اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

مجلس خلاءهای قانونی مهارت سربازان را رفع می‌کند

عضو کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر اینکه مجلس خلاءهای قانونی مهارت سربازان را رفع می‌کند،گفت: سربازی قطعه ای از پازل مهارت آموزی است.

مجلس خلاءهای قانونی مهارت سربازان را رفع می‌کند

به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس، علی‌اکبر کریمی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و سردارسیدمهدی فرحی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح شامگاه یکشنبه 29 تیر در برنامه به وقت ایران به جایگاه مهارت آموزی در دوران خدمت سربازی و نقش آن در اشتغال جوانان کشور پرداختند.

کریمی در این برنامه با تاکید بر اینکه سربازی به هیچ عنوان مهارت کشی به حساب نمی‌آید، گفت: برنامه ای که برای مهارت آموزی در این دوره پیش بینی شده، بسیار می‌تواند سازنده باشد و سربازی که مهارتی در دوران خدمت خود کسب نکرده باشد، موفق به اخذ کارت پایان خدمت نخواهد شد. 

عضو کمیسیون صنایع مجلس، درباره آینده مهارت‌هایی که سربازان در این دوران کسب می کنند، خاطرنشان کرد: بی شک مهارت عامل مهمی در اشتغال است، اما واقعیت این است که علیرغم نیاز شدیدی که به مهارت آموزی در کشور احساس می‌شود، این نقد بر آن وارد است که نهادها، جایگاه‌ها و مراجعی که برای مهارت آموزی فعالیت می‌کنند به طور واقعی، در این عرصه مفید تلاش نمی‌کنند. 

•  سربازی قطعه ای از پازل مهارت آموزی

وی افزود: بحث مهارت آموزی را باید صفحه گسترده ای ببینیم که این پازل برای جوان در جامعه شکل می گیرد و سربازی قطعه ای از این پازل است. مهارت آموزی باید از دوره کودکی و حتی در مهدکودک ها شکل بگیرد. دوران سربازی فرصتی در اختیار جامعه است با توجه به اینکه در این دوره دو ساله یک جوان به صورت تمام وقت زمان خود را سپری می کند این فرصت برای او وجود دارد که با توجه به علاقه خود از ساز و کاری که برای او مهیا شده است، به صورت بهینه استفاده کند. 

کریمی اضافه کرد: حدود 70 درصد از نیروهای مسلح ما جوان هستند، بنابراین اگر فرد انگیزه داشته باشد و سیستم نیروهای مسلح نیز قرارگاهی برای کسب مهارت ایجاد کرده است، برای سرباز به مثابه یک فرصت طلایی است که می تواند از آن استفاده کند. 

عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: در شرایط کنونی با نرخ بیکاری بالایی مواجهه هستیم و افراد ماهر و غیر ماهر با مسئله بیکاری روبه رو هستند، اما در این بازار کار قطعا اگر فردی مهارت داشته باشد، بدون شک فرصت بهتری برای شغل یابی خواهد داشت. از طرفی این بدین معنا نیست که الزاما هر شخصی که مهارت داشته باشد، می تواند شغلی به دست آورد.

وی با بیان اینکه دوران سربازی خود به خود مهارت هایی را به سرباز می آموزد، افزود: آموختن نظم، افزایش روحیه تیمی فرد ومدیریت یک گروه جزو مهارت هایی است که فرد در دوران سربازی کسب می کند، در کنار آن مهارت آموزی حین خدمت برای دوران پس از خدمت و داشتن فرصت بیشتر برای شغل یابی می تواند بسیار مفید واقع شود، اما اگر از کودکی بدان پرداخته شود، دیگر نیازی به مهارت آموزی در حین خدمت نیست. 

کریمی درباره نقش مجلس برای سربازان مهارت دیده پس از خدمت گفت: در صورت آموزش و کسب مهارت، مجلس در این راستا نظارت خواهد داشت و خلاء قانونی وجود نخواهد داشت.

* سربازی مهارت کشی نیست

همچنین، سردارسیدمهدی فرحی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح با بیان اینکه سربازی هرگز مهارت کشی به حساب نمی آید، گفت: سربازی می تواند یک فرصت طلایی برای یادگیری و توسعه مهارت باشد. 

وی درباره اینکه یک سرباز می تواند در یادگیری مهارت در سربازی اختیار داشته باشد، گفت: در حال حاضر مهارت آموزی در دوران خدمت اختیاری است ، لیکن در برنامه 5ساله که برای این مهارت آموزی در دوران خدمت سربازی تعریف کرده ایم به زودی مهارت آموزی اجباری خواهد شد.

 سردار فرحی با اشاره به اینکه بحث مهارت آموزی سربازان در جهت غنی‌سازی اوقات فراغت و برای افزایش بهره‌وری آنان است، عنوان کرد: هدف اصلی این است که دو سال خدمت سربازی جوانان را به بهره وری حداکثری برسانیم تا جذابیت سربازی در میان جامعه و جوانان به حداکثر برسد. 

وی افزود: با آموزش و پرورش و با تمام دستگاه های کشوری توافق نامه برای همکاری در این راستا صورت گرفته است که این همکاری شامل قبل از خدمت هم می باشد. اگر بتوانیم ورودی سربازی را با سربازان مهارت دیده و دارای گواهینامه معتبر مهارتی توام کنیم عملا قدم بزرگی در راستای ورود یک سرباز مهارت دیده برداشته ایم.

سردار فرحی در ادامه گفت: مدرک به تنهایی نتوانسته، پاسخگوی اشتغال جوانان در جامعه باشد، ولی مهارت می تواند پاسخگو باشد. اگر جوانی جوهره کار داشته باشد و از سویی مهارت هم به آن افزوده شود، بی شک در جامعه بیکار نخواهند ماند. ریشه عمده بیکاری بیش تر از نداشتن مدرک تحصیلی، نداشتن مهارت است. اگر افراد مهارت کسب کنند حتما می توانند شاغل شوند به خصوص اگر مهارت دارای کیفیت باشد،کیفیتی که دارای مولفه هایی همچون علاقه فردی نسبت به مهارت کسب شده هم باشد.

وی با بیان اینکه مهارت آموزی در دوران سربازی فرصتی است که ستاد نیروهای مسلح با هدف اشتغال مهیا کرده است، گفت: اکثر دستگاه های مرتبط به میدان آمده اند، با 26 دستگاه و نهاد توافق نامه امضا شده تا با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بعد از پایان خدمت سربازی و به واسطه مهارت های کسب شده، فرصت اشتغال‌ این جوانان در جامعه به حداکثر برسد. 

سردار فرحی با اشاره به اینکه 85 درصد افراد بیکار در کشور جوانان هستند، گفت: آموزش مهارت به سربازان حین دوران خدمت همراه با علاقه و کیفیت در شغل یابی آنها بسیار موثر است. 

وی با بیان اینکه این برنامه دارای 5 فصل است، توضیح داد: گام اول مهارت آموزی، قبل از خدمت است. به این ترتیب که در دوران قبل از سربازی و از سنین ۱۴ تا ۱۵ سالگی مشوق‌هایی برای افزایش انگیزه پسران در حوزه مهارت آموزی در نظر گرفته شده است.

گام دوم، دو ماه آموزشی بدو خدمت است، گام سوم آموزش حین  خدمت و گام چهارم بحث اوقات فراغت و پنجم دوران پس از خدمت است که گام آخر، مهمترین گام محسوب می شود؛ مرحله ای که تمام مراحل اولیه سپری می شود تا به مرحله پس از خدمت و اشتغال جوانان برسیم. 

فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح با بیان اینکه مهارت آموزی در دوران سربازی یکی از مولفه های بسیار مهم و اثرگذاری است که می تواند جاذبه سربازی را ارتقاء دهد، گفت: یک سرباز در حین خدمت، با کسب مهارت های مورد علاقه خود می تواند به اشتغال خود در آینده امیدوار باشد. 

وی با تاکید بر اینکه در همه قرارگاه ها مخروطی به نام مخروط مهارت آموزی تعریف شده و کل کشور را با نهادهای مربوط به خود ارزیابی کردیم، افزود: در کشور بیش از 5هزار نوع مهارت وجود دارد، که به 512 مهارت برحسب نیاز آن نهاد یا دستگاه پرداخته ایم. این تعداد مهارت به ازای هر استان مشخص شده است، به عنوان نمونه، در استان سمنان اگر سربازان 87 نوع مهارت را آموزش ببینند شانس اشتغال سربازان پس از خدمت به حداکثر خواهد رسید. در واقع در این برنامه ۵ ساله سعی کردیم در هر استان مهارت‌هایی را آموزش دهیم که ظرفیت اشتغال پذیری استان در این مهارت بالا باشد.

سردار فرحی با بیان اینکه از سال 1401 هیچ سربازی نمی تواند بدون داشتن حداقل یک گواهینامه مهارتی ترخیص شود، خاطرنشان شد: نیروها مسلح برای آموزش مهارت در این سطح برای این حجم از نیروی انسانی کافی نیست، بنابراین از همه ظرفیت های ملی استفاده می شود. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول