اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

همراهی براندازان و اصلاح‌طلبان در غائله #اعدام_نکنید

اعلام حکم اعدام سه نفر از بازداشت‌شدگان آبان ماه از سوی قوه قضاییه موجب شد تا طیف وسیعی از اصلاح‌طلبان تا نیروهای ضدانقلاب، یک‌جا جمع شده و فریاد #اعدام_نکنید سر دهند.

همراهی براندازان و اصلاح‌طلبان در غائله  #اعدام_نکنید

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس ،«غلامحسین اسماعیلی»، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود در روز 24 تیر، توضیحاتی درباره حکم اعدام سه نفر در ارتباط با اغتشاشات آبان 98 ارائه داد که باعث ایجاد حواشی بعدی شد. او با وجود تایید حکم اعدام این سه نفر، این را هم گفت که «ممکن است در این فرایند قانونی دادرسی‌های فوق‌العاده مانند اعمال ماده 474 آیین دادرسی کیفری [اعاده دادرسی در مورد احکام محکومیت قطعی دادگاه‌ها] چه در این پرونده و چه در سایر پرونده‌ها نتیجه پرونده را توأم با تغییر کند.»

با وجود ذکر این قید از سوی اسماعیلی که احتمال تجدیدنظر در رای صادره وجود دارد، جریان ضدانقلاب خارج‌نشین با به‌راه‌انداختن ماشین پروپاگاندای خود، سعی کرد رای صادره را پایان‌یافته جلوه بدهد؛ این جریان  با به‌راه‌انداختن هشتگ «اعدام نکنید» تلاش کرد افکار عمومی را علیه دستگاه قضا بشوراند.

آیت‌الله رئیسی: اعتراض را باید شنید اما اغتشاش، خط قرمز ماست

در میان این هیاهو، روز یکشنبه سپری‌شده، وکلای محکومان اعدامی در متن مشترکی که در اختیار رسانه‌ها قرار دادند، از توقف احکام اعلام‌شده خبر دادند. آنها نوشتند: «پس از پیگیری برای اعمال ماده 474، درخواست بررسی مجدد پرونده از سوی دیوان‌عالی کشور، مورد پذیرش قرار گرفت.» با وجود همکاری قوه قضاییه با وکلای محکومین، سیدابراهیم رئیسی، صبح روز گذشته[دوشنبه] در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با بیان اینکه «جو‌‌سازی‎ها هرگز در تصمیم قضات مؤمن و مخلص و فرایند دادرسی و صدور احکام قضایی اثرگذار نخواهد بود»، تصریح کرد: «تمام مراحل و فرایند دادرسی مبتنی بر موازین شرعی و ادله موجود در پرونده‎های قضایی و اقتضای حق و عدل است.»

همراهی اصلاحات با خط براندازان

در این میان طیف تندروی جریان اصلاحات نظیر مصطفی تاجزاده، مثل همیشه، آتش‌بیار معرکه ‌شدند و حکم اعدام این سه نفر را ظالمانه و موجب سست ‌شدن پایه‌‌‌های حاکمیت ارزیابی ‌کردند. عمده رسانه‌‌‌های اصلاح‌‌‌طلب اعم از تندرو و میانه‌رو هم به کارزار تدارک دیده‌شده توسط ضدانقلاب، پیوستند و با ارائه گزارش‌ها و تحلیل‌‌‌های یکسویه، به رادیکالیزه ‌شدن فضا کمک ‌کردند. فضا آنقدر جالب و در عین خود دیدنی شده بود که در یک سر طیف «اعدام نکنید»ها، مسیح علی‌نژاد و فرح پهلوی قرار داشتند و در سر دیگر اصلاح‌طلبان وطنی.
شکل و سیاق شورش امثال تاجزاده علیه قوه قضاییه، دقیقا شبیه شورش اپوزیسیون اعم از چپ‌ها و سلطنت‌طلبان و حتی فرقه منافقین، شده بود.

عقب‌نشینی از حملات توییتری

با این حال، چند اتفاق باعث شد که نه امثال تاجزاده، بلکه طیف‌‌‌های میانه‌روی اصلاحات، که البته آنها هم به صف هشتگ «اعدام نکنید» پیوسته بودند، از یک جایی به بعد، ادامه راه طی‌شده را به صلاح نبینند و برای دفاع از منافع ملی، از شدت حملات قبلی خود بکاهند. یکی از این اتفاقات، توییتی بود که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا به زبان فارسی منتشر کرد و در آن خواستار توقف اعدام این سه آشوبگر شد. اتفاق دیگر، حمایت برخی گروه‌‌‌های ضدانقلاب نظیر فرقه منافقین از کارزار اعدام نکنید، بود. سخنرانی مریم رجوی، سرکرده این فرقه در همایش سالانه منافقین در آلبانی و پوشش گسترده آن توسط شبکه ایران‌اینترنشنال، گواهی بر فعال ‌شدن همه‌جانبه این فرقه بود. میدان‌داری منافقین که در میان همه گروه‌‌‌های ضدانقلاب، سابقه‌‌ای ننگین‌تر از بقیه دارد، گروه‌‌‌های معترض داخلی را به این جمع‌بندی رساند که ایستادن در جبهه‌ای که خاصه «رجویسم» در آن حضور دارد، قطعا به خیر و صلاح کشور نخواهد بود.

به عنوان مثال، «محمدعلی ابطحی»، رییس دفتر رییس دولت اصلاحات در توییتی خطاب به ترامپ، نوشت: «آقای ترامپ، #اعدام_نکنید یک امر داخلی ماست و به شما هیچ ربطی ندارد. دخالت شما در این مورد، علاقه شما به اعدام اینها را نشان می‌ دهد.»

«آذر منصوری»، از فعالان اصلاح‌طلب و عضو حزب اتحاد ملت نیز در توییتی تاکید کرد: «بهترین پاسخ به اظهارات ترامپ در مورد اعدام سه جوان: کنار بایست لطفا.»

در این میان، برخی رسانه‌‌‌های اصلاح‌‌‌طلب نیز هجمه کاربران فضای مجازی علیه شبکه «ایران اینترنشنال»، به دلیل اقدام برای پوشش حداکثری سخنرانی سرکرده منافقین در آلبانی را مورد وارسی انتقادی خود قرار دادند. روز گذشته، روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «روزگار سیاه مزدوری» تاکید کرد: «کاربران شبکه‌های اجتماعی میان« اعدام_نکنید»‌ها به تندی از ایران‌اینترنشنال و پوشش سخنرانی مریم رجوی انتقاد کردند.» این روزنامه افزود: «پخش زنده اظهارات مریم رجوی، سرکرده مجاهدین، با واکنش تند و تیز کاربران فارسی‌زبان توییتر از اصلاح‌طلب و اصول‌گرا گرفته تا ایرانیان خارج از مرزها مواجه شد؛ چنانکه هشتگ «مریم رجوی [...] خورد» که اتفاقا درباره شیوه نگارش بخش غیرقابل ذکر آن، میان کاربران اختلاف‌نظر وجود داشت، به هشتگ محبوب توییتر فارسی تبدیل شد.»

سکوتی که بوی براندازی می‌دهد

غائله «اعدام نکنید» و نوع رفتار طیف‌‌‌های اصلاح‌طلبی در قبال آن، میزان صداقت آنها نسبت به ادعایشان برای حفظ منافع ملی را نشان داد. با وجود عقب‌نشینی برخی اصلاح‌طلبان، اما هنوز بخش عمده‌‌ای از آنها، بر اقدامات قبلی خود پای می‌فشرند و در بهترین حالت، سکوت سنگین پیشه کرده‌اند. شاید بشود اینگونه تحلیل کرد که سکوت و بی‌تفاوتی در برابر اپوزیسیون برانداز که برای به زیرکشیدن حاکمیت جمهوری اسلامی در ایران، امروز به شکل کم‌سابقه‌‌ای هم‌صدا شده‌اند، به نوعی رضایت نسبت به براندازی تعبیر می‌شود. اکنون موقع سکوت نیست، باید موضع داشت.

در این میان البته وجود شفافیت از جانب نهادهای مختلف نظام نقشه مخالفان نظام و تخریب‌چی‌ها را به باد خواهد داد. طبیعی است که این شفافیت راه هر گونه سوء استفاده‌ای از احساسات مردم را خواهد بست و به ضرر مدعیان اصلاحات رادیکال تمام خواهد شد.

منبع: صبح نو

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول