اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

بهره‌برداری از اولین پروژه تولید برق زمین‌گرمایی کشور تا پایان سال جاری

مدیر پروژه استفاده از انرژی زمین‌گرمایی گفت: فرآیند ساخت نیروگاه زمین‌گرمایی مشکین‌شهر از سر گرفته شده است و این پروژه تا انتهای سال 99 به بهره‌برداری خواهد رسید.

بهره‌برداری از اولین پروژه تولید برق زمین‌گرمایی کشور تا پایان سال جاری

سهیل پرخیال، مدیر پروژه استفاده از انرژی زمین گرمایی وزارت نیرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ضمن اشاره به آغاز فرآیندهای اکتشافی منابع زمین گرمایی در کشور گفت: فرآیند اکتشاف مخازن آب با درجه حرارت بالا از پیش از انقلاب در کشور آغاز شده است و منجر به کشف چهار پهنه مستعد استفاده از انرژی زمین گرمای در منطقه سبلان، دماوند ، سهند و خوی ماکو شده است.

*صد در صد عملیات اکتشاف مخازن زمین گرمایی در داخل قابل انجام است

مدیر پروژه استفاده از انرژی زمین گرمایی وزارت نیرو با اشاره به اینکه فرآیند اکتشافی منابع زمین گرمایی شامل عملیات‌های ژئوفیزیک، ژئوشیمی ، زمین شناسی و حفر چاه‌های اکتشافی است، گفت: در ابتدا این عملیات از طریق متخصصین خارجی انجام می شد اما در حال حاضر مجموع عملیات اکتشافی مخازن زمین گرمایی در کشور با استفاده از پتانسیل دانش بنیان داخل کشور قابل انجام است و در مدت فعالیت در این حوزه، در بخش اکتشاف به خودکفایی کامل رسیده‌ایم و امکان مدلسازی سه بعدی مخازن برای ما وجود دارد.

پرخیال، اکتشاف اولین مخزن زمین گرمایی در پهنه سبلان و بخش مشکین شهر را یکی از دستاوردهای بزرگ وزارت نیرو دانست و بیان کرد: بر اساس اکتشافات انجام شده در این حوزه، امکان تولید حداقل 50 مگاوات و حداکثر 500 مگاوات انرژی برق از این مکان وجود خواهد  داشت.

وی با اشاره به اینکه در ابتدا سازمان برنامه مجوز حفر 18 چاه اکتشافی ، توصیفی و تولیدی جهت تکمیل مطالعات و تست آب‌دهی چاه‌ها به منظور احداث 50 مگاوات ظرفیت را داده است،گفت: بواسطه کسر بودجه 7 حلقه چاه اکتشافی توصیفی حفر گردید و عملیات متوقف شد و صرفا اجازه نصب و بهره‌برداری از نیروگاه زمین گرمایی به ظرفیت 5مگاواتی در سال 90 صادر شد. 

*بهره‌برداری از نیروگاه زمین گرمایی مشکین شهر تا پایان سال

مدیر پروژه استفاده از انرژی زمین گرمایی، در تشریح وضعیت فعلی این پروژه گفت: در حال حاضر با انتقال مدیریت این پروژه به شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، فرآیند ساخت این نیروگاه از سر گرفته شده و امید است این پروژه تا انتهای سال 99 به بهره‌برداری برسد.

 پرخیال در تشریح نقاط قوت استفاده از انرژی زمین گرمایی، گفت: هزینه عملیاتی تولید برق در نیروگاه‌های زمین گرمایی بسیار کمتر از هزینه تولید برق نیروگاه‌های حرارتی گازی است و همین امر استفاده از این انرژی را به صرفه می‌کند.

وی در ارتباط با لزوم توجه بیشتر وزارت نیرو به بخش زمین‎گرمایی، ادامه داد: تاکنون ظرفیت‌سازی لازم جهت توسعه این انرژی در کشور را ایجاد شده است، لذا با توجه به نکات مثبت زیست محیطی ، اقتصادی و اجتماعی استفاده از این انرژی، شایسته است که گسترش این نوع انرژی در دستور کار وزار نیرو قرار گیرد.

مدیر پروژه استفاده از انرژی زمین گرمایی،در پایان با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای انرژی زمین گرمایی گفت: توسعه و بهره‌برداری از پتانسیل موجود در منطقه مشکین شهر، جزء اصلی‌ترین برنامه‌های توسعه‌ای تلقی می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول