اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

ستادنمازجمعه حسن آباد در دست جوانان است/ امام جمعه باید در میان مردم باشد

امام جمعه حسن آباد فشافویه با بیان اینکه در حال حاضر میانگین سنی اعضای ستاد نماز جمعه بین ۲۰ تا ۲۷ سال است، گفت: امام جمعه‌ای موفق است که در میان مردم باشد و یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت ائمه جمعه پیشین نیز همین بود و آن‌ها حد مرزی بین خودشان و مردم قائل نبودند.

ستادنمازجمعه حسن آباد در دست جوانان است/ امام جمعه باید در میان مردم باشد

حجت الاسلام میثم درگاهی امام جمعه حسن آباد فشافویه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص اهمیت و جایگاه نماز جمعه اظهار کرد: دین مبین اسلام برای همه شئونات اسلامی واجباتی دارد، بعضی واجبات از واجبات عبادی اجتماعی هستند و بعضی دیگر از واجبات عبادی سیاسی؛ نماز جمعه از واجبات عبادی، سیاسی و اجتماعی است یعنی هم جلوه عبادت مردم در آن دیده شده است و هم جنبه سیاست.

وی گفت: نمازجمعه جنبه عبادی، سیاسی و آگاه کردن مردم دارد، در واقع نماز جمعه یک همایش و یک اجتماعی است که مردم در آنجا جمع می‌شوند نماد قدرت خودشان را نشان می‌دهند و آگاهی بخشی هم در این نمازجمعه ها انجام می‌شود، فلذا بعد از پیروزی انقلاب، امام راحل نماز جمعه را نهادینه کردند.

امام جمعه حسن‌آباد در ادامه در خصوص اقدامات انجام شده در ستاد نمازجمعه، عنوان کرد: اولین کارهای که ما انجام دادیم هم در بعد سخت افزاری بود و هم نرم افزاری؛ در بخش سخت افزار یکسری کاستی های ظاهری و تجهیزاتی در مصلی حسن‌آباد داشتیم که به سرعت برای رفع آن‌ها اقدام کردیم، در بخش نرم‌افزار به سراغ مردم رفتیم و اقداماتی از قبیل ١.ایجاد مهد آدینه، ٢. استفاده از ظرفیت جوانان و نوجوانان در ستاد نمازجمعه، ۳. تشکیل ستادنمازجمعه جوان و پویا، ۴. مشارکت همه اقشار جامعه در امور ستادنمازجمعه را انجام دادیم تا مردم بیش از پیش نسبت به نماز جمعه امیدوارتر شوند.

درگاهی با بیان اینکه خطبه دوم خطبه تقویم خوانی نیست، تاکید کرد: تقویم خوانی در خطبه دوم اشتباه رایجی است که بعضی از ائمه جمعه ما در کشور انجام می‌دهند، در خطبه باید تحلیل مباحث سیاسی روز انجام شود. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش جمعیت نمازگزاران جمعه حسن‌آباد نیز به همین موضوع ارتباط دارد، بیان کرد: به نظر حقیر تحلیل مباحث سیاسی روز و پرداختن به مشکلات مردم در سطح محلی و بیان دغدغه آن‌ها در تریبون نمازجمعه شاید یکی از اصلی ترین دلایل جذب مردم و افزایش حضور آن‌ها در نمازجمعه بوده است. 

امام جمعه حسن‌آباد در ادامه در خصوص ویژگی های یک امام جمعه موفق، تصریح کرد: اولین ویژگی این است که امام جمعه باید عالم به روز باشد هم در عرصه دینی و هم در عرصه سیاسی. ویژگی دوم برخورداری از فن بیان و خطبه های پربار است؛ امامی موفق است که در خطبه‌ها از فن صلابت و حلاوت استفاده و بینش سیاسی را به مردم تزریق کند. ویژگی سوم امام باید در میان مردم و با مردم باشد؛ یکی از اصلی‌ترین دلایل، محبوبیت ائمه جمعه پیشین همین در کنار مردم بود، بود و حد مرزی بین خودشان و مردم قائل نبودند. 

درگاهی با اشاره به دیگر ویژگی های امام جمعه موفق، گفت: ویژگی چهارم تقوای الهی است؛ امام اگر خودش عامل صحبت هایش باشد، خداوند محبت او را در قلوب مردم قرار می‌دهد. پنجمین ویژگی نیز توانایی ارتباط گیری با نسل جوان است؛ این دلیل بر این نیست که امام حتما باید جوان باشد بلکه باید بتواند به خوبی مقتضیات جوانان را درک کند، جوان دارای شور و نقاط و حریت است و پارادوکس های اعتقادی را نمی تواند بپذیرد، همونطور که دیدید امام خمینی (ره) در قلب جوانان بود چونکه توانسته بود با جوانان به خوبی ارتباط بگیرد و آن‌ها را جذب کند.

وی در خصوص علت تلاششان برای ایجاد نمایندگی اتاق اصناف در حسن آباد، بیان کرد: من خودم چون امور مربوط به منزلمان اعم از خرید نان، میوه، گوشت و... را خودم انجام می‌دهم، این گرانی های موجود را به شخصه لمس می کنم، همین باعث می شود که گران فروشی ها و برخورد بد بعضی کسبه را از نزدیک ببینم و برای همین بود که مصرانه پیگیر این شدم تا حتما نمایندگی اتاق اصناف در بخش فشافویه داشته باشیم.

امام جمعه حسن آباد در خصوص روش های جذب جوانان به نمازجمعه، تصریح کرد: اولین کاری که ما انجام دادیم سعی کردیم میانگین سنی اعضای ستاد نماز جمعه را کاهش بدهیم، در حال حاضر میانگین سنی اعضا بین ۲۰ الی ۲۷ سال است و اکثر اعضا را جوانان فعال شهر و نوجوانان تشکیل داده اند، ما روش های مختلفی را به کار گرفتیم اما مورد موثری که بارها همین جوانان به بنده گفته اند این است که تلاش کرده ایم در خطبه ها به موضوعات جنجالی بپردازیم به طوری که در ذهن جوانان سوال ایجاد شود و خودشان بروند حق و ناحق را جستجو کنند، این سوالات باعث ایجاد دغدغه فکری در جوانان شده و همین موجب افزایش درصد مشارکت جوانان در ستاد نمازجمعه شده است.

درگاهی در پاسخ به این سوال که مشارکتشان در امور عمرانی مصلی حسن آباد چقدر موجبات جذب جوانان را فراهم کرده است، عنوان کرد: در ابتدای حضورم در حسن آباد لازم دانستیم تا یکسری تغییرات عمرانی در مصلی ایجاد کنیم، بنده چون قبل‌تر در اردوهای جهادی و کارهای عمرانی شرکت داشته ام و بلد کار بودم دست به بیل شدم و شروع به کار کردم، این موارد از نظر بنده کار شگرفی نبود اما نگاه های جوانان حاضر در مصلی در آن روز به بنده به گونه‌ای بود که انگار اصلا انتظار چنین کاری را از بنده نداشتند و این حرکت باعث جذب جوانان شد.

وی در ادامه در خصوص مطالبات امامان انقلاب از ائمه جمعه، یادآور شد: به نظر بنده اولین مطالبه‌ای که امامان انقلاب از ائمه جمعه دارد این است که با مردم با عمل شان به تقوا دعوت کنند  «کُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ‌ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ» ، دومین مطالبه هم آگاه کردن و بیدار کردن مردم است، وظیفه امام پدری است و پدر ولایت دارد و ولایت ماورای قانون است، ولی دلسوز است وقتی پدری می بیند که فرزندش به درون چاهی می افتد هیچ وقت نمی گوید من میبینم ولی کاری نمیکنم، اگر امام جامعه وظیفه ولایت خود را به درستی انجام دهد و مردم آگاه شوند خودشان حرکت می کنند؛ روند به ثمر رسیدن انقلاب هم اینگونه بود مردم آگاه شدند و خودشان این انقلاب شکل گرفت.

امام جمعه حسن آباد با بیان اینکه ساده زیستی و کار جهادی از دیگر مطالبات امامان انقلاب از ائمه جمعه، بیان کرد: حرکت ائمه جمعه و ستاد نمازجمعه برای حل مشکل اقتصاد، معیشت مردم هم جزو همین مطالبات است و ما در این راستا چند ماه پیش قرارگاه سازندگی بخش فشافویه را راه اندازی کردیم و با پیگیری هایی که انجام داده ایم در هفته آتی مقرر شده است به ۷ نفر از کسانی که دارای کارگاه تولیدی هستند و درصدد توسعه کارگاه شان بودند بیش از ۹ میلیارد ریال وام با بهره پایین پرداخت شود.

درگاهی در پایان با اشاره به فعالیت های اجتماعی نمازجمعه، خاطرنشان کرد: امروز مهمترین فعالیت اجتماعی نمازجمعه می تواند برقراری ارتباط بین مردم و نهادهای خدمتگزار باشد تا بتوانند به داد قشر ضعیف جامعه برسند، در همین رزمایش مواسات نماز جمعه حسن آباد بود که پای کار آمد و مردم، خیرین و نهادها را در کنار یکدیگر جمع کرد و توانستیم رزمایش مواسات کم نظیری در حسن آباد رقم بزنیم؛ در مابقی امور نیز باید این چنین کارها را جلو ببریم تا بتوانیم به نتایج بسیار خوبی برسیم.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول