اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

پیگیری «فارس‌من»؛ مطالبات کنکوری‌ها به کجا رسید؟/ مجلس پای کار دغدغه‌های داوطلبان

در اعتراض به برگزاری آزمون‌های کنکور 99 در پی شیوع ویروس کرونا، کمپین‌های متعددی با بیش از 30 هزار امضاء در سامانه «فارس من» به ثبت رسید. ما نیز پیگیر این مطالبه از مسؤولان بودیم که در این گزارش به مهمترین آنها می‌پردازیم.

پیگیری «فارس‌من»؛ مطالبات کنکوری‌ها به کجا رسید؟/ مجلس پای کار دغدغه‌های داوطلبان

به گزارش خبرگزاری فارس؛ کنکور از چند ماه قبل از رسیدن به زمان آزمون استرس و اضطراب عجیبی برای شرکت‌کنندگان و خانواده‌ها به همراه دارد اما امسال با شیوع ویروس کرونا رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و این استرس از حالت عادی خارج شده است.

 

کنکور امسال با کنکور سال‌های قبل تفاوت‌هایی دارد، سال‌های قبل داوطلبان فقط به آزمون می‌اندیشیدند و استرس‌شان فقط در نحوه پاسخگویی خلاصه می‌شد اما امسال ترس از ویروس کرونا هم بر استرس‌شان افزوده است. این نگرانی داوطلبان و خانواده‌های آنها به حدی است که تعدادی از کاربران خبرگزاری فارس که با فراز و نشیب‌های کنکور و کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، با ثبت سوژه‌هایی در سامانه «فارس من» درخواست‌های مکرری برای تعویق کنکور از سوی مسؤولان دارند.

 


 

آنها با ثبت سوژه‌ای با عنوان «لزوم طرح دو فوریتی مجلس برای تعویق کنکور» که با امضایی نزدیک به 31 هزار حمایت‌کننده همراه است خواستار به تعویق انداختن زمان برگزاری آزمون‌های کنکور هستند.

 

این کاربران نوشته‌اند که «در شرایط فعلی بیماری کرونا در کشور به ‌هیچ وجه امکان برگزاری هیچ یک از کنکور‌ها وجود ندارد و در‌خواست تعویق تمامی کنکور‌ها تا زمان شرایط ایمن را داریم که در این زمینه می‌توانید از نظرات پزشکان این حوزه درباره شرایط برگزاری کنکور استفاده کنید.»

 

خبرنگار «فارس من» هم طبق رسالت خود برای رفع دغدغه دانشجویان گفت‌وگوهایی با مسؤولان مربوطه انجام داد که در زیر به پاره‌ای از آن می‌پردازیم.

 

با توجه به نگرانی دانشجویان در روزهای ابتدایی، فاطمه زرین‌آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور تأکید کرد که تصمیم‌گیری درباره تعویق برگزاری آزمون‌های سازمان سنجش با کمیته ملی مقابله با کرونا است.

 

 

وی همچنین از تلاش برای اعمال پروتکل‌های بهداشتی در کنکور و فاصله بین صندلی‌ها، تعداد سالن‌های امتحانی و تهویه این سالن‌ها گفت. با این اوصاف قرار بر این شد که آزمون کارشناسی ارشد در دوم و سوم مرداد و آزمون دکتری در 26 تیر برگزار شود.

 

در ادامه ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از برگزاری آزمون سراسری در بیمارستان‌ها گفت و خاطرنشان کرد: به داوطلبان کرونایی کنکور، اطمینان داده می‌شود شیوه‌نامه‌های بهداشتی با جدیت اعمال شود و این داوطلبان که در منزل هستند برای شرکت در آزمون سراسری در بیمارستان یا درمانگاه حاضر می‌شوند.

 

اما درست در شب توزیع کارت‌های ورود به جلسه آزمون دکتری، اطلاعیه‌ای از سوی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد که بیانگر معلق شدن برگزاری آزمون‌ها و اعلام زمان جدید توسط وزارت بهداشت بود.

 

پس از این اتفاق، کاربران «فارس من» با ثبت سوژه‌ای در این سامانه خواستار «بازگشت هزینه عدم شرکت دانشجویان در کنکور» شدند.

 

خبرنگار فارس مجدداً از فاطمه زرین‌آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور این مسأله را پرس‌وجو کرد که وی بیان داشت: طبق اطلاعیه‌ای که در دفترچه ثبت‌نام آزمون ذکر شده است، هزینه دریافت شده از داوطلبان به حساب خزانه دولت واریز می‌شود و سازمان سنجش آموزش کشور حساب شخصی ندارد.

 

در ادامه قرار بر این شد که کمیسیون اصل 90 مجلس به موضوع برگزاری تمام آزمون‌ها ورود کند.

 

پژمانفر رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس به خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر تعداد زیادی از شکایات داوطلبان و خانواده‌ها مبنی بر نامساعد بودن اوضاع برای برگزاری کنکور به دست ما رسیده است و ما این موضوع را به کمیته مربوطه برای بررسی دقیق‌تر محول کردیم و پس از نتیجه‌گیری با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هماهنگ خواهیم کرد و بر اساس آن تصمیمات منطقی را اخذ می‌کنیم.

 

 

وی همچنین به خبرنگار فارس گفت: قطعاً برای مجلس جان و سلامت داوطلبان در اولویت است و این موارد را حتماً از طریق ستاد مقابله با کرونا و به ویژه وزارت بهداشت پیگیری و رایزنی خواهیم کرد.

 

در این بحبوحه روزهای کرونایی و دغدغه‌های داوطلبان، احمد نادری عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس هم ابراز نگرانی در چگونگی برگزاری آزمون‌های سراسری کرد و در پیامی عنوان داشت که با توجه به موج دوم شیوع کرونا، نگرانی عزیزان کنکوری و خانواده‌ها کاملاً قابل درک است، ان‌شاءالله در مورد این موضوع تصمیم خواهیم گرفت.

 

 

وی همچنین از ارسال نامه به رئیس جمهور برای بررسی کارشناسی و همه‌جانبه زمان و شیوه برگزاری آزمونی امن و سالم خبر داد.

 

بر اساس این گزارش، زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: وزارت علوم باید نسبت به زمان برگزاری کنکور بازبینی کرده و به نظر کمیسیون آموزش مجلس در این باره دقت داشته باشد.

 

مهدی اسماعیلی عضو کمیسیون آموزش مجلس هم  در این باره اظهارنظر کرد که اگر احساس کنیم عدم برگزاری کنکور فواید بیشتری نسبت به برگزاری آن دارد، حتماً با ارائه طرح دوفوریتی مانع از برگزاری آمون کنکور خواهیم شد، فعلاً دولت و مجلس در حال بررسی این موضوع هستند.

 

وی همچنین به خبرنگار فارس از نشست مشترک مجلس و وزارت بهداشت برای بررسی برگزاری یا تعویق کنکور خبر داد.

 

در پایان پیگیری خبرنگار فارس، علیرضا منادی‌سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از احتمال حضور نمایندگانی از کمیسیون‌های بهداشت، آموزش و اجتماعی در ستاد ملی مقابله کرونا با اذن رهبر معظم انقلاب خبر داد.

 

همچنین حدود 30 هزار نفر از کاربران سامانه «فارس من» که خواستار ارائه طرح دوفوریتی مجلس برای تعویق کنکور شدند، احمد نادری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره گفت: اگر ستاد ملی مبارزه با کرونا به گزارش‌های وضعیت قرمز ادامه دهد و توجهی به این مسأله نکند آن وقت است که مجلس می‌تواند برای طرح دوفوریتی وارد عمل شود.

 

تا این لحظه خبرنگار فارس این موضوع را از مسؤولان مربوطه پیگیری کرده و در صورت رسیدن به نتیجه قطعی همچنان به تلاش خود ادامه خواهد داد.

 

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول