اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

ظریف: یک ساعت صحبت امن تلفنی با پوتین داشتم/یک وجب از خاک ایران را به کسی واگذار نمی‌کنیم

وزیر امور خارجه گفت که در مسکو نزدیک یک ساعت صحبت امن تلفنی با پوتین داشته و تصریح کرد: این دولت و نه هیچ دولت دیگری در ایران یک وجب از خاک ایران را نه به کسی واگذار می‌کند و نه حتی اجازه استفاده اختصاصی از آن را به کسی خواهد داد.

ظریف: یک ساعت صحبت امن تلفنی با پوتین داشتم/یک وجب از خاک ایران را به کسی واگذار نمی‌کنیم

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگویی درباره سفرش به مسکو عنوان کرد: گفت‌وگوی خوبی با سرگئی لاوروف وزیر خارجه داشتیم و یک صحبت تلفنی امن با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به خاطر پروتکل ویژه کرونایی ایشان داشتیم.

ظریف اضافه کرد: نزدیک یک ساعت صحبت کردیم و پیام ویژه آقای رئیس جمهور (روحانی) درباره وضعیت برجام و بعضی مسائل دوجانبه را به آقای پوتین رساندم و با ایشان گفت‌وگو کردیم. گفت‌وگوی بسیار مفیدی بود و انشاءالله نتایج خوبی داشته باشد.

وی عنوان کرد:‌با وزیر امور خارجه روسیه درباره همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه‌ای صحبت کردیم.

*چهار ساعت و نیم مذاکرات فشرده با روس‌ها

ظریف گفت که چهار ساعت و نیم مذاکرات فشرده با روس‌ها در بعدازظهر دیروز داشته است.

وزیر خارجه که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، با بیان اینکه یک قرارداد همکاری بین ایران و روسیه داریم که در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی منعقد شده است، اظهار داشت: این قرارداد ۱۰ ساله بوده و دو تا پنج سال تمدید شده و هشت ماه دیگر ۲۰ ساله می‌شود، به دوره‌ دیگری از روابط بین‌الملل و روابط ما با روسیه مربوط می‌شود. با آقای پوتین توافق کردیم این قرارداد بازنگری شود.

ظریف در عین حال یادآور شد: البته زمانی که رأس موعد مقرر برسد، اگر کسی مخالفت نکند تمدید می‌شود، ولی بهتر دیدیم یک قرارداد جامع راهبردی درازمدت تدوین شود و قرارداد به روز شود و نهایتا امضا و برای تصویب به مجلس ارائه شود.

 

 

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف روز گذشته (سه‌شنبه) ۳۱ تیر ماه به همراه سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه و بعد از سفر ۲۷ خردادش به مسکو برای دومین بار در سال جاری شمسی به مسکو سفر کرد.

* دو یا سه همسایه‌ای که برای امنیتشان نگاهشان به دست و زبان دیگران است

محمدجواد ظریف همچنین درباره روابط ایران با همسایگان و با بیان اینکه همسایگان نقش اول را در سیاست خارجی هر کشوری ایفا می‌کنند، گفت: در شرایطی که آمریکایی‌ها انواع تحریم‌های ظالمانه را اعمال می‌کنند و به قول خودشان فشار حداکثری، همسایگان اهمیت فوق العاده‌تر و ویژه‌تری پیدا می‌کنند.

وی افزود: امروز به استثنای دو یا سه همسایه که خودشان انتخاب کردند که بیش از اینکه به روابطشان با ایران و با همسایگان خودشان اهمیت بدهند، به امید اینکه یک کشور دیگری بتواند اقدامی علیه ایران کند، منتظر بنشینند و نگاهشان به دست و زبان دیگران برای امنیت خودشان باشد، رابطه‌ای که با بقیه داریم از جمله با روسیه، ترکیه، عراق، پاکستان افغانستان و بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس،در تاریخ چند دهه ما بی نظیر است.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: بحمدالله روابط بسیار خوبی داریم و می‌تواند کمک جدی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و تامین امنیت منطقه باشد. ما می‌خواهیم یک منطقه قوی داشته باشیم و همه کشورها با ثبات و آرامش زندگی کنند.

* ایران همواره برای روابط با عربستان آماده بود

وزیر خارجه درباره اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه یکی از اهداف سفر مصطفی الکاظمی برای میانجیگری بین ایران و عربستان بوده، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره برای روابط با عربستان آماده بود و مشکلی هم نداریم.

وی افزود: آن عربستان است که به جای اینکه به یک همسایه که همیشه اینجا خواهد بود اتکا کند، می‌خواهد به چند قدرت خارجی آمریکا و اسرائیل اتکا کند، آن تصمیم را هر وقت بگیرند، آمادگی ما همیشه بوده و خواهد بود.

* بسیار به توافق با چینی‌ها نزدیک هستیم

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین عنوان کرد: به دلیل کرونا الان مذاکرات نهایی حضوری هنوز انجام نشده ولذا هیچ سندی معتبر نیست. چیزهایی که بحث می‌شود هیچ توافقی درباره آن صورت نگرفته است.

وی عنوان کرد: بسیار به توافق نزدیک هستیم و به چینی‌ها گفتیم آمادگی داریم درباره سندی که براساس سند ما به ما دادند مذاکره و نهایی کنیم، احساس ما این است که بعد از چند ماه می‌شود این سند را نهایی کرد و انشاءالله به امضا رساند و بعد از آن حسب اینکه مواردی داشته باشد که نیاز به تصویب مجلس یا تصویب جهت‌های دیگر داشته باشد اقدام قانونی لازم در آن زمینه صورت خواهد گرفت و حتما اطلاع رسانی به افکار عمومی کاملا شفاف صورت می‌گیرد.

*یک وجب از خاک ایران را به کسی واگذار نمی‌کنیم

ظریف تأکید کرد: تا حالا همه مراحل شفاف و اعلام شده بوده و هیچ چیزی پنهان نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین عنوان کرد: مردم اطمینان داشته باشند که این دولت و نه هیچ دولت دیگری در ایران یک وجب از خاک ایران را نه به کسی واگذار می‌کند و نه حتی اجازه استفاده اختصاصی از یک وجب از خاک ایران را به کسی خواهد داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول