اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

همدان، جزو سه استان برتر در هیأت‌های مذهبی/ برگزاری کارگاه‌ آموزشی در هیات‌ها

رئیس شورای هیات‌های مذهبی استان همدان با اشاره به نظارت کامل بر برنامه‌ هیات‌ها گفت: همدان جزو سه استان برتر کشور از لحاظ برگزاری مراسم با حداقل آسیب شناخته شده است.

همدان، جزو سه استان برتر در هیأت‌های مذهبی/ برگزاری کارگاه‌ آموزشی در هیات‌ها

فرامرز لطیفی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با تأکید بر لزوم توجه به جذب حداکثری جوانان و نوجوانان به هیات‌ها اظهار کرد: خوشبختانه این موضوع در استان همدان نهادینه شده و هیاتی‌های ما دست رد به سینه افرادی که به ظاهر مانند آنها نیستند، نمی‌زنند.

وی از برگزاری کارگاه‌های آموزشی در هیات‌های مذهبی استان خبر داد و گفت: اگر هیات مکانی صرفا برای عزاداری نباشد بلکه به مأمنی برای آموزش و برگزاری کلاس‌های زبان، ورزشی و... تبدیل شود جوان به آرامی جذب آنجا خواهد شد.

رئیس شورای هیات‌های مذهبی استان همدان با ابراز خرسندی از اینکه هیات‌های همدان اختلافات عقیدتی ندارند افزود: البته اختلافات سلیقه‌ای وجود دارد که در صورت بروز مشکل با حضور محاسن سفیدان هیأت حل می‌شود.

وی تاکید کرد: در مجموع به اختلاف‌های هیات‌ها شورای حل اختلاف رسیدگی می‌کند که خوشبختانه این موضوع نیز جزو کارهای ابتکاری استان همدان بوده است.

لطیفی با اشاره به راه‌های مقابله با بدعت‌های نوظهور و هنجارشکن در عزاداری‌ها گفت: در این راستا اعتقاد راسخ به برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی و گفتمان‌های دینی داخل هیات‌ها دارم.

وی با اشاره به سرکشی از هیات‌های مذهبی در طول سال در پاسخ به اینکه چالش و فرصت‌های پیش روی هیات‌ها با روند کنونی جامعه در آینده چطور خواهد بود؟ گفت: خوشبختانه چالشی در استان نداریم و تنها مشکل که ممکن است در آینده بروز کند این است که اتحاد را از دست دهیم و برادری‌ها را از ما بگیرند که باید هوشیار بود.

رئیس شورای هیات‌های مذهبی استان همدان با تاکید به اینکه باید جناح چپ و راست را کنار بگذاریم چون همه ما برادر هستیم و باید زیر پرچم امام حسین(ع) باشیم افزود: باید در برنامه‌های مختلف از منیت دست برداریم و داعیه هیات من و تو نداشته باشیم. 

وی به تشریح ارتباط هیات‌های مذهبی با سازمان تبلیغات اسلامی پرداخت و ادامه داد: ما هیچگاه خود را از تبلیغات اسلامی جدا ندانسته‌ایم، آنها از ما و ما از آنهاییم و تمام برنامه‌هایمان با هماهنگی هم انجام می‌شود.

لطیفی با بیان اینکه از لحاظ قانونی و سلسله‌مراتب هیات‌ها زیر نظر مجموعه تبلیغات اسلامی هستند گفت: خوشبختانه تبلیغات اسلامی همکاری خوبی با شورای هیات‌های مذهبی داشته است.

وی با بیان اینکه شورای هیات‌های مذهبی وظیفه کنترل و نظارت بر هیات‌های شهرستان‌ها را دارد عنوان کرد: سیاستگذاری و ارائه برنامه به هیات‌ها در دستور کار شورا قرار دارد.

رئیس شورای هیات‌های مذهبی استان همدان با اشاره به نظارت کامل بر برنامه‌ هیات‌ها گفت: استان همدان جزو سه استان برتر کشور از لحاظ برگزاری مراسم با حداقل آسیب شناخته شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر شاهد موضوعاتی چون آسیب‌های مداحی و عزاداری در استان نیستیم این در حالی است که زمانی همدان را به عنوان استان قمه‌زنی می‌شناختند اما به جرأت می‌توان گفت در حال حاضر ۹۹ درصد این مشکل حل شده است.

لطیفی این دستاوردها را نتیجه نظارت و مهمتر از آن رویکرد تعاملی شورای هیات‌های مذهبی دانست و گفت: ارتباط ما با شورای هیات‌های مذهبی کشور بسیار خوب است و بر این  اساس جزو سه استان برتر کشور شناخته شده‌ایم.

پرچم همدان در شورای هیات‌های مذهبی کشور بالاست/  ارائه برنامه‌های ابتکاری

وی با بیان اینکه پرچم استان در شورای هیات‌های مذهبی کشور به لحاظ برنامه‌های ابتکاری و اجرایی بالاست گفت: جلسات شورای هیات‌های مذهبی که دو ماه یکبار برگزار می‌شود را در یکی از شهرستان‌های استان برگزار می‌کنیم که این اتفاق جدیدی در کشور است.

رئیس شورای هیات‌های مذهبی استان همدان ادامه داد: جلسه سه ساعت شهرستانها را به دو بخش تقسیم کرده‌ایم که بخشی به بررسی مشکلات و مسائل هیات‌ها و مراسم مذهبی آن شهر می‌گذرد و بخشی نیز بررسی مصوبات را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های ما مورد استقبال مرکز قرار گرفته که البته در کنار آن بافت قدیمی و سنتی را حفظ کرده‌ایم، در خصوص اهمیت احیای سنت‌های ارزشمند محلی عنوان کرد: حفظ بافت و سنت قدیمی هر محل، روستا و شهر و احترام به آنها مورد توجه بوده است.

لطیفی ادامه داد: سنت‌های مذهبی استان بسیار خوب و قابل توجه هستند، اذن عزا و پرچم‌هایی که چند روز قبل از محرم از شهرستان می‌آیند و در میدان امام(ره) یا امامزاده عبدالله(ع) نصب می‌شوند، نمونه‌ای از سنت‌های بسیار خوب این دیار است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه سنت‌های استان بدعت نیستند که باعث ضربه زدن، کمرنگ شدن و مخدوش کردن چهره مذهبی شوند و در عین حال سنت‌های پسندیده‌ای نیز هستند.

رئیس شورای هیات‌های مذهبی استان همدان با اشاره به برنامه‌های شورای هیات‌های مذهبی در تعامل با هیات‌های جوان و نوآور خاطرنشان کرد: چند سال پیش شورای هیات‌های مذهبی برنامه‌ای در این راستا آغاز کرد و جلسات متعددی با مدیرکل اوقاف، اعضای شورای هیات‌ها و حتی شورای هیات‌های مذهبی کشور داشتم و پیشنهاداتی در این زمینه دادم.

وی با بیان اینکه مشکلاتی هم بین هیات‌های جوان و هیات امنای مساجد ایجاد می‌شد اما ۹۸ درصد این مسائل حل شده است افزود: معتقدم باید هیات امنای هیاتی ما حالت ترکیبی داشته باشند، صرفا جوانان یا محاسن سفیدان باشند کار ما پیش نمی‌رود.

لطیفی با اشاره به اینکه پیشنهاد بنده ترکیبی از روحانی و مسوول بسیج محل، رئیس هیات امنای مسجد و مسوول هیات جوان بوده که در کنار هم بتوانند کار انجام دهند افزود: استفاده از نخبگان در هیات‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌مندی از نخبگان علمی، ورزشی، اساتید دانشگاه، معلمین و .. در هیات امنای هیات‌ها مورد توجه قرار گرفته تا طراوت خاصی در این مجامع دمیده شود.

رئیس شورای هیات‌های مذهبی استان همدان با بیان اینکه حضور روحانی در برنامه‌های هیات‌های مذهبی بسیار ارزشمند است خاطرنشان کرد: روحانیون را جدا از خود نمی‌بینیم، روحانی صرفاً یک سخنران نیست بلکه از خود ماست که باید در کنار ما باشد و یک خانواده بزرگ دینی تشکیل دهیم.

وی در خصوص رفع اختلاف اعضای هیات‌های مذهبی عنوان کرد: از لحاظ قانون شورای حل اختلاف در استان این کار را انجام می‌دهد.

انتهای پیام/ 89026/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول