اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

یک روز با ظریف در مسکو؛ انتقال پیام روحانی به پوتین

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در رایزنی‌های فشرده در مسکو ضمن گفت‌وگو با همتای روس درباره برجام، مسائل دوجانبه و تحولات منطقه، یک ساعت هم تلفنی با پوتین گفت‌وگو و پیام روحانی درباره برجام و مسائل دوجانبه را به وی منتقل کرد.

یک روز با ظریف در مسکو؛ انتقال پیام روحانی به پوتین

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یک روز بعد از سفرش به بغداد و اربیل (+) برای دومین بار بعد از گذشت یک ماه و در دوران شیوع کرونا دوباره راهی مسکو شد تا با مقامات روسیه دیدار و گفت‌وگو کند. بار اول حضورش در مسکو پس از سفر به استانبول و در راستای هماهنگی برای برگزاری نشست مجازی سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه (ضامن روند آستانه) انجام شد و این بار هم آنگونه که خودش عنوان کرد بعد از گفت‌وگوی تلفنی روحانی و پوتین مقرر شد که این سفر انجام شود و البته این بار حامل پیام رئیس جمهور ایران به همتای روسش هم بود.

پیش از این سفر نیز کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در توئیتی اعلام کرد که ظریف در سفر به مسکو حامل پیام حسن روحانی برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است.(جزییات بیشتر) 

مدیر اداره دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه نیز پیش از این سفر اعلام کرد که برجام، موضوع اصلی نشست وزرای خارجه ایران و روسیه است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی بعدازظهر سه‌شنبه به همراه سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه وارد مسکو شد و در بدو ورود در جمع خبرنگاران عنوان کرد: متعاقب گفت‌وگوهای آقایان روحانی و پوتین قرار شد گفت‌وگوهایی در اینجا صورت بگیرد.

گفتنی است، حسن روحانی و ولادیمیر پوتین ۲۶ تیر ماه تلفنی گفت‌وگو کردند. 

در گفت‌وگوی تلفنی حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور و ولادیمیر پوتین، روحانی توسعه همکاری‌های دوجانبه و متوازن با مسکو را در تمامی سطوح سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی مورد تاکید قرار داد و از رایزنی‌ها و مذاکرات مسئولان دو کشور برای اجرایی و عملیاتی شدن توافقات ابراز خرسندی کرد.

رئیس جمهور ایران همچنین با اشاره به اهمیت حفظ و اجرای کامل برجام به عنوان یک تعهد بین‌المللی برای طرفین امضاکننده آن، بر مقابله با یکجانبه‌گرایی و اقدامات و تلاش‌های اخیر آمریکا برای مقابله با پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران تاکید کرد. رئیس جمهور روسیه نیز در این گفت‌وگو در تشریح مواضع این کشور در خصوص برجام گفت: همچون پنج سال گذشته از این سند بین‌المللی حمایت می‌کنیم و بر اجرا و حفظ آن اصرار داریم.(اینجا بخوانید)

ظریف در بدو ورودش به مسکو روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه را راهبردی خواند و افزود: در شرایط کنونی که تحولات عمده‌ای در سطح بین‌المللی در حال وقوع است، نیاز است این گفت‌وگوها به صورت مرتب بین ما و دولت روسیه و همین طور سایر دوستان ما مثل دولت چین صورت بگیرد و این سفر به همین دلیل انجام شده است و انشاءالله نتایج خوبی برای کشور داشته باشد

وزیر خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مارس سال آینده بیستمین سال توافقات ایران و روسیه است و آیا ایران برنامه‌ای برای تمدید این توافق دارد؟ گفت: تمدید قرارداد در دستورکار ماست و اگر دوستان روسی آماده باشند قرارداد بلندمدت دیگری داشته باشیم، قابل بررسی است، ولی حتما تمدید قرارداد در دستورکار ما قرار دارد.

 

 

‌قانون معاهده اساس روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه مشتمل بر یک مقدمه و ۲۱ ‌ماده است که در تاریخ ۲۲ اسفند ماه سال ۱۳۷۹ هجری شمسی برابر با دوازدهم مارس ۲۰۰۱ میلادی در دو نسخه به زبان‌های فارسی ‌و روسی، تنظیم شد. این قانون ۱۶ دی ماه ۱۳۸۰ در مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۷ دی ماه همان سال به تأیید شورای نگهبان رسید.‌این معاهده برای مدت ۱۰ سال منعقد و در صورتی که هیچ یک از طرفین حداقل یک سال قبل از پایان اعتبار آن به صورت کتبی طرف دیگر را ‌از قصد خود پیرامون قطع اعتبار معاهده مطلع نکند، خود به خود برای دوره‌های پنج ساله بعدی تمدید می‌شود.(اینجا بخوانید)

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در خصوص پیامی که از روحانی برای پوتین هم می‌برد توضیحی نداد و گفت: اگر قرار بود در تلویزیون عنوان شود که در تهران گفته می‌شد.

*حضور در وزارت خارجه فدراسیون روسیه

ظریف پس از آن به محل وزارت خارجه روسیه رفت و با سرگئی لاوروف بر سر یک میز به گفت‌وگو نشست. وی در این دیدار گفت فکر می‌کنم من رکوردهای سفرهای وزیر خارجه را به مسکو شکانده باشم.

 

 

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه آمریکایی‌ها سیاست خطرناکی را  در مورد برجام دنبال کردند، اظهار داشت: بسیار خرسندیم که فدراسیون روسیه هم در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و هم در شورای امنیت با سیاست‌های غیرسازنده‌ای که دنبال شده، مقابله کرده است. 

روسیه و چین اخیرا به قطعنامه ارائه شده سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، انگلیس و فرانسه) به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رای منفی دادند. (اینجا بخوانید)

 

 

رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان بیان کرد: امروز روابط ایران و روسیه قوی‌ترین شرایط را در دهه‌های گذشته دارد و امیدواریم بتوانیم این روابط را هر چه قوی‌تر، درازمدت‌تر و راهبردی تر پیگیری کنیم که حتما در جهت منافع دو کشور براساس احترام متقابل و به نفع صلح و امنیت منطقه و جهان است.

وزیر امور خارجه روسیه نیز در دیدار ظریف گفت که هنوز فرصت حفظ توافق هسته‌ای با ایران وجود دارد.

پس از این دیدار که به درازا کشید وزرای خارجه در جمع خبرنگاران حضور یافته و به تشریح رایزنی‌ها پرداخته و به سؤالات پاسخ دادند.

*در قطعنامه ۲۲۳۱ رژیم تحریم تسلیحاتی نداریم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست درباره تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با بیان اینکه در قطعنامه ۲۲۳۱ رژیم تحریم تسلیحاتی نداریم، از مواضع محکم روسیه و چین در آژانس و شورای امنیت قدردانی کرد و این مواضع را در جهت حفظ برجام و کمک به ثبات و امنیت خواند.

 

 

وی همچنین گفت: عهدنامه‌ روابط دوجانبه ایران و روسیه در آینده نزدیک به ۲۰ سالگی می‌رسد و به صورت اتوماتیک برای پنج سال آینده تمدید خواهد شد و توافق کردیم همزمان تلاش کنیم که یک توافق به روزی را برای درازمدت بین دو کشور تنظیم کنیم که قبل از آنکه دوران توافق به پایان برسد، توافق جدیدی را آماده کرده باشیم و بین دو کشور به امضا برسانیم و به مجالس برای تصویب ارائه دهیم.

*بولتون در موقعیتی نیست که برای پر فروش کردن کتابش به اختلاف ایران و روسیه دامن بزند

ظریف همچنین درباره اظهارات جان بولتون مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در کتابش در خصوص پوتین مبنی بر اینکه پوتین گفته که روسیه به حضور ایران در سوریه نیاز ندارد، گفت: هیچ وقت آنچه را که بولتون به دوستان روسیه‌ای ما مخصوصا رئیس جمهور روسیه نسبت داد را نه منطبق با واقعیات می‌دانیم و نه منطبق با همکاری‌هایی که ایران با روسیه و ترکیه برای ایجاد صلح و ثبات و آرامش در سوریه داشته است. 

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: آنچه باعث شکست داعش در سوریه شد، همکاری‌های بسیار خوب ایران و روسیه با مردم سوریه بود. در کنار مردم سوریه ایستادیم و حتما دو طرف اعتقاد دارند به نقش مهمی که طرف دیگر ایفا کرد و مردم سوریه هم کاملا متوجه هستند که چگونه ایران و روسیه در کنار آنها ایستادند و در مقابل تروریسم داعش و حامیان تروریست‌های داعش و جبهه النصره به مردم سوریه کمک کردند و بعد در کنار ترکیه برای ایجاد آرامش در سوریه کمک کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: ‌فردی (بولتون) که بیشترین نقش را در جنگ افروزی در سوریه داشته و بیشترین تلاش را کرده که آمریکا را وارد جنگ‌های بی پایان کند و به قول ترامپ اگر در اختیار او بود حتما جنگ جهانی سوم را راه انداخته بود، حتما در موقعیتی نیست که برای پر فروش کردن کتابش به اختلاف ایران و روسیه دامن بزند و یقینا در تهران و مسکو کسی خریدار این حرف‌ها نیست.

لاوروف هم در این زمینه گفت: «گمان می‌کنم که آقای بولتون هیچگونه مدرکی برای انتساب این سخنان به پوتین ندارد و این نوع اظهارات متعلق به رئیس جمهور روسیه نیست.مشی ما اینطور نیست و خط مشی پوتین هم انجام چنین رفتارهایی پشت سر شریکانش نیست.»

وزیر خارجه روسیه همچنین افزود: ما توافق کردیم به هماهنگی اقدامات خود برای برقراری صلح پایدار و بهبودی اوضاع انسانی در سوریه ادامه دهیم.

*یک ساعت گفت‌وگوی امن ظریف با پوتین و ارائه پیام روحانی

ظریف همچنین بیش از یک ساعت تلفنی با پوتین گفت‌وگو و در این گفت‌وگو پیام روحانی را به وی ارائه کرد.

 

 

وی در این باره عنوان کرد: گفت‌وگوی خوبی با سرگئی لاوروف وزیر خارجه داشتیم و یک صحبت تلفنی امن با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به خاطر پروتکل ویژه کرونایی ایشان داشتیم. نزدیک یک ساعت صحبت کردیم و پیام ویژه آقای رئیس جمهور (روحانی) درباره وضعیت برجام و بعضی مسائل دوجانبه را به آقای پوتین رساندم و با ایشان گفت‌وگو کردیم. گفت‌وگوی بسیار مفیدی بود و انشاءالله نتایج خوبی داشته باشد.

 

 

ظریف گفت که چهار ساعت و نیم مذاکرات فشرده با روس‌ها در بعدازظهر دیروز داشته است.

حسن روحانی رئیس جمهوری نیز امروز (چهارشنبه) در جلسه هیأت دولت درباره پیامی که برای پوتین فرستاده گفت: پیامی در زمینه تقویت روابط به رئیس جمهور روسیه فرستادم و با استقبال ایشان مواجه شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در پایان این سفر و در جمع خبرنگاران ضمن تشریح رایزنی‌های انجام شده سفرش به مسکو را فشرده و گفت‌وگویش با رئیس‌جمهور روسیه را بسیار مفید خواند.

 

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان این سفر در توئیتی با اشاره به دیدگاه مشترک ایران و روسیه درباره برجام و پایبندی به حقوق بین‌الملل عنوان کرد که در سفرش به مسکو پیام مهم روحانی خطاب به پوتین را ارائه کرده است.

 

 

 محمدجواد ظریف ۲۷ خرداد ماه سال جاری نیز پس از سفر به استانبول به مسکو رفت و با لاوروف دیدار کرد. در پایان این سفر، ظریف و لاوروف اعلامیه‌ مشترک ایران و روسیه درباره احترام به حقوق بین‌الملل را امضا و دو کشور بر تعهد کامل خود به اصول حقوق بین‌الملل و مقابله با رویکردهای غیرقانونی یکجانبه در حل و فصل بحران‌های جهانی تأکید کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول