اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

ترکیه مقابل ترویج همجنسبازی در نتفلیکس کوتاه نمی آید/ موضع جدی اردوغان علیه همجنسبازی

نتفلیکس تولید سریال ترکیه‌ای را پس از اینکه مقامات محلی خواستار حذف شخصیت همجنسباز از فیلمنامه شدند، لغو کرد.

ترکیه مقابل ترویج همجنسبازی در نتفلیکس کوتاه نمی آید/ موضع جدی اردوغان علیه همجنسبازی

خبرگزاری فارس ـ گروه رسانه و سینما ـ علیرضا سپهوند: چندی پیش رئیس اداره امور دینی ترکیه در خطبه نماز جمعه همجنسگرایی را یکی از علل شیوع کرونا خوانده و به این ترتیب فعالان مدنی را شوکه ساخت. رئیس جمهور ترکیه از این اظهارات دفاع کرده و آن را «درست» خواند. این اظهارات خشم گروه ها و سیاستمداران سکولار را برانگیخت. به نظر آنها «ارباس» مرتکب نفرت پراکنی شده و دروازه تبعیض را گشوده است. اما به نظر رجب طیب اردوغان، برعکس، «علی ارباس» تنها وظیفه خود را انجام داده است. اردوغان روز دوشنبه در نشست کابینه اش گفت: «این ارزیابی بر اساس اسلام و قرآن انجام شده است.» اروغان تأکید کرد که اظهارات اداره امور دینی، که مستقیماً تحت اداره وی قرار دارد، «از اول تا آخر درست است»(+).

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه فرمان تغییر کاربری موزه ایاصوفیه به مسجد را امضا کرد. (۱۰ جولای ۲۰۲۰ - ۲۰ تیر ۱۳۹۹) 

موزه ایاصوفیه که قبلا مسجد بوده، یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی ترکیه است که سال گذشته میلادی سه میلیون و ۷۰۰ هزار بازدیدکننده داشته است. دادگاهی در استانبول حکم داده بود که این بنا همیشه مسجد بوده و نباید به موزه تغییر کاربری می‌داده است. جمعه ۱۰ جولای، بعد از اعلام تغییر کاربری به مسجد، شماری از مردم استانبول بیرون ایاصوفیه شادمانی کردند.

 

در سال ۱۹۹۸ اردوغان به علت خواندن یک شعر اسلامی به ۱۰ ماه حبس محکوم شد، اما تنها ۴ ماه در زندان ماند. در نوامبر ۲۰۰۵ شکایتی توسط یک دختر ترکیه‌ای به دادگاه حقوق بشر اروپا مطرح شد که در آن از محدودیت‌های حکومت ترکیه برای حجاب شکایت شده بود. در ترکیه زنان اجازه داشتن حجاب در مراکز دولتی و دانشگاه‌ها را نداشتند. دادگاه حقوق بشر اروپا این شکایت را رد کرد و اعلام کرد که این اقدام دولت ترکیه مشروع و قانونی است. این حکم دادگاه حقوق بشر اروپا خشم اردوغان را برانگیخت زیرا او امیدوار بود که با این پرونده بتواند قانون ممنوعیت حجاب را لغو کند.

 

اردوغان موفقیت‌های اقتصادی زیادی در دوره دولت خود کسب کرده است. او توانست رشد اقتصادی ترکیه را به ۷٫۳ درصد برساند. 

 

اردوغان اعلام کرده که مخالف طرح کنترل جمعیت است، زیرا در آینده ترکیه احتیاج به یک جمعیت جوان فعال دارد. او در دوره شهرداری خود در استانبول محدودیت‌هایی را در مصرف نوشیدنی‌های الکلی در رستوران‌ها ایجاد کرد. 

 

اردوغان هم صهیونیست ها را کودک کش خطاب می کند

در موضع بین فلسطین و اسرائیل غاصب نیز همواره طرف حق و حقوق و مظلومیت فلسطینیان را داشته است. او در یک نشست به شیمون پرز گفت: شما از من مسن‌تر هستی، صدایت هم خیلی بالا می‌رود. معتقدم که این‌طور بالا رفتن صدای شما ریشه در یک احساس روانی گناه دارد، اما مطمئن باش که صدای من این‌طور بالا نخواهد رفت. پای کشتار که وسط بیاید، شما خوب بلدید بکشید. من خوب می‌دانم که شما در سواحل چطور بچه‌ها را هدف می‌گیرید و می‌کشید.

 

لزوم ذکر موارد فوق از این جهت حائز اهمیت است که ترکیه از دوران به اصطلاح تجدد ترکیه در زمان «آتا ترک» که همزمان هم در ایران دوره «رضا خان» کلید خورده بود، از کشف حجاب گرفته تا برچیدن تمام مظاهر تمدن اسلامی را از جامعه شهری و روستایی این کشور به سمت سکولاریسم رفته است. سیر تاریخی ترکیه از آن زمان تا کنون نشان می دهد که بنای حکومت سکولار ترکیه از همان زمان کلید زده شد. این در حالی است که ترکیه یکی از کشورهای استراتژیک منطقه محسوب می شود و با پیشینه اسلامی اش می تواند نقش قابل ملاحظه ای در مقابله با تهاجم فرهنگی غرب داشته باشد. حال گویا اردوغان به این مهم پی برده و اصلاحات خود را به صورت جدی آغاز کرده و قصد خانه تکانی و بازگرداندن  فرهنگ دیرینه اسلامی ترکیه را دارد. کاری که اخیرا در مورد باز گرداندن مسجد ایاصوفیه از موزه به محل عبادت مسلمانان انجام داد نشان می دهد که در هدف خود بسیار جدی است.

نتفلیکس از تعظیم به ترکیه در مورد سانسور شخصیت همجنسگرا خودداری کرد!

 

حاکمیت فعلی ترکیه هر لحظه مترصد فرصتی برای بازگرداندن اجزاء کارکتر ملی مذهبی کشوری است که از منظر ژئوپولیتیک دارای موقعیتی استراتژیک است. این کشور در همین راستا و در ادامه همین مطالبات، موضع خود در مقابل محتواهای همجنسبازی را نشان داده و با جدیت دنبال می کند. هرچند این کشور به لحاظ مشکلاتی چون انتظار چند دهه ای برای پیوستن به اتحادیه اروپا و چالش هایی که حزب عدالت و توسعه(حزب اردوغان) با بسیاری از کشورهای اروپایی دارد، باعث شده این اصلاحات کند و تدریجی و بعضا دارای ایراداتی باشد، اما در دولت اردوغان همچنان اسلام پررنگ تر از دیگر ادوار این کشور دنبال می شود.

دولت ترکیه نظارت و اعمال دیدگاه نتفلیکس بر محتوای فیلمنامه برای پخش در غول رسانه های اجتماعی را نمی پذیرد

 

«نتفلیکس از تعظیم به ترکیه در مورد سانسور شخصیت همجنسگرا خودداری کرد!» این تیتر یکی از رسانه هایی بود که در ۲۱ جولای (۳۱ تیرماه ۹۹) منتشر شد. خبری که تقریبا تمام رسانه های غربی به آن پرداختند. موضوع از این قرار است که نت فلیکس در حال تولید ریالی ۸ قسمتی در ترکیه و با همکاری این کشور است. بر اساس فیلمنامه یک فرد همجنسباز در یکی از قسمت های آن حضور دارد. حالا مسولان دولتی بخش صدور مجوز فیلمبرداری اعلام کرده اند چنانچه این بخش همجنسبازی از سریال حذف نشود، به آن مجوز فیلمبرداری نمی دهند. نتفلیکس اما این شرط و خواسته را نپذیرفته و بلافاصله تولید آ« را متوقف کرده است. در ادامه به بررسی این خبر در رسانه های غربی می پردازیم:  

این نخستین باری است که ترکیه مستقیماً برای سانسور یک نمایش نتفلیکس در این منطقه مداخله می کند

 

هالیوود ریپورتر: دولت ترکیه نظارت و اعمال دیدگاه نتفلیکس بر محتوای فیلمنامه برای پخش در غول رسانه های اجتماعی را نمی پذیرد.

نتفلیکس تایید کرده که تولید سریال ترکیه ای را پس از اینکه مقامات محلی خواستار حذف شخصیت همجنسباز از فیلمنامه شدند، لغو کرد.

نتفلیکس در ماه مارس از ساخت سریال درام ۸ قسمتی خبر داده بود. این سریال به تهیه کنندگی «آی یاپیم» تولید شده است. این سریال با عنوان «اگر تنها» قرار بود با بازی «ازگه ازپیرینچی» هنرپیشه ترک ساخته شود. 

اما نتفلیکس این سریال را پس از آنکه مسئولان محلی ترکیه با استناد به وجود شخصیتی همجنسگرا در فیلمنامه، از صدور پروانه فیلمبرداری امتناع ورزیدند، آن را از فهرست پخش خود بیرون کشید.

نتفلیکس حالا نه تنها فیلمنامه را اصلاح نکرده بلکه به این خواسته ترک ها واکنش نشان داده و آن را کلا از فهرست پخش خود خارج کرد.

 

هالیوود ریپورتر در ادامه می نویسد: این نخستین باری است که ترکیه مستقیماً برای سانسور یک نمایش نتفلیکس در این منطقه مداخله می کند.

نماینده نتفلیکس عنوان کرد که این رسانه محتواهای همجنسبازی را همچنان به نمایش می گذارد که می توان از «نارنجی سیاه جدید است» ( Orange Is the New Black) یا فیلم «هالیوود» از رایان مارفی همچنان در پلتفرم ترکیه بدون سانسور وجود دارند!

نتفلیکس همچنین این اتهامات را رد کرده که یک شخصیت همجنسگرا را در شخصیت اصلی فیلم ترکیه ای به نام «عشق ۱۰۱» را تحت فشار دولت آنکارا حذف کرده است.

نتفلیکس در آن زمان اینچنین خود را تبرئه کرده بود: ما فیلم «عشق ۱۰۱» را ویرایش نکردیم تا یک شخصیت همجنسباز ( LGBTQ) را از آن حذف کنیم.

 

درست بر خلاف «هالیوود ریپورتر»، ورایتی می نویسد: این اولین بار نیست که ترکیه فیلمی از نتفلیکس را سانسور می کند. اوایل سال جاری، مقامات محلی دستوری برای حذف یک قسمت از تریلر سیاسی به نام «بازمانده» (Survivor) که در نتفلیکس در ترکیه پخش می شد صادر کردند.

دولت آنکارا ادعا کرده که این نمایش به دلیل به تصویر کشیدن یک رهبر افسانه ای ترکیه با بازی «تروی کایلاک»، به عنوان یک شرور، قوانین سانسور را نقض کرده است.

 

ورایتی عنوان کرد: به دنبال کودتای نظامی ناکام در ژوئیه سال ۲۰۱۶، دولت محافظه کار رئیس جمهور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه سرکوب سراسری آزادی بیان را رهبری کرده است.

ورایتی در ادامه می نویسد: ترکیه در سال های اخیر ده ها هزار نفر از جمله بسیاری از روزنامه نگاران را به اتهام ارتباط با گروه های ضد دولتی و تروریستی دستگیر کرده است. هفته گذشته یک دادگاه در استانبول «دنیز یوجل»، روزنامه نگار برجسته ترک و آلمانی را به سه سال حبس غیابی محکوم کرد و وی را به انتشار «تبلیغات تروریستی» در مقاله های خود در مورد ترکیه برای روزنامه «Die Welt» (جهان) آلمان متهم کرد.

اردوغان همچنین به مخالفت با حقوق اقلیت های مذهبی یا جنسی در پایگاه محافظه کار مسلمان خود متهم شده است.

 

وبسایت «HEAD TOPICS» نوشت: این اولین باری است که ترکیه مستقیما در حذف و سانسور در یک فیلم محصول نتفلیکس ورود می کند.

 

TVtonight در تیتر خود نوشت: نتفلیکس از تعظیم به ترکیه در مورد سانسور شخصیت همجنسگرا خودداری کرد!

 

Metro:(تیتر) نتفلیکس تولید درام ترکیه ای را به خاطر فشار این کشور برای حذف کارکتر همجنسباز متوقف کرد.

وبسایت مترو در ادامه می نویسد: نتفلیکس پس از آن که مقامات محلی برای حذف کارکتر همجنسباز درام ترکیه ای «اگر تنها» (If only) اعمال فشار کردند، تولید آن را متوقف کرد.  در این سریال که در ماه مارس نتفلیکس خبرش را منتشر کرد قرار بود «ازگه ازپیرینچی» هنرپیشه محبوب و مردمی ترکیه بازی کند.

به هر حال «آی یاپیم» شرکت تولید کننده این سریال در ترکیه اعلام کرده که به خاطر وجود شخصیت همجنسباز در فیلمنامه، به این فیلم مجوز تولید و فیلمبرداری نمی دهد مگر اینکه این بخش حذف شود. در نتیجه نتفلیکس هم اعلام کرده که به جای مخالفت مجبور به کنار گذاشتن پروژه شده است.

 

همجنسگرایی از زمان تأسیس دولت مدرن ترکیه از سال ۱۹۲۳ در ترکیه قانونی بوده است، اما قوانینی در مورد کتابهایی درمورد «جرائم علیه اخلاق عمومی» وجود دارد که علیه جامعه محلی LGBTQ(همجنسبازها)  تفسیر و مورد استفاده قرار می گیرد.

این در حالی است که نتفلیکس در بیانیه ای رسمی اظهار داشت که همچنان به تولید فیلم در ترکیه که یکی از رو به رشدترین بازارهای بین المللی برای این غول دنیای مجازی محسوب می شود، متعهد است.

 

این شرکت که نمی خواهد بازار بزرگ کشور ترکیه را از دست بدهد، گفت: نتفلیکس نسبت به اعضای ترکیه ای اش و جامعه خلاق این کشور بسیار متعهد است. ما مفتخریم که با استعدادهای شگفت انگیز ترک کار می کنیم. در حال حاضر چندین پروژه را در ترکیه در حال تولید داریم و مشتاقانه منتظر برای به اشتراک گذاشتن این داستان ها با اعضای خود در سراسر جهان هستیم.

نتفلیکس اینچنین عنوان می کند که سیاست این رسانه اجتماعی پیروی از مقررات و قوانین محلی در پروژه هایی است که در آن محتواهای اوریجینال تولید می شود.

با این حال باید دید که سانسور رسمی ترکیه چه تأثیری بر داستان های محلی نتفلیکس (Netflix) خواهد گذاشت.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول