اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

طرح پرورش متراکم آبزیان در خوزستان اجرا خواهد شد

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: جهت توسعه شیلات در تمامی نقاط استان طرح پرورش متراکم آبزیان با استفاده از حداقل میزان آب اجرا خواهد شد

طرح پرورش متراکم آبزیان در خوزستان اجرا خواهد شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان دزفول، فتح‌الله ابوعلی مدیرکل شیلات خوزستان در جلسه آبزی پروری در دزفول اظهار کرد: باتوجه به ظرفیت و محدودیت‌هایی که در استان وجود دارد برنامه‌ای برای توسعه شیلات خوزستان با ادارات مختلفی ازجمله آب و برق، حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی به صورت هماهنگ شده پیش خواهیم برد.

وی افزود: در استان خوزستان ظرفیت‌ها به قدری بالا هستند که محدودیت‌ها نیز نمی‌توانند باعث عدم توسعه کشاورزی و شیلات شوند.

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: شیلات بدون وجود آب در واقع مفهوم خود را از دست می‌دهند و بازدهی نخواهند داشت که برای کسب نتایج بهتر برنامه‌هایی با توجه به شرایط موجود تدوین شده است.

 وی ادامه داد: پرورش ماهی و آبزیان دریایی با توجه به ساحل طولانی دریا که خوزستان موجود است یکی از اهداف اداره شیلات است و در همین راستا امیدواریم که در هفته دولت بستر و دو هزار هکتاری این طرح در ماهشهر کلنگ‌زنی شود.

استفاده و ساماندهی زه‌آب‌ها

فتح‌الله ابوعلی بیان کرد: با تحقیقاتی که صورت گرفته در نظر داریم از آب‌های نامتعارف و زه آب‌ها در جهت آبزی‌پروری استفاده کنیم که در همین راستا در نیمه دوم سال این طرح در جنوب اهواز با استفاده از آب‌های نیشکر اجرایی خواهد شد.

وی بیان کرد: زه آب‌ها پراکندگی زیادی در سطح استان دارند که با اجرای این طرح علاوه بر توسعه شیلات می‌توان به ساماندهی زه آب‌ها کمک کرد.

ابوعلی گفت: طرح‌های پرورش آبزی باید در جهت به حداقل رساندن نیاز آبی و بازگشت آب مصرفی به چرخه رودخانه‌ها برنامه‌ریزی شوند که نمونه بارز و اجراشده این طرح در پرورش ماهی خاویار شهرستان دزفول مشهود است.

وی ادامه داد: به دلیل تنوع در تولید و تنظیم بازار امکان تولید یک نوع ماهی مانند ماهی خاویار در تمام استان مهیا نخواهد بود از این‌رو بحث پرورش متراکم مطرح شده است که کمترین میزان آب مصرف خواهد شد.

مدیرکل اداره شیلات خوزستان تصریح کرد با این دیدگاه و اجرای طرح پرورش متراکم آبزیان امکان توسعه شیلات در تمام نقاط استان فراهم شده است و محدودیتی وجود نخواهد داشت.

وی افزود: حدود یک ماه گذشته با تصمیم شورای حفاظت کیفی کارون مصوبه‌ای ارائه شد که بواسطه آن بعد از دو دهه ممنوعیت آبزی‌پروری، این مشکل در حوضه کارون و دز به شرط پرورش به روش متراکم رفع شد.

ایجاد مشاغل خانگی با روش پرورش متراکم

فتح‌الله ابوعلی اظهار کرد: در روش پرورش متراکم با استفاده از حداقل مساحت زمین سایت‌های پرورش ماهی ساخته می‌شوند که درطول سال بین هشت تا ۱۰ هزار تن ماهی پرورش خواهند یافت.

وی افزود: در پرورش متراکم نیز می‌توان با استفاده از کشت تلفیقی در مزارع و باغات قبل از ورود آب به زمین کشاورزی، ابتدا وارد استخر پرورش ماهی شود و بعد وارد چرخه آب‌دهی مزارع و باغات گردد.

وی بیان کرد: این روش نه‌تنها ضرری را به محصولات کشاورزی وارد نمی‌کند بلکه سبب ایجاد کود طبیعی محلول در آب خواهد شد.

ابوعلی اذعان کرد: در پرورش متراکم آبزیان، مشاغل خرد و خانگی به وجود خواهد آمد بطوری که با احداث یک استخر خانگی قابلیت پرورش دو تا دو و نیم تن ماهی ایجاد خواهد شد.

تولید 27 میلیون بچه ماهی

مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به رهاسازی ۵۰۰ هزار بچه ماهی در دریاچه سد دز دزفول، گفت: در سال جاری با موافقت سازمان آب‌وبرق خوزستان رهاسازی ماهی در دریاچه‌های پشت سدهای استان پس از چند سال وقفه مجدداً آغاز شد و از ابتدای سال تاکنون حدود چهار میلیون بچه ماهی در دریاچه‌های سدهای مخزنی و تنظیمی رها شده است.

وی افزود: با رهاسازی ماهی تولید ماهی در رودخانه‌ها و آب‌های داخلی نسبت به ۱۰ سال گذشته از چهار هزار تن به ۱۴ هزار تن افزایش یافته است که به اشتغال صیادان محلی کمک بسزایی می‌کند.

فتح‌الله ابوعلی اذعان کرد: در تمامی طرح‌های ارائه شده مسائل مربوط به حفاظت از محیط زیست در نظر گرفته شده است اما باید توجه داشت که هر پروژه‌ای تا تثبیت آن موانعی بر سر راه خود دارد.

وی ضمن بیان آنکه دزفول در بحث صنعت بخوبی در حال توسعه است افزود: خوزستان تنها استانی است که باوجود داشتن سدهای بزرگ از آن‌ها بخوبی استفاده نمی‌کند که برای پرورش ماهی در قفس با استفاده از ظرفیت سدها به زودی اقداماتی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: صید با استفاده از روش‌های غیرمجاز همچون شوک الکتریکی و سم یک ویرانگری به دنبال دارد که باید تمام دستگاه‌های مربوطه در سراسر استان با آن مقابله کنند.

ابوعلی تصریح کرد: بچه ماهی‌هایی که در رودخانه‌ها و دریاچه‌های استان درحال رهاسازی هستند جزء تولیدات شیلات محسوب می شوند که در سال گذشته با وجود ضربه سیل به این حوزه ۱۳ میلیون تولید و در سال جاری ۲۷ میلیون بچه ماهی تولید خواهد شد، همچنین از این تعداد ۲۲ میلیون رهاسازی خواهند شد.

سرانه مصرف ماهی در دزفول کمتر از میانگین کشوری

مدیرکل شیلات خوزستان اظهار کرد: فرهنگ‌سازی لازم برای استفاده از ماهی به‌عنوان یک غذای سالم باید انجام شود چراکه طبق آخرین آمار در سال‌های گذشته سرانه مصرف ماهی در شهرستان دزفول کمتر از ده و نیم کیلو است.

وی افزود: این آمار در کشور برابر است با ۱۱ و نیم کیلو و در خوزستان ۱۸ کیلو که متأسفانه سرانه مصرف ماهی در دزفول از کشور نیز کمتر است و با ایجاد بازارچه و نمایشگاه‌های ماهی مردم باید مصرف ماهی تشویق شوند.

سرمایه‌گذاران باید جذب شوند

در ادامه این جلسه علی فرهمند پور سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول اظهار کرد: برنامه‌هایی که در این جلسه مطرح شد بر دو حوزه مهم اشتغال و معیشت مردم تاثیرگذار خواهند بود.

وی افزود: فرهنگ‌سازی در تمام حوزه‌ها ازجمله معضلات و موضوعات اجتماعی و سایر موضوعات باید توسط مسؤولین انجام شود.

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول گفت: با تشویق صیادان و کشاورزان به استفاده از این طرح‌ها قشر درگیر جامعه را به سمت استفاده از پتانسیل‌ها حرکت دهیم.

وی ادامه داد: ضمن بیان آنکه اگر از مردم برای اجرای طرح‌ها و سرمایه‌گذاری دعوت می‌شود باید راه را برای تسهیل امور و ایجاد انگیزه هموار کنیم.

علی فرهمند پور بیان کرد: برطرف کردن مشکلات بسیار واجب‌تر از شروع کار است و با سخت‌گیری به جای جذب، موجب دفع سرمایه‌گذار و ایده‌ها نشویم.

وی تصریح کرد: در صدور مجوز با رعایت کامل قوانین اما همکاری‌های لازم باید با مردم انجام شود تا فرصت‌های توسعه شغلی و معیشتی بیشتری فراهم شود.

فرهمندپور اذعان کرد: شیلات از همین ابتدای کار و پروژه باید به فکر تنظیم بازار و سامان‌دهی فروش تولیدات باشد که در آینده بازار فروش با مشکل مواجه نشود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول