اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

حمله پلیس آمریکا به خبرنگاران روس هنگام پوشش اعتراضات پورتلند

تعدادی از خبرنگاران روس در حالی که مشغول پوشش اعتراضات ضد نژادپرستی چهارشنبه شب در پورتلند بودند، هدف حمله نیروهای فدرال قرار گرفتند و اموال آن‌ها تخریب یا مصادره شد.

حمله پلیس آمریکا به خبرنگاران روس هنگام پوشش اعتراضات پورتلند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تعدادی از خبرنگاران روسیه چهارشنبه شب از سوی نیروهای امنیتی آمریکا در حالی که مشغول پوشش اعتراضات پورتلند بودند، هدف حمله و ضرب و شتم قرار گرفتند.

بنابر گزارش‌ها، خبرنگاران در حال فیلمبرداری از تلاش معترضان برای محاصره ساختمان دادگاه پورتلند بودند که هدف این حملات واقع شدند. نیروهایی که دولت آمریکا برای سرکوب معترضان این شهر اعزام کرده، در این ساختمان مستقر هستند.

به گفته خبرنگار شبکه روسی «اسپوتنیک»، پلیس آمریکا به «ویاچسلا آرکیپُف» فیلمبردار روس با باتون حمله کرد، دوربین او را گرفت و خرد کرد. وی که هنگام حمله در حال فیلمبرداری از تلاش معترضانی بود که می‌کوشیدند ورودی دادگاه را آتش بزنند، بر اثر ضربه وارده نقش زمین شد.

«یولیا اولخوفسکایا» فیلمبردار دیگری که در حال ضبط همان صحنه با گوشی موبایلش بود هم از پشت مورد حمله پلیس قرار گرفت. افسر پلیس گوشی او را و بعد سرش را گرفت و کلاه ایمنی را از سرش درآورد. او هم در حالی که فریاد می‌زد نماینده مطبوعات است، نقش زمین شد. این خبرنگار دچار جراحات جزئی مثل خراشیدگی بر اثر زمین خوردن شده است.

قبل از آن به «بُور آرکیپوف»، اولخوفسکایا و آرتور گابدراخمانوف، خبرنگار اسپوتینک با گاز اشک‌آور حمله شده بود. این در حالی بود که پوشش همگی آن‌ها نشان می‌داد از اصحاب رسانه هستند.

قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس سفید پوست این کشور، هفته‌هاست که اعتراضات سراسری در آمریکا و حتی در کشورهای غربی دیگر را علیه خشونت پلیس و نژاد پرستی به همراه داشته است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نیروهای فدرال را بدون جلب رضایت مقامات محلی و ایالتی به این شهر برای سرکوب معترضان فرستاده است. روز دوشنبه ترامپ تهدید کرد این سیاست را بسط خواهد داد و آژانس‌های فدرال را به سایر شهرهای تحت اداره دموکرات‌ها مثل شیکاگو، نیویورک و فیلادلفیا اعزام خواهد کرد.

به گزارش شبکه «فاکس نیوز»، شب دوشنبه به وقت آمریکا جمعیت عظیمی از پدرها و مادرها در پورتلند تظاهرات کردند و در پنجاه و چهارمین شب اعتراضات علیه نژاد پرستی، به معترضان در مرکز شهر پیوستند. اعتراضاتی که بنابر گزارش‌های مختلف، در ساعات بعدی به دنبال درگیری نیروهای فدرال با معترضان به خشونت کشیده شد.

شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» گزارش داد در حالی که اعتراضات در طول روز اغلب مسالمت‌آمیز بود، درگیری‌های شب باعث خسارت به ساختمان دادگاه در مرکز شهر و مجروح شدن معترضان بر اثر استشمام گاز اشک‌آور شد.

«چاد وُلف» معاون وزیر امنیت داخلی آمریکا سه‌شنبه شب در مصاحبه‌ای با شبکه خبر‌ی فاکس‌نیوز، در مورد ناآرامی‌ها و اعتراضات در شهر پورتلند آمریکا اظهار نظر کرد. 

به نوشته وبگاه شبکه خبری «راشا تودی»، ولف در این مصاحبه از «دستگیری کنشگرایانه» معترضان در بحبوحه ناآرامی‌ها در این شهر دفاع کرد. 

وی در این مصاحبه گفت: «به خاطر اینکه ما از حمایت مجریان قانون محلی (پلیس) برخوردار نبودیم، مجبوریم افراد را به طور کنشگرایانه‌ای دستگیر کنیم. ما باید این کار انجام دهیم زیرا ما نیاز داریم آنها مسئول [ناآرامی‌ها] بدانیم.» 

در روزهای گذشته افسران فدرال در خودروهای بدون نشان با زور معترضان را در خیابان‌ها بازداشت و بدون توضیح برده‌اند. دولت فدرال مدعی است که می‌کوشد نظم را به این شهر بازگرداند. نیروهای فدرال که از سوی رئیس‌جمهور آمریکا در این شهر مستقر شده‌اند همچنین علیه معترضان از گاز اشک‌‌آور و سایر سلاح‌های غیرکشنده استفاده می‌کنند.

«الن روزنبلوم» دادستان کل این ایالت در بیانیه‌ای اعلام کرد این روش‌ها باید متوقف شوند. وی افزود: این روش‌ها کاملاً غیر ضروری و با شیوه اورگن در تضاد است. هر آمریکایی باید وقتی این اتفاقات را می‌بیند حس بیزاری کند. اگر این اتفاق می‌تواند در پورتلند بیفتد، هر جای دیگری ممکن است رخ دهد.

«کیت براون» فرماندار اورگن نیز در روزهای گذشته ماموران دولت ترامپ را به سوءاستفاده آشکار از قدرت متهم کرده بود.

«تد ویلر»، شهردار شهر پورتلند هم روز جمعه در کنفرانس خبری از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا خواست، پلیس‌های فدرال را اعزام نکند و آن‌هایی که هستند را هم از این شهر خارج کند. تد ویلر به ترامپ گفت که نیرو‌های پلیس را در ساختمان‌هایشان نگه دارد. 

هفته‌نامه آمریکایی «نیشن» بتازگی در گزارشی به «جنگ مخفی» رئیس‌جمهور آمریکا با معترضان پرداخت. این هفته‌نامه نوشت پلیس‌های فدرال در شهر پورتلند دست‌کم از سه روز پیش با استفاده از خودروهایی که آرم پلیس ندارند در شهر گشت‌زنی و معترضان را دستگیر می‌کنند.

روایت‌های افراد و ویدئوهای منتشرشده در فضای مجازی نشان می‌دهد که مأموران پلیس بعد از حرکت با خودرو به سمت معترضان بدون هیچ توضیحی آنها را دستگیر می‌کنند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول