اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تهران

احیای سنت نبوی در قبله تهران/ جهادگران برای ازدواج جوانان آستین همت بالا زده‌اند

گروه جهادی «احیاگران سنت نبوی» در شهرری در اقدامی آتش به اختیار با حضور اساتید و کارشناسان برجسته مسائل خانواده و جوانان شرایطی فراهم کرده است تا دختران و پسران هم کفو را به هم معرفی کند و اسباب تشکیل زندگی مشترک و سروسامان گرفتن جوانان باشد.

احیای سنت نبوی در قبله تهران/ جهادگران برای ازدواج جوانان آستین همت بالا زده‌اند

خبرگزاری فارس از شهرری؛ نیاز گلی: اولین روز از ماه ذی‌الحجه مصادف با سالروز زیباترین پیوند آسمانی؛ ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) است. دراین روز مبارک، امیرالمؤمنین(ع) با برترین بانوی جهان پیمان عشق بست و خداوند متعال برترین فرستاده خود را شاهد این ازدواج قرار داد و این روز در تقویم کشورمان به عنوان روز ازدواج نامگذاری شده است.

ازدواج سنت پیامبر گرامی اسلام(ص) بوده و در دین مبین اسلام نسبت به این امر سفارش بسیار شده است. مقام معظم رهبری نیز در بیانات خود نسبت به این مسأله تأکید داشته‌اند، چراکه ازدواج یکی از نعمت‌های الهی و یکی از پدیده‌های اجتناب ناپذیر زندگی بشری است اما امروز مشکلات متعددی بر سر راه جوانان وجود دارد که مانع از ازدواج آن‌ها می‌شود.

مشکلات و مسائلی که بر سر راه جوانان وجود دارد به قدری زیاد است که یا مجبور می‌شوند قید ازدواج را بزنند و یا به تعویق بیندازند که در بروز این مشکلات نمی‌توان یک نفر و یا یک نهاد را مقصر دانست بلکه عوامل فرهنگی و اجتماعی زیادی دست به دست هم داده‌اند تا این سنت الهی را در مسیر سخت و دور از دسترس قرار دهند. 

اوضاع نابسامان اقتصادی، تحصیلات، رسوم غلط، نبودن انگیزه، سربازی، مهریه، مسائل فرهنگی و  عدم وجود خواستگار مناسب از جمله موانعی است که ازدواج جوانان را به تأخیر می‌اندازد و جای خالی نهادها و دستگاه‌های دولتی به عنوان یاری‌رسان جوانان برای انجام این فریضه به شدت حس می‌شود. 

گروه جهادی «احیاگران سنت نبوی» در شهرری در اقدامی آتش به اختیار با حضور اساتید و کارشناسان برجسته مسائل خانواده و جوانان شرایطی فراهم کرده است تا دختران و پسران هم کفو را به هم معرفی کند و اسباب تشکیل زندگی مشترک و سروسامان گرفتن جوانان باشد. 

این گروه جهادی به مدیریت زهرا رمضانی از سال‌های گذشته در زمینه‌های مختلف فعالیت دارد و در شرایطی که پس از شیوع ویروس کرونا، مردم نیاز به ماسک و ملزومات بهداشتی داشتند، با توجه به اقتضای جامعه مرکز فعالیت خود را تبدیل به کارگاه تولیدی کرده و اقدام به دوخت ماسک و توزیع آن در مناطق محروم کردند. 

با این بانوی جهادی که حدود دو ماه است به صورت منسجم در زمینه ازدواج جوانان فعالیت می‌کند در رابطه با نحوه فعالیت این گروه گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید. 

فارس: در رابطه با فعالیت این مرکز توضیح می‌دهید.

مرکز احیاگران سنت نبوی پیرامون موضوع ازدواج تشکیل شد و هسته اولیه درباره معرفی زوج‌های جوان شکل گرفت و با توجه به اینکه ازدواج ابعاد گسترده‌ای دارد مجموعه به صورت اصولی‌تر مباحث آموزش و مشاوره را به عنوان بُعد تکمیلی مجموعه در نظر گرفته است. بر این اساس اساتید مجرب در قالب آیتم‌های مختلف با مجموعه همکاری می‌کنند و برنامه‌های جامع آموزشی را بر مبنای ضرورت در بحث ازدواج تدوین کرده‌اند و به علاقه‌مندان رایگان ارائه می‌دهند.

فارس: محور آموزش‌ها بر چه مبنایی است؟ 

محور این آموزش‌ها در بحث خودشناسی، آموزش خانواده و مسائل مربوط به آسیب اجتماعی در بحث ازدواج بوده و نحوه برخورد تعامل با مشکلات در زندگی مشترک جزو مواردی است که مورد توجه اساتید ما قراردارد که آموزش داده شود.

یکی از نکات مدنظر ما مشاوره پیش و پس از خواستگاری، زمان عقد و مسائل پس از تشکیل خانواده است چرا که اعتقاد داریم در مسیر گفت وگوی زوجین طبیعی است به دلیل کمبود تجربه و ناشناخته بودن فضای ذهنی طرفین، باعث برداشت‌های متفاوت شده و در این رابطه نقش مشاور پررنگ می‌شود برای اینکه بتواند ذهن جوانان را آماده کند تا واقعیت‌ها را ببیند.

برای خانواده‌ها نیز مشاوره و آموزش در نظرگرفته شده است و خانواده در این قالب همراهی و همکاری لازم را دارد. نکته بعد اینکه کلاس‌ها به صورت تعاملی برگزار می‌شود نظرات و سوألات مطرح شده و کلاس از خشکی خارج می‌شود.

فارس: مراجعه افراد به چه صورت است؟ 

سطح تبلیغات مبتنی بر نیاز جامعه انجام شده و طی دوماه اخیر حدود ۲۰۰ مراجعه کننده به مرکز وجود داشته است که ازاین تعداد ۵۵ درصد خانم و۴۵درصد آقا بوده است.

فارس: مراحل ثبت نام به چه شکل است؟

فرم‌هایی با نظر کارشناسان مربوطه طراحی شده که پس از تکمیل فرم‌ها وارائه مدارک هویتی احراز هویت انجام می‌شود. 

تکمیل فرم انجام مصاحبه اولیه به همکاران ما کمک می‌کند تا با فضای ذهنی فرد آشنا شوند بعد از این جلسه مؤسسه پیشنهاد آموزش و مشاوره را خواهد داشت تا بر مبنای شناختی که از طرفین به دست می‌آید بتوانیم خلاءهای فرد را جبران کنیم و طبیعتاً با موافقت فرد این امر را خواهیم داشت و بعد از آن مورد مناسب به لحاظ اعتقادی، رفتاری و پارامترهای نزدیک به هم را به فرد معرفی می‌کنیم.

بعد از معرفی افراد ابتدا جلسه انفرادی با هر فرد گذاشته پس از آن با خانواده طرفین و جلسه معارفه دوطرف انجام می‌شود و مشاوره مستمر در طول مراحل تا زمان ازدواج ادامه دارد.

فارس: پس از ازدواج ارتباط افراد با مجموعه ادامه دارد؟

یکی از برنامه‌های بلندمدت که مجموعه در نظر دارد برنامه‌ریزی برای سه ساله اول زندگی زوجین است چرا که در این دوران جنس مخالف تنش‌هایی با یکدیگر دارند به خاطر زندگی در دو فضای متفاوت این تنش به وجود آمده و این زمان بر است و این مشاوره مستمر در طول سه سال اول زندگی می‌تواند کمک کننده باشد.

فارس: کسانی که قبلاً تشکیل خانواده داده‌اند می‌توانند از این کلاس‌ها بهره‌مند شوند؟

ما محدودیتی برای افراد جهت حضور در کلاس‌ها نداریم و وقتی بخواهیم آموزش لازم را بدهیم چون فراخوان عمومی است، همه علاقه‌مندان می‌توانند در همایش ما شرکت کنند.

فارس: فقط افراد مذهبی و محجبه به این مرکز مراجعه می‌کنند؟

هیچ محدودیتی برای مراجعه افراد نداریم و هر فرد مجردی با هر نوع پوشش و هر شرایطی می‌تواند به این مرکز مراجعه کند. 

فارس: چه تعداد پرسنل دارید؟

مؤسسه مجموعاً حدود ۱۵ پرسنل دارد که در حال فعالیت هستند و امکان گسترش نفرات و مجموعه وجود دارد.

فارس:برای برگزاری مراسم ازدواج آسان چه برنامه‌ای دارید؟

این موضوع دغدغه مهم مجموعه بوده و در این راستا برنامه ریزی هایی هم شده است تا در قالب پکیج اقدامات را ارائه دهیم. حتی در نوع برگزاری مراسم ایده هایی مطرح شده که بتواند هم مجلس خوب برای طرفین باشد هم کسل کننده نباشد. پکیج هارا با طرفین قرارداد درحال رایزنی هستیم که زوج ها جهت انجام مراسم به افراد معرفی شده که بتوانند با هزینه کم مراسم برگزار کنند.

فارس:حرف پایانی؟

برای اولین بار در شهرری چنین فعالیتی شکل گرفته است که به صورت اصولی و باتوجه به بررسی‌های کارشناسانه افراد به هم معرفی می‌شوند و نه تنها از بخش‌های مختلف شهرستان ری بلکه از تمام نقاط تهران به این مرکز مراجعه کننده داریم. 

انتهای پیام/۶۷۰۶۲/گ/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول