اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

طرح پرورش شتر در سیرجان فرصتی از دل تهدید خشکسالی

پرورش شتر ظرفیتی دارد که می‌توان با آن تهدید خشکسالی را به فرصتی برای کسب درآمد و توسعه اقتصادی مناطق تبدیل کرد که این طرح در سیرجان در حال اجرا است.

طرح پرورش شتر در سیرجان فرصتی از دل تهدید خشکسالی

به گزارش خبرگزاری فارس از سیرجان، داریوش ده‌یادگاری مسئول امور دام جهاد کشاورزی سیرجان عنوان کرد: در حال حاضر 400 نفر شتر در مجتمع پرورش شتر که در سال 60 تن گوشت و 20 تن شیر را به بازار مصرف عرضه می‌کنند، وجود دارد.

اسماعیل محمدپور بخشدار بلورد اظهار داشت: این بخش مستعد پرورش این حیوان پرفایده است که از سرمایه‌گذاران این بخش حمایت می‌کنم.

 نادری، رئیس شورای بخش بلورد طرح پرورش شتر را بهترین طرح اقتصادی و با اشتغال مناسب عنوان کرد و گفت: شتر حیوانی‌ست که به دلیل شرایط خاص فیزیکی و فیزیولوژی، توانایی زندگی و سازگاری با شرایط سخت را دارد و خسارات کمی دارد و می‌تواند درآمد خوبی برای سرمایه‌گذار داشته باشد.

 امین اسدی یکی از کارشناسان حوزه  فرمانداری سیرجان هم عنوان کرد: شیر شتر یا همین طلای سفید دارای خواص درمانی و آنتی بیوتیک و آنتی ویروسی‌ست که مورد توصیه متخصصان طب سنتی برای درمان اختلالات کبدی و پوکی استخوان و درمان سرطان موثر است.

 غلامحسین قاسمی‌نژاد مالک و پرورش دهنده شتر در مجتمع که خود و خانواده‌اش مشغول نگهداری و پرورش 250 نفر شتر هستند، می‌گوید: در بخش پرورش شتر ما هشت نفر مشغول به‌کار شدند و 60 هکتار مرتع را برای تغذیه چراگاه شتر اختصاص دادیم که  در صورت حمایت مسئولان در اختصاص مرتع بیشتر و مکان عرضه محصولات اعم از شیر و گوشت در افزایش طرح اقدام می‌کنم.

 حسین جهانشاهی از اعضای شوراهای بخش بلورد سیرجان گفت: سرمایه‌گذاری در این بخش خوب بوده و استقبال شده و بر اساس هماهنگی با معین اقتصادی بخش بلورد به سرمایه‌گذاران وام از صندوق توسعه طرح‌های اشتغال‌زا پرداخت کنیم.

رضا عتییقی، مسئول مرکز خدمات کشاورزی بخش بلورد بیان کرد: برنامه ما حمایت از طرح‌های اشتغال‌زا با بازدهی اقتصادی است که این حمایت را داریم مضاف بر اینکه این بخش مستعد طرح پرورش شتر است.

در ادامه گزارش نیز با برخی شترداران و مردم منطقه نیز گفت‌وگو داشتیم که آن‌ها نیز طرح پرورش شتر را یک طرح خوب با سوددهی خوب و اشتغال مناسب عنوان کردند و شاکر نعمت‌های خداوند بودند.

شایان ذکر است: به نظر کارشناسان مجتمع پرورش شتر در منطقه‌ای غیر از زیستگاه بومی آن باید به طور کامل آگاهانه، با سنجیدن همه جوانب کار و با در نظر گرفتن اهمیت حفظ محیط زیست و منابع طبیعی به عنوان میراثی گران‌بها انجام شود و این حیوان در استفاده از مراتع با دام‌های دیگر رقابت نمی‌کند چرا که غذای او گیاهانی است که دیگر دام‌ها توان استفاده از آنها را ندارند.

همچنین پرورش شتر ظرفیتی دارد که می‌توان با آن تهدید خشکسالی را به فرصتی برای کسب درآمد و توسعه اقتصادی مناطق تبدیل کرد. ویژگی‌های خاص شتر آن را به یک حیوان مقاوم تبدیل کرده است، حیوانی که می‌توان با برنامه‌ریزی و پرورش صحیح آن به سود و اشتغال‌زایی رسید.

انتهای پیام/80015/ب/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول