اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

انحصار واردات 80 درصد خوراک دام طیور در دست چند نفر / فروش به قیمت چند برابر در بازار سیاه

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران با بیان اینکه انحصار واردات 80 درصد خوراک دام کشور در دست چند نفر خاص است، گفت: این محصولات وارداتی نه با قیمت مصوب، بلکه به قیمت چند برابر در بازار سیاه به فروش می‌رسد.

انحصار واردات 80 درصد خوراک دام طیور در دست چند نفر / فروش به قیمت چند برابر در بازار سیاه

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز نشست خبری با حضور نماینده دامداران و نیز نماینده فرآورده‌های لبنی درباره صادرات شیر خشک برگزار شد.

در طول یک سال گذشته تولید شیرخشک در کشور افزایش یافته و بنابر آماری که از سوی مسئولان ارائه می‌شود، 55 هزار تن شیرخشک دپو انباشته شده در انبارها وجود دارد که در این میان برخی در برابر صادرات این محصول سنگ‌اندازی می‌کنند و دولت هم با اعمال عوارض صادراتی در حقیقت مانعی برای صادرات شیرخشک ایجاد کرده است.

سعید سلطانی سروستانی مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران در این نشست خبری با انتقاد از سنگ‌اندازی‌ها در برابر شیرخشک گفت: این اتحادیه معتقد است صادرات همواره به عنوان سوپاپ اطمینان برای تولید کالا است و از آنجایی که شیر یک محصول فسادپذیر است و ماندگاری آن بیش از24 ساعت نیست، کارخانه‌ها مجبورند آن را به شیرخشک تبدیل کرده و در شرایط مناسب صادر کنند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران افزود: در سال‌های گذشته با کاهش مصرف لبنیات تعدادی کارخانه‌های تولیدی شیرخشک فعال شدند و شیر مازاد را به شیرخشک تبدیل کردند. 

وی افزود: در ماه‌های گذشته دولت اگرچه تصمیم گرفته صادرات شیرخشک انجام شود، اما در این تصمیم‌گیری‌ها نمایندگان تولید حضور نداشتند و نتیجه آن شد که اکنون مسئله صادرات شیرخشک با مشکلاتی همراه است.

سلطانی با اشاره به اینکه از کارخانه‌های فعال حمایت جدی نمی‌شود، گفت: متأسفانه کارخانه‌هایی که شیر دامدار را کمتر می‌خرند، اتفاقاً بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. 

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران تأکید کرد که با توجه به وجود مازاد شیر باید صادرات و واردات شیرخشک پس از انجام ذخیره استراتژیک آزاد باشد و اجازه دهند، اگر محصولی بیش از نیاز وجود دارد، صادر و اگر نیازی در داخل شد وارد شود.

وی افزود: با وجود دپوی شیرخشک 55 هزار تن و اشباع شدن انبارها در صورتی که شیرخشک صادر نشود، به تولید ضربه وارد می‌شود.

سلطانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تأکید کرد: متأسفانه برخی مسئولان با تصمیمات نادرست خود چوب لای چرخ تولید می‌گذارند.

* انحصار واردات خوراک دام در دست چند نفر افراد خاص

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران افزود:‌ تعدادی افراد خاص 80 درصد نهاده کشور را با ارز دولتی وارد می‌کنند و آن را در بازار آزاد با قیمت‌های گزاف می‌فروشند.

وی افزود: این افراد محموله‌ها را به استان‌ها ارسال می‌کنند و آنها یک فاکتور با محاسبه نرخ مصوب صادر می‌کنند و بقیه پول را به حساب شخصی آنها واریز می‌کنند.

سلطانی با تأکید براینکه نهادها به ارز دولتی به دست اتحادیه‌ای که نمایندگان دامداران است، نمی‌رسد، گفت: قیمت‌ها در بازار چندین برابر است. مثلاً کنجاله با ارز دولتی که باید به قیمت 2450 تومان به فروش برود به قیمت 7800 تومان فروخته می‌شود.

وی در بخش دیگری از صبحت‌های خود با انتقاد از اقدامات افراد خاص گفت: اینها تنها واردکنندگان نهاده نیستند، بلکه در انحصار واردات کره هم نقش دارند. یعنی همواره به دنبال ارز 4200تومانی هستند که برای آنها سودآور است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران خاطرنشان کرد: متأسفانه دامدارانی که خوراک دام را از این افراد به قیمت چند برابر خریداری می‌کنند، نمی‌توانند آنها را لو بدهند، به خاطر اینکه دام‌های‌شان گرسنه می‌ماند.

سلطانی با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی در نظارت اهمال می‌کنند، گفت: کافی است دستگاه‌های نظارتی بررسی کنند که ارز 4200 تومانی آقایان خاص در چند روز داده می‌شود و شرکت‌های دیگر واردکننده را چگونه ارز می‌دهند.

در این نشست سلطانی در پاسخ به اینکه وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید 460 شرکت واردکننده خوراک دام و طیور وجود دارد، گفت: متأسفانه واردات در دستان چند فرد خاص است و بقیه را آن قدر می‌دوانند و ارز نمی‌دهند تا از چرخه خارج شوند.

وی افزود: به عنوان مثال من خودم کارخانه تولید خوراک دام دارم و پروانه هم دارم، اما زمانی که تقاضای ارز برای واردات می‌کنم، واقعاً نمی‌دهند. شرایط را سخت می‌گیرند اما آقایان خاص بلافاصله ارز می‌گیرند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول