اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

کوچ مکانیزه از ابتلای عشایر به کرونا جلوگیری کرد

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به تاثیر بیماری کرونا در مناطق عشایری و تاخیر یک ماهه کوچ بهاره، بیان داشت: امسال هر خانوار عشایری به دلیل الزام در کوچ مکانیزه دو میلیون تومان هزینه و متضرر شد.

کوچ مکانیزه از ابتلای عشایر به کرونا جلوگیری کرد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، کرمعلی قندالی در نشست با رئیس سازمان بسیج عشایری کشور، با تبریک انتصاب سرهنگ پاسدار سعیدی به ریاست سازمان بسیج عشایری کشور و آشنایی خوب وی از جامعه عشایری، اظهار داشت: سابقه خوب و درخشانی در حوزه بسیج عشایری کشور داریم و بخشی از کارها را می‌توانیم با تفاهم و همکاری با هم انجام دهیم.

وی با بیان این که هرکسی در هر پست و مقام و جایگاهی در هر گوشه ای از کشور به مردم و عشایر خدمت کند جای تقدیر و قدردانی دارد، گفت: به عنوان یک سرباز دست همه کسانی که برای خدمت به عشایر پیش قدم می‌شوند را به گرمی می‌فشارم و با تمام توان آمادگی همکاری داریم.

نقش تاثیرگذار فراکسیون عشایری در وضع قوانین برای عشایر

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به این که فراکسیون عشایری مجلس یازدهم در حال شکل گیری است و تاکنون بیش از ۹۰ نفر از نمایندگان عضو این فراکسیون شده‌اند، تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که باید به طور جدی و مستمر پیگیری کنیم استفاده از ظرفیت فراکسیون عشایری مجلس است که در بخش وضع قوانین برای عشایر نقش بسیار تاثیرگذاری دارد.

وی با اشاره به اختصاص بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان پول نقد طی دو سال با اضافه شدن کلمه عشایر به کلمه روستا در قانون، گفت: در قانون بودجه سنواتی و از محل بند ب تبصره ۴ حدود سه میلیارد تومان از اعتبارات صندوق توسعه ملی در حوزه‌های آبخیزداری و آب و خاک اختصاص داده می‌شد که عشایر از این اعتبارات بهره مند نمی شدند.

قندالی ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته در روزهای پایانی سال ۹۷ و با اضافه شدن یک کلمه عشایر به قانون با اذن مقام معظم رهبری، برای سال ۹۸ بیش از ۲۵۳ میلیارد تومان و برای امسال نیز ۱۸۰ میلیارد تومان از این محل برای تامین آب شرب عشایر اختصاص یافته است.

وی اظهار داشت: در برنامه هفتم توسعه کشور، قوانین سنواتی، آئین نامه ساماندهی عشایر و طرح هایی که در شورای عالی عشایر و هیات دولت مصوب شده می‌توانیم همکاری و هم افزایی داشته باشیم و اگر این برنامه‌ها اجرایی شوند بسیاری از مشکلات عشایر برطرف می‌شود.

۷ سال کار با برنامه برای افزایش بهره وری در مناطق عشایری

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به این که حدود ۷ سال است به صورت سیستماتیک و با برنامه برای افزایش بهره وری در مناطق عشایری کار می‌کنیم، گفت: در سال‌های گذشته تسهیلات خوبی به عشایر اختصاص یافته و امسال نیز از اعتبارات صندوق توسعه ملی در مرحله اول ۳۵۰ میلیارد تومان تسهیلات اختصاص داده شده که پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال به ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان برسد.

وی با اشاره به مشکلات عشایر در حوزه مراتع، بیان داشت: این مشکل بیشتر مربوط به مراتعی است که به ناحق تصرف شده و به عشایر اجاره داده می‌شود که در این خصوص پیش نویس شیوه نامه رفع اختلافات در مراتع تهیه شده و دستورالعمل آن بزودی از سوی سازمان جنگل‌ها ارائه می‌شود.

عشایر در ساختار برنامه ریزی کشوری مظلوم‌اند

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان این که عشایر در ساختار برنامه ریزی کشور فوق العاده مظلوم واقع شده‌اند، اظهار داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته در چند سال اخیر برای عشایر جایگاه و ظرفیت‌های قانونی ایجاد کرده ایم.

وی ادامه داد: هر جا قانون داشته ایم اتفاقات خوبی برای عشایر افتاده است که نمونه آن وزارت بهداشت است که در سال‌های اخیر کارهای خوبی در مناطق عشایری در حوزه بهداشت و درمان عشایر انجام شده چراکه مصوبه هیئت دولت را داشته ایم.

قندالی گفت: امروز در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی و بهداشتی عشایر ساختارها تعریف شده و فقط باید هم افزایی لازم بین دستگاه‌ها انجام و مهره‌ها در کنار هم قرار بگیرند.

وی با اشاره به اهمیت موضوع ارائه خدمات فرهنگی در مناطق عشایری، گفت: هر چند دستگاه‌های فرهنگی فعالیت هایی را در مناطق عشایری انجام می‌دهند اما این فعالیت‌ها اندک است و باید افزایش یابد.

لزوم تامین امنیت در جامعه عشایری

رئیس سازمان امور عشایر ایران با تاکید بر تامین امنیت عشایر کشور و وجود مشکلاتی در این حوزه، گفت: نقش بسیج عشایری در این خصوص بسیار موثر است ضمن اینکه از توانمندی‌های سپاه هم می‌توان استفاده کرد.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت خیرین در حوزه عشایر، گفت: خیرین از حوزه عشایر اطلاع چندانی ندارند و به ندرت مشارکت می‌کنند که لازم است این بخش را نیز فعال کنیم.

قندالی با بیان این که در حال حاضر منابع کشور محدود است و باید از همه ظرفیت‌ها برای خدمات رسانی به عشایر استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: حوزه عشایر را نباید با نگاه صدقه ای دید بلکه باید از زاویه نقش و تاثیری که در تولید و حوزه‌های اجتماعی و تامین امنیت مرزهای کشور دارند دیده شوند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران ادامه داد: قرار نیست معجزه کنیم و همه مسائل جامعه عشایری کشور را یکساله برطرف کنیم بلکه باید موضوعات و مسائل عشایر را اولویت بندی و پیگیری و مشکلات آنان را برطرف کنیم.

لزوم استفاده از ظرفیت‌های بسیج عشایری و امور عشایر برای خدمات موثرتر به عشایر

در ادامه این نشست، رئیس سازمان بسیج عشایری کشور با بیان این که سازمان امور عشایر از بسیج هم جهادی تر کار می‌کند، گفت: با همکاری و هم افزایی ظرفیت‌های دو دستگاه می‌توانیم خدمات موثرتری به جامعه عشایری بدهیم.

سرهنگ پاسدار احمد سعیدی با بیان این که رویکرد بسیج در گذشته رویکرد فرهنگی بود اما در سال‌های اخیر با توجه به اهمیت تولید، رویکرد بسیج هم به این سمت آمده است، اظهار داشت: دو طرح را با افق افزایش ۳۰ و ۳۸ هزار تنی تولیدات دامی عشایر مطرح کرده ایم که لازم است در این حوزه هم افزایی و همکاری داشته باشیم و از ظرفیت‌های تخصصی سازمان امور عشایر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: طرح افزایش بهره وری دام در مناطق عشایری را پیگیری می‌کنیم و در حال حاضر این طرح آماده است که لازم است نشست تخصصی مشترکی برای هم افزایی و انتقال تجربیات داشته باشیم تا نقاط ضعف آن را برطرف و نقاط قوت را نیز تقویت کنیم.

بسیج عشایری در خدمت جامعه عشایری است

رئیس سازمان بسیج عشایری کشور با بیان این که عشایر مردمان مخلصی هستند، گفت: گفتمان سازی که در سال‌های اخیر در زمینه عشایر ایجاد شده بر روی مسؤولین استانی تاثیر زیادی داشته و همه موضوع عشایر را پیگیری می‌کنند.

سعیدی با اشاره به اینکه بسیج عشایری با تمام توان در خدمت جامعه عشایری است و از ظرفیت بسیج و سپاه هم می‌توانیم در این خصوص استفاده کنیم، افزود: برای سازمان بسیج و سپاه موضوع عشایر جا افتاده و این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کنند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول