اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

ثبت رکورد حضور خرس سیاه آسیایی برای اولین‌بار در ریگان

دوربین‌های تله‌ای کار گذاشته شده در منطقه شکار ممنوع زیارت‌شاه شهرستان ریگان برای اولین بار، حضور یک قلاده خرس سیاه آسیایی را ثبت کردند.

ثبت رکورد حضور خرس سیاه آسیایی برای اولین‌بار در ریگان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان، دوربین‌های تله‌ای کار گذاشته شده در منطقه شکار ممنوع زیارت‌شاه شهرستان ریگان حضور یک قلاده خرس سیاه آسیایی را ثبت کردند، هر چند که این تصویرها به دلیل زاویه خاص از کیفیت چندان بالایی برخوردار نیستند اما از جهت اینکه پراکنش خرس سیاه را از جنوب و جنوب شرق به شرق استان کرمان توسعه داده‌اند بسیار مهم هستند.

مرجان شاکری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان در این خصوص بیان داشت: گونه خرس سیاه آسیایی یک زیر گونه دارد که به گونه بلوچی خرس سیاه معروف بوده و در معرض انقراض است، زیرگونه بلوچی خرس سیاه آسیایی تنها در بخشی از نواحی پاکستان و ایران دیده شده است.

وی افزود: خرس سیاه بلوچی در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان مشاهده شده اما در حقیقت اطلاعات ما درباره عادات و رفتار و جمعیت این حیوان و زیستگاه‌ها آن به همراه نقشه پراکنش آن زیاد نیست.

شاکری عنوان کرد: طی سال‌های اخیر تحقیقاتی خوبی در خصوص این حیوان انجام شده است که بر اساس گزارشات واصله از زیستگاه‌های این گونه در استان کرمان می‌توان، گفت جمعیت این گونه در حال افزایش است و آموزش و فرهنگ سازی جوامع محلی و همکاری آنها با اداره کل حفاظت محیط زیست استان و همچنین تعریف برخی زیستگاه‌های اصلی این حیوان به عنوان مناطق تحت مدیریت در حوزه جنوب استان، نقش بسزایی در افزایش جمعیت خرس سیاه بلوچی یا خرس سیاه یقه هفت داشته است. 

وی خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته در مناطق جنوب و جنوب شرق استان کرمان گزارشات متعددی را از حضور خرس با مشاهده مستقیم و همچنین مشاهده آثار و نمایه‌های آن توسط محیط بانان منطقه داشته‌ایم و مشاهده اخیر نیز در منطقه زیارت‌شاه ریگان این نوید را به ما می‌دهد که وضع زندگی این گونه ارزشمند رو به بهبود است.

انتهای پیام/3388/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول