اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

آغاز به‌کار پویش ملی «به وقت روشنایی» بسیج/ 15 دقیقه کولرها خاموش!

در پویش ملی «به وقت روشنایی» هر فرد بسیجی تنها به مدت 15 دقیقه کولر و یا هر وسیله برقی در دسترس دیگری را خاموش می‌کند که با فرض مشارکت 2 میلیون بسیجی در این طرح، مصرف برق حداقل به میزان 1000 مگاوات در یک ساعت کاهش می‌یابد.

آغاز به‌کار پویش ملی «به وقت روشنایی» بسیج/ 15 دقیقه کولرها خاموش!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، خبرگزاری بسیج گفت‌وگویی با جناب آقای دکتر شهبازی، رئیس سازمان بسیج مهندسین انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

هدف پویش #به-وقت-روشنایی 

- یکی از موضوعات بسیار مهم در صنعت برق که هر ساله در تابستان اتفاق می‌‌افتد، بحث پیک برق شبکه سراسری است. با توجه میزان ضریب بار پایین، کشور مجبور هزینه‌های زیادی را در بخش تولید برق صرفاً جهت استفاده در ساعات محدودی از سال متحمل شود. عمده پیک شبکه برق ایران نیز ناشی از بارهای سرمایشی است که در کشورهای مختلف سعی می‌شود با استفاده از راهکارهای اقتصادی نسبت به کنترل آن اقدام کنند.

- با توجه به اینکه سازمان بسیج به عنوان بزرگترین سازمان مردم نهاد در جهان مطرح است، می‌تواند به عنوان یک تجمیع‌کننده مطرح باشد و با همکاری بسیجیان دغدغه مند سراسر کشور، که همواره در شرایط مختلف نشان دادند آماده حضور در عرصه‌های مختلف هستند، بتواند در قالب یک پویش ملی و همگانی، نسبت به مدیریت بارهای سرمایشی در کشور اقدام کند و در قبال آن وزارت نیرو بر أساس آن منافع حاصل آن را در اختیار سازمان بسیج جهت اجرای طرح های محرومیت‌زدایی مشخص قرار دهد.

- در واقع به طور خلاصه می‌توان گفت هدف اصلی از راه‌اندازی این پویش، محرومیت‌زدایی در مناطق محروم کشور از طریق مشارکت بسیجیان در طرح‌های کاهش پیک شبکه می‌باشد.

چگونگی تامین و هزینه منافع مالی حاصل از این طرح 

- در حال حاضر شرکت توانیر بر اساس دستورالعمل‌های مشخص با تجمیع‌کننده‌‌هایی که در حوزه کاهش پیک مایل به فعالیت هستند قرارداد می‌بندد و این نهادها بر اساس همان دستورالعمل‌های مرتبط، به ازای هر کیلووات کاهش توان در هر ساعت 300 تومان پاداش دریافت می‌کنند. با همان مکانیزم‌های موجود سازمان بسیج مطابق با یک نهاد تجمیع‌کننده عمل خواهد کرد و با توجه به رویکرد بسیج در محرومیت‌زدایی منافع حاصل از آن به طور کامل در طرح‌های محرومیت زدایی هزینه خواهد شد.

سازوکار اجرای پویش

سازوکار مربوطه به این شکل است که بر أساس اطلاع‌رسانی‌هایی که به صورت پیامکی به بسیجیان سراسر کشور صورت میگیرد، هر بسیجی خود را موظف می‌داند در زمانی که به ایشان اعلام می‌شود نسبت به کنترل بار یک کولر، به طریقی که آن هم نیز آموزش داده می‌شود، اقدام کند.

با فرض اینکه هر کولر به طور متوسط حداقل 2 کیلووات در پیک شبکه موثر باشد و. با فرض فعالیت 2 میلیون بسیجی در این طرح امکان کنترل 4000 مگاوات بار شبکه توسط بسیجیان فراهم شود. لازم به ذکر است پس از فعال شدن بسیجیان در این طرح، در زمان اجرای طرح، پیامکی به بسیجیان ارسال می‌شود که هر فرد بسیجی تنها به مدت 15 دقیقه کولر و یا هر وسیله برقی در دسترس دیگری را خاموش کند.

در چنین شرایطی با فرض مشارکت 2 میلیون بسیجی در این طرح، حداقل به میزان 1000 مگاوات در یک ساعت کاهش می‌یابد. پاداش این همکاری معادل 300 میلیون تومان هست که این رقم برای طرح‌های محرومیت زدایی هزینه می‌شود. در واقع تنها با مشارکت 15 دقیقه‌ای 2 میلیون بسیجی در این طرح، 300 میلیون درآمد در طی یک ساعت حاصل خواهد شد که می‌توان هر روز با این رقم طرح‌های محرومیت زدایی مناسبی را درکشور اجرا کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول