اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

56 درصد تولید محصولات کشاورزی آذربایجان در حوضه دریاچه ارومیه اتفاق می‌افتد

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، با یادآوری این موضوع که 40 درصد آب مصرفی بخش کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه کاهش یافته است، گفت: بیش از 56 درصد تولید محصولات کشاورزی استان در حوضه دریاچه ارومیه اتفاق می افتد

56 درصد تولید محصولات کشاورزی آذربایجان در حوضه دریاچه ارومیه اتفاق می‌افتد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی در گفت‌وگو با نماینده دفتر طرح حفاظت از تالاب های ایران در آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: استان آذربایجان‌شرقی دارای یک‌میلیون و 200 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان 400 هزار هکتار آبی و مابقی به‌صورت اراضی دیم کشت می‌شود.

وی ادامه داد: اراضی آبی 50 درصد وابسته به منابع آبی زیرزمینی و 50 درصد مابقی از آب‌های سطحی تغذیه می‌گردند، اراضی دیم براساس شرایط جوی و نزولات آسمانی کشت شده و یک قسمت دیگر از مسائل مدیریتی منجمله اصلاح ژنتیکی و به‌زراعی توسط کارشناسان و متخصصان کشاورزی در سطح شهرستان‌ها عملیاتی و اقدام می‌شود.

مهندس فتحی در ارتباط با معرفی ارقام مقاوم در برابر کم آبی در مزارع دیم یادآور شد: ارقام مقاوم در مقابل کم آبی در مزارعی که به‌صورت دیم کشت می‌شوند در راستای عملکرد مطلوب در واحد سطح از نقش بسزایی برخوردار بوده و مسائل زراعتی در حوزه به‌زراعی و حفظ رطوبت خاک حائز اهمیت می.باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در خصوص تولیدات آبی که متکی بر منابع آبی تولید می‌شوند، گفت: در سال‌های اخیر بهینه‌سازی مصرف آب در اراضی آبی جزو سیاست‌های اولویت‌دار سازمان جهادکشاورزی استان قرار دارد که هم به لحاظ سخت‌افزاری و هم به لحاظ نرم‌افزاری متخصصان و کارشناسان کشاورزی وارد عمل شده و اقدامات خوبی در این راستا انجام داده‌اند.

وی افزود: ایجاد زیرساخت‌های کشاورزی از جمله شبکه‌های آبیاری، اصلاح سیستم‌های آبیاری از سنتی به مدرن که تحت عنوان آبیاری تحت فشار در حال اجرا می‌باشد از شاخص‌ترین تمهیدات اعمال شده در راستای بهینه‌سازی مصرف آب در بخش کشاورزی است.

فتحی با اشاره به اینکه نهادینه ساختن فرهنگ مصرف آب و بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی با توجه به محدودیت‌های منابع آبی ضروری و اجتناب‌ناپذیر است، متذکر شد: کارهای انجام یافته در حوزه ترویج مخصوصاً تغییر ارقام قدیمی و بومی به ارقام جدید و اصلاح شده از عوامل مهم و تاثیرگذار در این حوزه است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با خاطرنشان ساختن شرایط بحرانی حوضه آبریز دریاچه ارومیه به عنوان یکی از سه حوضه اصلی آبریز استان، تاکید کرد: اصلاح ارقام و معرفی روش‌های جدید کشت توسط مراکز تحقیقاتی و توسعه گلخانه‌ها و استفاده بهینه از میزان واحد آب مشخص و تولید بیشتر از کارهای انجام شده در راستای بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی است.

فتحی با یادآوری این موضوع که 40 درصد آب مصرفی بخش کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه کاهش یافته است، ادامه داد: بیش از 56 درصد تولید محصولات کشاورزی استان در حوضه دریاچه ارومیه اتفاق می‌افتد ولی با تمهیدات به عمل آمده عملاً اتفاق خاصی برای تولید مشاهده نشده و تولید محصولات کشاورزی در این حوضه تحت تاثیر کاهش منابع آبی قرار نگرفته است.

وی در ارتباط با پروژه احیاء دریاچه ارومیه که با مشارکت اداره‌کل محیط زیست استان، شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی در حال اجرا می‌باشد، افزود: بیشترین میزان آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، بنابراین باید با متولی این امر به‌عنوان مصرف‌کننده آب و شرکت آب منطقه.ای به‌عنوان تولیدکننده  و تامین‌کننده آب مصرفی در بخش کشاورزی هماهنگی و تعامل مثبت ایجاد و برقرار شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان درخصوص همکاری و تعامل اداره‌کل محیط‌زیست استان با سازمان جهادکشاورزی نیز اذعان داشت: در حوزه محیط‌زیست ما خواهان توسعه پایدار هستیم، در توسعه پایدار حقوق محیط‌زیست محفوظ بوده و برای پیشگیری از تبعات منفی ناشی از تکروی سازماها و جلوگیری از مسائل و مشکلات احتمالی؛ همکاری متقابل بین سازمان جهادکشاورزی و اداره‌کل محیط‌زیست استان ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

مهندس فتحی افزود: مشارکت جوامع محلی و بهره‌برداری مناسب از تجربیات و پیشنهادات جامعه کشاورزی در راستای استفاده بهینه از منابع آبی در حوزه کشاورزی یکی از ایده‌های عالی و تاثیرگذار در این راستا است.

وی با تاکید بر این موضوع که هدف اصلی سازمان جهادکشاورزی استان افزایش تولیدات کشاورزی است، تصریح کرد: برای افزایش محصولات زراعی و باغی منابعی از جمله آب و خاک به‌عنوان یکی از الزامات اصلی در این راستا مورد نیاز می‌باشد، محفوظ بودن حق و حقوق محیط‌زیست در درازمدت به نفع کشاورز و افزایش تولیدات کشاورزی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به مزایا و فواید کارهای مشارکتی بخصوص در بخش کشاورزی، گفت: اگر کارهای کشاورزی به‌درستی تبیین، تعریف، تدوین و اجرا شوند، توسعه پایدار در بخش کشاورزی اتفاق می‌افتد، مشارکت اداره‌کل محیط‌زیست، شرکت آب منطقه.ای، سازمان صمت، اتحادیه‌ها و تشکل‌های کشاورزی و بازار فروش با سازمان جهادکشاورزی استان توسعه پایدار در بخش کشاورزی را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/60027/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول