اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

آمریکایی‌ها تمام تلاش خود را برای لغو سفر الکاظمی به ایران به‌کار گرفتند

صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: در طول هفته‌های اخیر که سفر الکاظمی به ایران قطعی شده بود، تمام تلاش آمریکایی‌ها، به تعویض انداختن یا لغو این سفر بود، چرا که آن‌ها می‌دانند که ایران و عراق دو کشور قدرتمند در غرب آسیا هستند.

آمریکایی‌ها تمام تلاش خود را برای لغو سفر الکاظمی به ایران به‌کار گرفتند

سیّد رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، اولین سفر خارجی مصطفی الکاظمی به‌عنوان نخست وزیر عراق را حائز اهمیت دانست و گفت: همه نخست وزیران کشور عراق بعد از سرنگونی صدام، دیدار با مقامات عالی جمهوری اسلامی را در برنامه خود قرار می‌دادند و الکاظمی هم از این موضوع مستثنی نبود و کم‌تر از صد روز پس از نخست وزیری اولین سفر بین‌المللی خود را به ایران انجام داد.

وی با بیان اینکه سفر نخست وزیر عراق به ایران، پیامدهای بسیار مؤثری را در تحکیم روابط دو کشور دارد، به دیدار الکاظمی و رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب در این دیدار بر وجود عراق مستقل و قوی با اکثریت آراء تأکید کردند، یعنی عراق نباید به هیچ عنوان تحت تأثیر فضاسازی‌هایی که آمریکایی‌ها انجام می‌دهند قرار بگیرد و تمامیت ارضی خود را زیر پا نگذارد.

صدرالحسینی با بیان اینکه عراق با داشتن توانمندی‌های انسانی، معدنی و سرزمینی در ژئوپولیتیک غرب آسیا کشوری مؤثر محسوب می‌شود، تصریح کرد: رهبر انقلاب با تأکید بر این موضوعات این راهبرد را به الکاظمی گوشزد کردند که این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد و عراق باید قوی شود و از توانمندی‌های خودش استفاده کامل را ببرد.

کارشناس مسائل غرب آسیا، تأکید رهبر انقلاب بر موضوع رأی اکثریت در دیدار با نخست وزیر عراق را مورد اشاره قرار داد و گفت: در کشورهای منطقه و در گذشته عراق، مسئله رأی اکثریت مطرح نبوده است و یک مجموعه دیکتاتور سال‌های سال در پی کودتاهای مختلف حاکم بوده‌اند، امّا مسئله مردمسالاری دینی مورد تأکید رهبر انقلاب است که رأی حداکثری را مؤلفه‌ قدرت برای کشورهای اسلامی بویژه عراق می‌پندارند.

صدرالحسینی ادامه داد: آقای الکاظمی باید نسبت به مسئله رأی اکثریت، توجهی تام و تمام داشته باشد و مراقب باشد فضایی ایجاد نشود که شرایطی برای اکثریت شیعه در عراق ایجاد نشود که فشار قومیت‌‌های مختلف با حمایت آمریکا متوجه آنان شود.

وی یکی از پیامدهای اساسی سفر نخست وزیر عراق به ایران را نزدیکی ایران و عراق در حوزه های سیاسی، تجاری، بازرگانی، فرهنگی و امنیتی دانست و با بیان اینکه آمریکایی‌های به شدت از این موضوع نگران هستند، گفت: در طول هفته‌های اخیر که سفر الکاظمی به ایران قطعی شده بود، تمام تلاش آمریکایی‌ها، به تعویض انداختن یا لغو این سفر بود، چرا که آن‌ها می‌دانند که ایران و عراق دو کشور قدرتمند در غرب آسیا هستند که اکثریت جمعیت دو کشور هم مسلمان شیعه و علاقه‌مند به اهلبیت هستند و هر دو کشور، جریان‌های مقاومت در درون خود و دنیا را حمایت می‌کنند.

صدرالحسینی ادامه داد: آمریکا به خوبی می‌داند که ایران و عراق، جزء کشورهای ضدسلطه هستند و اکثریت مردم این دو کشور نسبت به آمریکایی‌ها حساسیت منفی دارند. آن‌ها کاملاً به این موضوع عنایت دارند که اگر ایران و عراق به‌هم نزدیک بشوند، دست آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای‌شان از منطقه کوتاه خواهد شد. لذا در طول چند روز اخیر، همه تلاش‌های آمریکایی‌ها بر این مسئله بود که سفر الکاظمی را تحت تأثیر قرار دهند.

وی با بیان اینکه بعد از ناکامی در به تعویق افتادن سفر الکاظمی به ایران، رسانه‌های وابسته به نظام سلطه و سعودی‌ها اخبار سفر را بایکوت کردند، اظهار داشت: این نشان می‌دهد که نگرانی و ناراحتی از این سفر، نه فقط در آمریکا بلکه در هم‌پیمانان منطقه‌ای آن‌ها و مرتجعین منطقه کاملاً آشکار بود.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: زمان این سفر و نیز موضوعاتی که در آن مطرح شده از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و امیدواریم هر دو ملت بتوانند از برکات این سفر در حوزه‌های مختلف بهره ببرند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول