اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

ترامپ و السیسی بر سر تثبت آتش‌بس در لیبی توافق کردند

رئیس جمهور آمریکا و همتای مصری‌اش در تماسی تلفنی بر سر تثبت آتش‌بس در لیبی و عدم تنش در این کشور توافق کردند.

ترامپ و السیسی بر سر تثبت آتش‌بس در لیبی توافق کردند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «بسام راضی» سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر، شامگاه امروز (دوشنبه) اعلام کرد که «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر و «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی‌ او بر سر تثبیت آتش‌بس در لیبی و عدم بروز تنش در این کشور توافق کردند.

به گزارش پایگاه خبری «المصری الیوم»، سخنگوی ریاست جمهوری مصر در این خصوص گفت که در تماس تلفنی دونالد ترامپ و عبدالفتاح السیسی به آخرین تحولات مربوط به لیبی پرداخته شد بطوریکه رئیس جمهور مصر در تماس یادشده «موضع راهبردی و ثابت» این کشور در قبال لیبی را به رئیس جمهور ترامپ عرضه  و در عین حال تأکید کرد که هدف از این موضع‌گیری «برگرداندن توازن ارکان کشور [لیبی] و حفاظت از نهاد‌های ملی و جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع امنیتی این کشور است».

طبق این گزارش، السیسی توضیح داده است که این موضع‌گیری با «تضعیف کردن دخالت‌های بیگانه و غیرمشروع در امور لیبی است که این مسئله چیزی پیچیدگی و تنش به همراه نداشته است بطوریکه پیامدهای این بحران بر امنیت و ثبات کل منطقه تأثیر داشته است».

در مقابل، رئیس جمهور آمریکا گفت که «دغدغه‌های مربوط به پیامدهای ناشی از بحران لیبی بر منطقه را درک می‌کند».

وی در ادامه از «تلاش‌های بی‌وقفه مصر درباره مسئله لیبی قدردانی کرد؛ تلاش‌هایی که می‌توان برپایه آن، روند فرایند سیاسی در لیبی را تقویت کرد».

طبق این گزارش، دو طرف در این تماس «در راستای زمینه‌ سازی برای فعال‌کردن  گفت‌وگوها و راه‌حل‌های سیاسی، بر سر تثبیت آتش‌بس در لیبی و عدم تنش در این کشور تأکید کردند».

این تماس درست پیش از جلسه محرمانه پارلمان مصر صورت می‌گیرد؛ جلسه‌ای که طبق خبرها، قرار است در آن مسئله مربوط به دخالت نظامی مصر در لیبی مورد بررسی قرار گیرد.

سخنگوی ریاست جمهوری مصر همچنین خاطر نشان کرد که در این گفت‌وگو‌ی تلفنی دو طرف تحولات مربوط به «النهضه»  و همچنین برخی مسائل مربوط به روابط دو جانبه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

 مصر از حامیان دولت طُبرُق در شرق لیبی است که «خلیفه حفتر» فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» آن را رهبری می‌کند، در مقابل این دولت، دولت «وفاق ملی» به ریاست «فایز السراج» در غرب لیبی قرار دارد که از حمایت ترکیه برخوردار است. لیبی از سال ۲۰۱۱ و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی با گسستگی سیاسی مواجه شده و تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول