اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

شهری توریستی ۷ سال بدون ترمینال/ آهن‌پاره‌هایی که بلای جان مردم می‌شوند

درحالی چادگان به عنوان یکی از مناطق اصلی گردشگری استان اصفهان شناخته می‌شود که برخی از ضعف‌های ساختاری در حوزه حمل و نقل این منطقه به بیش از ۴ دهه باز می‌گردد و بعد از آن نیز هیچ عزمی برای اصلاح سیستم حمل و نقل برون‌شهری و درون شهری در این منطقه وجود نداشته است.

شهری توریستی ۷ سال بدون ترمینال/ آهن‌پاره‌هایی که بلای جان مردم می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حمل و نقل از جمله بخش‌های زیربنایی اقتصاد است که فرآیند توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرارداده و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است. 

برخی متخصصان حمل و نقل بر این باورند که بین کارآیی در بخش حمل و نقل و کارآیی عمومی اقتصاد و رشد اقتصادی، رابطه‌ای مستقیم وجود دارد و حمل و نقل را واسطه میان فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در سطح ملی و بین‌المللی می‌دانند.

شهرستان چادگان در ۱۱۵ کیلومتری جنوب غرب استان اصفهان یکی از نقاط هدف گردشگری این استان تلقی می‌شود؛ به طوری که کارشناسان گردشگری از آن به عنوان «نگین گردشگری» استان اصفهان نام می‌برند؛ وجود آب و هوای معتدل و قرار گرفتن این شهرستان در کنار دریاچه سد زاینده‌رود و همچنین احداث مجتمع‌های تفریحی و اقامتی در این شهرستان باعث شده تا چادگان از موقعیت گردشگری ویژه‌ای برخوردار شود.

ضعف سیستم حمل و نقل ادامه دارد

در حالی چادگان به عنوان یکی از مناطق اصلی گردشگری استان اصفهان شناخته می‌شود که برخی از ضعف‌های ساختاری در حوزه حمل و نقل این منطقه به بیش از ۴ دهه باز می‌گردد و بعد از آن نیز هیچ عزمی برای اصلاح سیستم حمل و نقل برون‌شهری و درون شهری در این منطقه وجود نداشته است.

پس از اعتراضات مردمی در مهر ماه سال ۹۲ مبنی بر مشکلات عدیده شرکت مسافربری در این شهرستان(اینجا بخوانید) از جمله استفاده غیرقانونی از مینی‌بوس‌های فرسوده در مسیر چادگان به اصفهان و یا عدم حرکت به موقع این وسایل نقلیه و یا اضافه دریافتی رانندگان از مسافران، تصمیماتی برای اصلاح حوزه حمل و نقل در چادگان گرفته شد و تنها شرکت مسافربری این شهرستان به دلیل تخلفات عمده و همچنین مشکلات مالکیت پلمب شد و پس از آن مقرر شد با احداث پایانه مسافربری و استقرار شرکت و اتوبوس در این مسیر، مشکلات حمل و نقل برون‌شهری چادگان برای همیشه به پایان برسد.

 

چادگان 7 سال است پایانه مسافربری ندارد!

اما این انتهای کار نبود و پس از تعطیلی تنها شرکت مسافربری، روند احداث پایانه جدید که بر عهده بخش خصوصی بود، کند پیش رفت و پس از مدتی به صورت کامل متوقف شد تا ارمغان این سوء مدیریت در شهرستان تنها سرگردانی مسافرانی باشد که در سرماهای طاقت فرسای این شهرستان مجبور باشند به دلیل عدم وجود ترمینال در مبادی ورودی شهر در انتظار وسایل نقلیه‌ای باشند که خود دچار مشکلات عدیده‌ای هستند.

این روند از سال ۹۲ و حتی با جابجایی ۳ فرماندار در این شهرستان نیز ادامه یافته و علی‌رغم جلسات متعددی که در شورای ترافیک این شهرستان انجام شده، اما این موضوع راه به جایی نبرده است و مشکل حتی حادتر و بحرانی‌تر از ۷ سال قبل یعنی مهر ۹۲ در جریان است.

مسیر ۱.۵ ساعته‌ای که ۶ ساعته طی می‌شود

یکی از دانشجویان چادگانی که در اصفهان مشغول به تحصیل است، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره مشکلات حمل و نقل در این شهرستان اظهار داشت: در حالی که مدت زمان حرکت از چادگان به اصفهان حدود یک ۱.۵ ساعت است، اما ما همواره اگر قصد مسافرت با وسایل ناایمن چادگان را داشته باشیم، باید ۶ تا ۷ ساعت از وقت خود را برای این کار به دلیل فرسودگی بیش از حد ناوگان حمل و نقل و همچنین عدم رعایت زمان‌بندی حرکت در این شهرستان سپری کنیم.

وی ادامه می‌دهد: بارها شده به دلیل ضعف این سیستم حمل و نقل شهرستان با تأخیر به کلاس درس خود در دانشگاه برسم و حتی یکبار هم همین مشکلات باعث شد تا از حضور در جلسه امتحان به دلیل تأخیر منع شوم که لطمات جبران ناپذیری را برای من ایجاد کرد.

 

ضعف سیستم حمل و نقل عمومی، علت عدم استقبال خانواده‌هاست

یکی دیگر از شهروندان چادگانی نیز درباره معضل حمل و نقل عمومی این شهرستان به خبرنگار فارس گفت: معضل حمل و نقل عمومی در این شهرستان به حدی است که اکثر خانوارها به دلیل عدم وجود امکانات در این شهرستان و نیاز به رفت و آمد به مرکز استان و همچنین نامناسب بودن وضعیت حمل و نقل عمومی، حاضر می‌شوند تا مقروض شوند و از نیازهای اولیه زندگی گذر کنند تا برای رفع مشکل حمل و نقل خود بتوانند وسیله نقلیه‌ شخصی تهیه کنند.

وی افزود: سیستم حمل و نقل عمومی چادگان مردم را به ستوه آورده است، به طوری که مردم هیچ تمایلی به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی به دلیل مشکلات آن ندارند؛ در حالی که ما در چادگان پایانه مسافربری مناسب نداریم، پایانه‌ای که مردم در شهر اصفهان نیز برای مسافرت به چادگان استفاده کنند، پایانه صمدیه است که دارای کمترین امکانات است و این در حالی است که مسیر تمام شهرهای همجوار غرب استان، پایانه کاوه است که مشکلات مسافران به این شهرستان‌ها را به حداقل می‌رساند.

 

مینی‌بوس‌هایی که تهدید جدی جان مسافران هستند

یکی دیگر از شهروندان چادگانی با اشاره به تخلفات صورت گرفته برخی از این رانندگان به فارس می‌گوید: تعدادی از این رانندگان صورت‌حساب و بیمه برای مسافران تکمیل نمی‌کنند و بعضاً به دلیل عدم مواجهه با پلیس راه از مسیرهای نامتعارف عبور می‌کنند و در این زمینه نیز هیچگونه نظارتی در این موارد وجود ندارد و در حقیقت جان مسافران در خطر است.

حجت‌الاسلام محمود بنی‌جمالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره معضل حمل و نقل چادگان اظهار داشت: در نگاه اولیه وقتی شما از یک شهرستان توریستی صحبت می‌کنید، یک تصور منطقه‌ای با امکانات کامل در ذهن تداعی می‌شود که قابلیت‌ها و امکاناتی دارد، اما وقتی درباره چادگان این صحبت مطرح می‌شود کلیه این تصورات هنگام ورود به این شهر از بین می‌رود.

چادگان پیش پا افتاده‌ترین امکانات یک شهر توریستی را ندارد

امام‌جمعه چادگان ادامه داد: شهرستان نام توریستی را با خود به یدک می‌کشد، اما هیچ امکانات رفاهی به روز ندارد؛ حداقل امکانات یک شهرستان توریستی داشتن یک ترمینال مسافربری پیش پا افتاده است تا مسافران و گردشگران بتوانند با وسایل نقلیه عمومی نیز به شهرستان وارد شوند.

وی گفت: اگر گردشگری از اصفهان قصد سفر به چادگان داشته باشد، هنگام ورود به پایانه مسافربری کاوه با سردرگمی مواجه می‌شود که تمام شهرستان‌های استان اتوبوس به مرکز استان دارند، اما چادگان اتوبوس ندارد و باید به دنبال پارک‌سوارهای حاشیه‌ای شهر اصفهان باشد تا با مینی‌بوس‌های فرسوده خود را به چادگان برساند.

امام‌جمعه چادگان با انتقاد از وضعیت حمل و نقل چادگان تصریح کرد: کمبودها و نقایص در چادگان فریاد می‌زند؛ گفته شده است که چندسالی است قرار است ترمینالی احداث شود و زمینی هم اعطا شده؛ اما بعد از گذشت چند با کلی اما و اگر این ترمینال وجود دارد.

بنی‌جمالی ادامه داد: به جای اینکه یک نهاد دولتی متولی تأسیس ترمینال در این شهر شود، این زمین به یک شخص واگذار شده است؛ ولی با تمام اما و اگرها این پروژه مسکوت مانده است؛ اگر قرار است این موضوع به سرانجام برسد فرصتی داده شود تا ترمینال تکمیل شود و اگر نیست فرماندار و دیگر مسؤولان به طور جدی به دنبال حل مشکل باشند.

 

سیستم حمل و نقل ضعیف کسر شأن مردم چادگان است

امام‌جمعه چادگان گفت: آیا این موضوع کسر شأن مردم شریف چادگان نیست که یک ترمینال مسافربری نداشته باشند و برای سفر به مرکز استان خود در گرمای تابستان و سرمای طاقت‌فرسای زمستان منتظر یک وسیله نقلیه عمومی که ممکن است حرکت کند یا خیر باشند که هیچ نظمی ندارد.

عدم وجود سرمایه‌گذار، مهمترین مشکل  حمل و نقل چادگان

مهدی خضری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در رابطه با مشکلات عدیده حمل و نقل چادگان اظهار داشت: مهمترین مشکل این شهرستان در حوزه حمل و نقل عمومی عدم وجود سرمایه‌گذار خصوصی برای فعالیت در این شهرستان است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان ادامه داد: مشکل عمده دیگر این شهرستان نداشتن ترمینال در این منطقه است که در سفر چند روز پیش استاندار اصفهان دستور تسریع در ساخت و بهره‌برداری از ترمینال در چادگان داده شده و در این زمینه نیز کارگروهی برای حل مشکل ایجاد شده است.

 

وی با اشاره به اینکه در این میان دستگاه‌های حاکمیتی چادگان باید نقش خود در احداث ترمینال را ایفا کنند، اظهار داشت: شهرداری چادگان به دلیل دریافت ۵ درصدی عوارض باید در زمینه احداث ترمینال مشارکت داشته باشد؛ همچنین دهکده فرهنگی تفریحی زاینده‌رود و سایر مجموعه‌های وزارت کشور در آن شهرستان نیز با توجه به انتفاع خود از حضور مسافران در چادگان مشارکت لازم در این زمینه را داشته باشد تا مشکل حل شود.

خضری ادامه داد: مینی‌بوس‌های چادگان اکنون در پارک‌سوار صمدیه که یک ترمینال درون استانی است، در شهر اصفهان مستقر هستند و مسافران می‌توانند با مراجعه به آنجا به چادگان مسافرت کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان در پاسخ به مشکلات عدیده ناوگان فرسوده حمل  نقل این شهرستان گفت: در چادگان تنها یک شرکت مسافربری فعال داریم که فعالیت کامل و جامعی ندارد؛ به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای این مسیر هستیم و هر شرکتی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این شهرستان باشد را حمایت خواهیم کرد.

قانونی که در سایه نوسازی ناوگان به فراموشی سپرده شده است

وی در پاسخ به این سؤال که تردد مینی‌بوس‌های بنز در محور چادگان به دلیل مسافت بالای ۱۰۰ کیلومتر تا مرکز استان غیرقانونی است، اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل مشکلات عدم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور، وسایل نقلیه عمومی که قادر به اخذ معاینه فنی و صورت وضعیت مسافران باشند، منعی برای تردد ندارند و چون چادگان در محدوده استان اصفهان است، منعی برای تردد وجود ندارد.

خضری درباره مشکلات تاکسی‌های برون‌شهری نیز در این محور گفت: سعی کرده‌ایم تاکسی‌ها را در این مسیر فعال کنیم.

احداث ترمینال ارتباطی به شهرداری ندارد اما همکاری می‌کنیم

جمشید اسماعیلی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره موضوع احداث پایانه مسافربری در چادگان اظهار داشت: این موضوع که اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان، احداث ترمینال مسافربری را بر عهده شهرداری چادگان می‌داند، از اساس اشتباه است و وظیفه احداث پایانه مسافربری با آن اداره‌کل است.

شهردار چادگان در پاسخ به این سوال که ۵ درصد عوارض دریافتی از ناوگان حمل و نقل عمومی این شهرستان در چه موضوعی صرف می‌شود، بیان داشت: ناوگان حمل و نقل عمومی شهرستان چادگان به شدت فرسوده هستند و در این زمینه به دلیل مشکلات موجود آن‌ها عوارضی از آن‌ها اخذ نشده که بخواهیم آن را در زمینه احداث ترمینال صرف کنیم.

 

وی افزود: البته به دلیل مشکلات متعددی که در زمینه ترمینال برای شهروندان در شهرستان وجود دارد، در حال جانمایی احداث یک پایانه مسافربری جدید هستیم که در صورت همکاری سریع اداره کل راه و شهرسازی و تغییر کاربری زمین در کمیسیون ماده ۵ استان، آن را به یک فرد حقیقی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این زمینه است واگذاری می‌کنیم تا روند احداث ترمینال سرعت گیرد.

تاکسی‌های اینترنتی، راه حل حمل و نقل درون‌شهری چادگان

اسماعیلی درباره مشکلات حمل و نقل درون شهری چادگان نیز گفت: تعداد بسیار زیادی مجوز تاکسی درون‌شهری در چادگان صادر کرده‌ایم، اما هیچکدام در سطح شهر فعال نیستند و این مشکلات عدیده‌ای را برای شهروندان ایجاد کرده است و باید در این زمینه اقدام شایسته‌ای صورت گیرد.

شهردار چادگان ادامه داد: برای حل این مشکل، مسأله تاکسی‌های اینترنتی را مطرح کردیم و اقداماتی نیز در این زمینه صورت گرفت، اما به دلیل عدم وجود متقاضی تأسیس شرکت تاکسی اینترنتی در چادگان این موضوع مسکوت ماند و شهرداری نیز نتوانست در این زمینه اقدام مناسب صورت دهد.

دود کشمکش‌هایی که به چشم مردم می‌رود

در حالی این کشمکش‌های میان ادارات و سازمان‌های دولتی استان برای حل معضل حمل و نقل چادگان حالت بحران به خود گرفته که بیشترین آسیب در این میان را مردم این شهرستان متحمل می‌شوند؛ مردمی که اکثر آن‌ها به شغل کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و برای سفر به مرکز استان خود باید این رنج  و مشقت فراوان را در سایه بی‌تفاوتی مسؤولان در هفتمین سالی که این شهرستان پایانه مسافربری ندارد با خودروهای عمومی فرسوده به جان بخرند.

به نظر می‌رسد، نیاز است در این میان نقش دستگاه حاکمیتی اصلی استان یعنی استانداری برای رفع این موضوع نمایان شود و معضل حمل و نقل عمومی چادگان یکبار برای همیشه به صورت ریشه‌ای حل و فصل شود.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ر۳۰/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول