هستند و از یک سو، نشانه متعهد بودن آمریکایی‌ها به هم‌پیمانان خود تلقی می‌شوند.

جان کربی نیز با انتقاد از عواقب سوختن ناو بونهام ریچارد گفت، اگر راهبرد آمریکا در هر قسمت از جهان به گونه‌ای است که به در دسترس بودن یک کشتی وابسته باشد، باید اقداماتی ریشه‌ای برای رفع این مشکل انجام شود.

آتش‌سوزی ساعت ۸:۳۰ صبح یکشنبه به وقت محلی در عرشه این کشتی آبی‌-خاکی اتفاق افتاد. بونهام ریچارد در«پایگاه نیروی هوایی سن‌دیه‌گو» در ایالت کالیفرنیا پهلو گرفته بود و در لحظه حادثه ۱۶۰ سرنشین داشت.

مقام‌های آمریکایی روز گذشته (چهارشنبه) تأکید کردند هنوز مشخص نیست که این کشتی جنگی ۲۵۵ متری قابل تعمیر باشد. از سوی دیگر گفته می‌شود که جایگزین کردن کشتی جدید  با ناو «یو اس اس بونهام ریچارد»  برای ارتش آمریکا هزینه ۴ میلیارد دلاری دارد.

روز جمعه نیز یک ناو آبی خاکی دیگر نیروی دریایی آمریکا با نام «کِرسارج»  در بندر «نورفولک» آمریکا دچار آتش‌سوزی شد و مقامات ارتش را بر آن داشت فعالیت شرکت کشتی‌سازی «NASSCO» که مسئول تعمیر هر دو کشتی بونهام ریچارد و کرسارج بود، متوقف کند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول