اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

آغاز ساماندهی بقایای پارچه‌های کربونیزه تخت جمشید

ساماندهی کالبدی و اطلاعاتی بقایای پارچه‌های کربونیزه شده تخت جمشید کلید خورد.

آغاز ساماندهی بقایای پارچه‌های کربونیزه تخت جمشید

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری فارس، شیراز | پروژه ساماندهی کالبدی و اطلاعاتی پارچه‌‌های به دست آمده از حفاری‌های محوطه میراث جهانی تخت جمشید، به عنوان یکی از فعالیت‌های مشترک پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی و پایگاه میراث جهانی پارسه وارد مرحله عملیات میدانی شد.

حمید فدایی در این راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس مطرح کرد: بقایای پارچه‌ای کربونیزه شده کشف شده از محوطه جهانی تخت جمشید که در کاوش‌های موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو طی کاوش‌ سالهای ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۸ خورشیدی به دست آمده از چند منظر حائز اهمیت است.

وی افزود: نخست اینکه دانسته‌های ما در زمینه بافت و نساجی از دوره هخامنشیان تا حدودی اندک و بیشتر مبتنی بر شواهدی است که در نقوش برجسته تخت جمشید تصویر شده است بنابراین به ویژه مطالعه بقایای پارچه‌ای به دست آمده از تخت جمشید می‌تواند دانش ما را در نوع پوشش‌های خاص، فاخر و اشرافی این دوره که در برخی از منابع مورد اشاره بوده است، اضافه نماید.

فدایی بیان کرد: اهمیت بقایای پارچه ای و تنوع آن ها، ظرفیت انجام مطالعات جامع تر با همکاری سایر موسسات داخلی و حتی بین‌المللی را یادآور می‌شود که تلاش می کنیم با توجه به خاص بودن پروژه در این زمینه از همکاری یونسکو نیز بهره‌مند شویم.

وی گفت: همچنین به دلیل حجم زیاد نمونه‌های پارچه‌ای کربونیزه شده که شاید از جمله شاخص ترین شواهد فیزیکی از آتش سوزی احتمالی در تخت جمشید است، شاید بتوان فرضیه تخریب در اثر آتش‌سوزی  این محوطه را مجدد مورد بازنگری و مطالعه قرار داد.

هدف طرح؛ انجام اقدامات حفاظتی ثانویه است

عضو هیئت علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی مطرح کرد: آثار مدنظر این پروژه قطعات کوچک و متنوعی از پارچه‌های زغال شده‌ هستند که به نظر می‌رسد حاصل کاوش‌های اولیه تخت جمشید باشند و این قطعات کربونیزه شده، سالهای متمادی به صورت یک مجموعه و در جعبه ای در مخزن موزه تخت جمشید نگهداری می شدند.

شهرزاد امین شیرازی ادامه داد: اولین بار در سال ۱۳۹۵ توجه ما به این موضوع جلب شد، که علاوه بر نمونه پارچه زغالی شده که در موزه تخت جمشید در معرض نمایش گذاشته شده است، مقادیر بیشتری از بقایای پارچه‌ای و کربونیزه شده نیز در جعبه‌ای به صورت یک جا در مخزن موزه نگهداری می شوند.

مجری این طرح  بیان کرد: از همان زمان بررسی اولیه برای شناخت ماهیت بقایای زغالی پارچه‌های باستان شناسی و تاریخچه این مجموعه منحصر به فرد آغاز شد تا اینکه در سال ۱۳۹۸، پروژه حاضر به صورت مشترک برای اجرا بین پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی و پایگاه میراث جهانی پارسه تعریف شد.

وی هدف پروژه حاضر را  تفکیک و هویت‌بخشی به قطعات مختلف و آماده‌سازی آنها برای مطالعات بیشتر و انجام اقدامات حفاظتی بعدی دانست و گفت: از آن جا که این پارچه‌ها همگی تحت عنوان کلی پرده سوخته تخت جمشید و با یک شماره کلی در طبقه‌بندی آثار مطالعاتی ثبت شده اند، در بازدید اولیه دیدن قطعاتی متفاوت از یکدیگر در این مجموعه توجه ما را جلب کرد.

امین شیرازی خاطرنشان ساخت: بعد از بررسی اولیه این مجموعه متوجه شدیم که بقایای نگهداری شده در جعبه، تنوعی از پارچه های مختلف را در برمی‌گیرند که ضروری است پیش از هر اقدامی به شناسایی انواع مختلف پارچه‌ها و طبقه‌بندی آنها پرداخته شود.

وی گفت: پارچه‌ها به دلیل ماهیت و منشاء آلی، از جمله آسیب‌پذیرترین آثار به شمار رفته و به همین دلیل در میان یافته‌های به دست آمده از کاوش های باستان شناسی به نسبت سایر اشیاء بسیار کمیاب و محدودترند.

بنابراین گزارش، این عملیات توسط تیم اعزامی از پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی و همکاران پایگاه میراث جهانی تخت جمشید به صورت مشترک آغاز شده و انجام خواهد شد.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول