اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

سرنوشت مبهم «پادگان 07»خرم‌آباد/ کمیسیون ماده 5 یا شورای عالی شهرسازی؛ نظر کدام یک ملاک است؟!

با مطرح شدن تغیییر کاربری پادگان «07» خرم‌آباد شهرداری و میراث فرهنگی با وجود اینکه هر دو بر تاریخی بودن مجموعه تاکید دارند اما شهرداری ملاک تغییر وضعیت و کاربری را نظر کمیسیون ماده 5 می‌داند در حالی که میراث فرهنگی معتقد است مرجع تصمیم گیرنده در این زمینه شورای عالی شهرسازی است.

سرنوشت مبهم «پادگان 07»خرم‌آباد/ کمیسیون ماده 5 یا شورای عالی شهرسازی؛ نظر  کدام یک ملاک است؟!

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، محدوده «پادگان 07» با پلان کلی مربع شکل در محدوده شهری خرم‌آباد واقع و از چهار جهت به خیابان‌های انقلاب در غرب، خیابان شورا در شمال، خیابان سیروس در جنوب و محله اسدآبادی در شرق منتهی می‌شود.

این بنا که گفته می‌شود مربوط به دوران پهلوی اول است به ثبت ملی رسیده، بنابراین هرگونه اظهارنظر یا تغییری در این بنا واکنش فعالان و کارشناسان عرصه میراث فرهنگی را به دنبال دارد.

درحالی‌که آثار تاریخی و باستانی بخشی از هویت هر جامعه محسوب می‌شود، اما همواره و در برهه‌های مختلف شاهد تخریب و بی‌توجهی به این سرمایه‌های معنوی بوده‌ایم به گونه‌ای که امروز مطرح شدن تغییر کاربری این مجموعه موجب نگرانی کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی شده است.

پیگیری خبرنگار فارس حاکی از آن است که شهرداری و میراث فرهنگی با وجود اینکه هر دو بر تاریخی بودن مجموعه تاکید دارند اما شهرداری ملاک تغییر وضعیت و کاربری را نظر کمیسیون ماده 5 می‌داند در حالی که میراث فرهنگی معتقد است مرجع تصمیم گیرنده در این زمینه شورای عالی شهرسازی است و هر تصمیمی برای تغییر در این مجموعه تاریخی باید با نظر این شورا باشد.

تخریب در کار نیست

 شهردار خرم‌آباد در مورد برخی اظهارنظرها و انتقادها مبنی بر تخریب پادگان 07 توضیح می‌دهد؛ در مورد پادگان 07 در کمیسیون ماده پنج با حضور همه دستگاه‌ها تصمیم‌گیری شد و با توجه به اینکه این بنا جزو تاریخی شناسایی شده فضاهای تاریخی آن سر جای خود قرار دارد.

 

محمدرضا شریفی مقدم می‌گوید: یعنی بر اساس رأی کمیسیون ماده 5 زمین‌های خالی که بدون استفاده رها شده بودند تعیین تکلیف و با رأی همه اعضا کاربری‌هایی مانند فضای سبز، فضای آموزشی، تجاری و فرهنگی در آن دیده شد.

وی ادامه می‌دهد: در واقع قرار است در فضاهای بدون استفاده پادگان 07 با توجه به موقعیت مکانی این بنا شهرکی ایجاد شود.

شهردار خرم‌آباد با بیان اینکه نمی‌دانم این همه دوستدار میراث فرهنگی تاکنون کجا بودند، تأکید می‌کند: اینکه برخی‌ها از تخریب کل پادگان صحبت می‌کنند صحت ندارد، زیرا تصمیم‌گیری در مورد این بنا با حضور مدیرکل میراث فرهنگی استان به‌عنوان متولی آثار باستانی و تاریخی انجام گرفت.

شهرداری سهم خود را برای تعریض خیابان می‌فروشد

شریفی مقدم می‌گوید: بنابر تصمیم‌گیری کمیسیون ماده 5 سهمی از قطعات مسکونی و تجاری پادگان 07 به شهرداری رسید، که ما هم تصمیم گرفته‌ایم با فروش این اراضی با همکاری مالکان نسبت به تعریض سه راه اسدآبادی اقدام کنیم.

وی با اشاره به این مطلب که این‌طور نیست که به‌عنوان نمونه محل اسطبلی که یکصد سال پیش‌ساخته شده است تخریب شود، تأکید می‌کند: هیچ تخریبی نداریم مگر اماکن و جاهایی که تازه ساخته شده و خیابان، کوچه و معابر باز شوند.

شهردار خرم‌آباد می‌گوید: ساماندهی پادگان 07 زمینه را برای بازدید شهروندان از مکان‌های تاریخی این فراهم می‌کند، زیرا در حال حاضر دسترسی برای شهروندان دشوار است.

شریفی مقدم با بیان اینکه پادگان نظامی 07 یک ظرفیت در مرکز شهر است، می‌افزاید: ضمن اینکه با فروش زمین‌های متعلق به شهرداری دروازه الشتر تعریض می‌شود که این امر یکی از مطالبات جدی شهروندان است زیرا همواره با ترافیک بالا در این محدوده مواجه هستیم.

حفاظت از بناهای تاریخی 07 بر عهده میراث است

معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان نیز در گفتگو با خبرنگار فارس در این خصوص می‌گوید: با توجه به اینکه پادگان ۰۷ در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته و موضوع ساماندهی آن نیز در جلسه ۲۷ آبان ماه سال 1394 شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح شده تنها مصوبات شورای مذکور ملاک عمل جهت ساماندهی اطراف پادگان باید مد نظر قرار گیرد.

زهرا بهاروند با اشاره به اینکه مجموعه بناهایی که در محل پادگان وجود دارند بناهایی ارزشمند با معماری دوره پهلوی هستند، عنوان می‌کند: به نظر می‌رسد این بناها گویای سبک معماری آن برهه از زمان بوده و حفاظت از آن‌ها به عهده تمام دستگاه‌های ذی‌ربط است، زیرا بخشی از هویت تاریخی شهر خرم‌آباد محسوب می‌شود و لازم است تمام تصمیم‌گیری‌های ساماندهی مجموعه نامبرده طبق ضوابط و هماهنگ با قوانین میراث فرهنگی اجرا شود.

به گفته وی مجموعه بناهای پادگان ۰۷ با شماره ۳۱۵۶۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، بنابراین هر تغییر و یا واگذاری و هر اقدامی در حوزه اختیارات شورای عالی شهرسازی است و باید در این شورا به تصویب برسد.

معاون میراث فرهنگی استان با بیان اینکه شورای عالی معماری و شهرسازی نیز ضوابط میراث میراثی را ملاک قرار می‌دهد، توضیح می‌دهد؛ زمانی که طرحی در شورای عالی معماری شهرسازی مطرح شود که بالاترین مقام‌های هر دستگاه در آن عضو هستند و کمیسیون ماده ۵ نیز موظف است بر اساس آن تصمیم بگیرد.

تنها موضوع برداشتن دیواره کنار خیابان است

بهاروند ادامه می‌دهد: دستگاه و کمیسیونی در سطح استان اگر نظر و یا پیشنهاد جدیدی داشته باشد باید از طریق شورای عالی معماری و شهرسازی برای اجرا اقدام کند.

وی می‌گوید: اما در مورد اظهارنظرهایی که در مورد پادگان 07 مطرح می‌شود، تصمیمی که گرفته شده ربطی به بحث واگذاری نداشته و تنها موضوع برداشتن دیواره کنار خیابان در راستای ساماندهی آن قسمت بوده طی پیگیری که من انجام دادم، آن هم با رعایت کامل ضوابط بناهای تاریخی موجود به‌صورت درصد.

معاون میراث فرهنگی لرستان در پایان صحبت‌های خود تأکید می‌کند: به هر حال این مجموعه شماره ثبت ملی دریافت کرده و لازم است ضوابط میراثی در اولویت هر طرحی قرار بگیرد و حفاظت و نگهداری بناهای تاریخی موجود اولویت طرح‌های ارائه شده جهت ساماندهی آن مجموعه طبق تأیید شورای عالی معماری و شهرسازی کشور است.

گزارش از نسرین صفر بیرانوند

انتهای پیام/ 85025/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول