اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

گزارش روزنامه ترکیه‌ای از خیز آمریکا، مصر و امارات برای حمایت از پ.ک.ک در عراق

روزنامه «خبر ترک» در یادداشتی جزئیاتی از تحرکات همسوی آمریکا، مصر و امارات برای حمایت از پ.ک.ک در شمال عراق منتشر کرد.

گزارش روزنامه ترکیه‌ای از خیز آمریکا، مصر و امارات برای حمایت از پ.ک.ک در عراق

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک روزنامه ترکیه طی گزارشی از درخواست رسمی آمریکا از مقامات ترکیه مبنی بر عدم انجام عملیات در برخی مناطق مشخص در شمال عراق به دلیل حضور نیروهای آمریکایی در آن مناطق خبر داد.

در گزارش روزنامه «خبر ترک» آمده است: ایالات متحده آمریکا که علنا در سوریه تجهیزات نظامی در اختیار پ.ک.ک قرار می‌دهد، همزمان با آغاز عملیات نظامی ترکیه در منطقه «هفتانین»، یادداشتی حاوی مختصات 12 منطقه در هاکورک و هفتانین را در اختیار مقامات ترکیه قرار داد و از آنها خواست تا از پرواز هرگونه پهپاد شناسایی ترکیه بر فراز این مناطق یا انجام عملیات نظامی علیه آنها خودداری کنند.

در این گزارش که در پایگاه خبری «عربی 21» به زبان عربی بازنشر یافت، آمده است که 10 مختصات از 12 مختصات ذکر شده در شمال عراق است و دو مختصات در داخل مرزهای ترکیه است.

به نوشته این روزنامه، آمریکا دلیل این درخواست را حضور نظامیان خود در مناطق مشخص شده می‌داند. این در حالی است که رسما هیچ نیروی آمریکایی  در مرزهای منطقه دهوک حضور ندارد. لذا این سوال پیش می‌آید که نیروهای آمریکایی در مرزهای ترکیه چه می‌کنند؟ اگر آمریکا در این مناطق نیرویی ندارد، آن دسته از عناصر حزب کارگران کردستان که آمریکا می‌خواهد با جلوگیری از پرواز پهپادهای ترکیه و عملیات‌های نظامی در این مناطق، از آنها حمایت کند، چه کسانی هستند؟ 

در ادامه این گزارش با لحنی تمسخر آمیز آمده است: شاید نیروهای آمریکا که در شمال عراق بدون هیچ‌ نقشه راهی به سر می‌برند، راه خود را گم کرده‌اند...به هر حال مقامات ترکیه هیچ توجهی به این مختصات‌های ذکر شده نکردند و  عملیات‌ها ادامه دارد و پهپادهای ترکیه بر فراز این مناطق، همچنان پرواز می‌کنند.

در این گزارش آمده است: ایالات متحده آمریکا رویای آن را در سر دارد که حزب کارگران کردستان نه تنها در سوریه که در عراق نیز به عنوان یک نیروی تاثیرگذار باقی بماند . ضمن اینکه اعضای این حزب به راحتی در مناطق مورد منازعه میان بغداد و اربیل  مربوط به ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق تردد می‌کنند.

نویسنده در ادامه ادعا می‌کند که دولت عراق طی دو هفته گذشته، دو بار مذاکراتی با مقامات مسئول در حزب کارگران کردستان درباره منطقه «المخمور» در شمال این کشور داشته است و ایالات متحده که به عنوان یک سپر از حزب کارگران کردستان در سوریه حمایت می‌کند، موضعی مشابه در قبال این سازمان در عراق اتخاذ کرده است. 

در این گزارش آمده است که اخیرا مصر و امارات نیز به صف سیاست آمریکا در قبال پ.ک.ک در عراق پیوسته‌اند و دیدار چهار ساعته اخیر مشاور امور سیاسی امارات در بغداد و کنسول‌گری قاهره در اربیل با مسئولان حزب کارگران کردستان در نزدیکی استان «سلیمانیه» در همین راستا است. ضمن اینکه حمایت نظامی و مالی که این کشورها از پ.ک.ک انجام می‌دهند بالا و غیرقابل کتمان است.

ترکیه  از ۱۴ ژوئن گذشته عملیات گسترده با نام «پنجه عقاب» و از ۱۷ ژوئن عملیات «چنگال ببر» را در شمال عراق،  با هدف نابودی عناصر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) آغاز کرده است که با اعتراض شدید دولت بغداد و مقامات مسئول عراقی مواجه است اما آنکارا بی‌توجه به این اعتراض‌ها به نقض حاکمیت عراق، تاکید دارد که به عملیات خود ادامه دهد.

پ‌.ک‌.ک که از نظر ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی شناخته می‌شود، بعد از شکستن توافق آتش‌بس با آنکارا، درگیری مسلحانه با دولت مرکزی ترکیه را از سر گرفت و طبق آمار دولتی، تاکنون بیش از ۴۰ هزار نفر در جریان عملیات‌ پ.‌ک.‌ک جان خود را از دست داده‌اند.

گفته می‌شود که آنکارا پس از به دست گرفتن کنترل منطقه «هافتانین»، به دنبال ایجاد یک منطقه امن و حائل به عمق 40 تا 50 کیلومتر در داخل مرزهای عراق است.(جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول