اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

شعب بانک‌ها؛ یکی از شاهراه‌های انتقال کرونا/ جهش به‌سمت تحقق بانکداری الکترونیک

شعب بانک‌ها یکی از شاهراه‌های انتقال کرونا هستند و حضور مردم آن‌هم در شرایطی که تجمع و شلوغی مهم‌ترین عامل ابتلا به کرونا است، این موضوع را شدت می‌بخشد، پس سیستم بانکی باید به‌سمت تحقق بانکداری الکترونیک گام جدی بردارد.

شعب بانک‌ها؛ یکی از شاهراه‌های انتقال کرونا/  جهش به‌سمت تحقق بانکداری الکترونیک

سرویس اقتصادی خبرگزاری فارس؛ شیراز | بانک‌ها، یکی از مکان‌های سرپوشیده شلوغ که قطعا می‌توانند یکی از مکان‌های شیوع کروناویروس باشند، وضعیت ۱۰ استان کشور و ۲۱ شهرستان فارس قرمز است و نتیجه این شرایط قرمز و هشدار می‌شود بیمارستان‌های لبریز از بیمار!

پس چه آن‌ها که هنوز این ویروس را باور ندارند و چه آن‌ها که تلخی این ویروس را با تمام وجود چشیده‌اند؛ از هرکدام باشیم باید بدانیم جدی گرفتن اصول سه‌گانه «ماسک بزنیم، فاصله اجتماعی را رعایت کنیم و از شستن مداوم دست‌ها غافل نشویم»، تنها راه قطع زنجیره‌ای است که این روزها دوباره دارد گسترده‌تر می‌شود.

عدم حضور غیرضروری در اماکن مختلف ازجمله بانک‌ها که عمدتاً مکان‌های شلوغی هستند و ماندن در خانه نیز می‌تواند در قطع زنجیره انتقال ویروس بسیار مؤثر باشد

عدم حضور غیرضروری در اماکن مختلف ازجمله بانک‌ها که عمدتاً مکان‌های شلوغی هستند و ماندن در خانه نیز می‌تواند در قطع زنجیره انتقال ویروس بسیار مؤثر باشد.

ارائه خدمات غیرحضوری توسط بانک‌ها چه از طریق دستگاه‌های خودپرداز، همراه بانک‌ها و خدمات اینترنت بانک و پیشرفت به سمت بانکداری الکترونیک چند سالی است که در دستور کار است؛ اما متأسفانه این روزها و در شرایط بحرانی ناشی از کرونا بازهم شاهد حضور مردم در شعب بانک‌ها هستیم.

حضوری که با عدم رعایت فاصله اجتماعی و یا حتی عدم استفاده از ماسک بسیار پرخطرتر می‌شود. خطری که تاکنون گریبان ۱۶۰ نفر تنها از کارمندان بانک ملی در سطح استان را گرفته است.

بر اساس دریافت گزارشی میدانی از سوی مراجعین بانک‌های مختلف مشاهده شد که بیشتر مردم برای دریافت تسهیلات و یا نقد کردن چک‌هایشان مراجعه کرده‌اند.

خدمات دریافت و پرداخت، پرداخت قبوض، گرفتن کارت، تمدید کارت و خدماتی مشابه از دیگر دلایل حضور شهروندان در شعب بانک‌هاست، اقداماتی که می‌تواند از طریق بانکداری الکترونیک انجام‌شده و یا کمی به تأخیر بیافتد

خدمات دریافت و پرداخت، پرداخت قبوض، گرفتن کارت، تمدید کارت و خدماتی مشابه از دیگر دلایل حضور شهروندان در شعب بانک‌هاست، اقداماتی که می‌تواند از طریق بانکداری الکترونیک انجام‌شده و یا کمی به تأخیر بیافتد.

با مراجعه به چندین بانک در نقاط مختلف شهر شیراز همچون بلوار زند، میدان معلم و معالی‌آباد از مراجعه‌کنندگان درباره علت حضورشان پرسیدیم که افتتاح حساب بانکی، اخذ وام، پرداخت اقساط بانکی، تعویض عابر بانک، نقد کردن چک و گرفتن سفته از جمله موارد بیان شده از سوی آنان بود.

حسین علی‌زاده با اشاره به اجبار برای مراجعه به یکی از بانک‌ها به خبرنگار فارس گفت: در فرآیند انجام کارهای اداری مجبور به افتتاح حساب در این بانک شده‌ام که گفته شد حضور ضرورت دارد.

باوجود تاکید بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم اجازه به ورود تعداد بیش از حد به محوطه بانک‌ها؛ اما در محیط بیرون از بانک چندان این فاصله‌گذاری رعایت نمی‌شود

وی ادامه داد: باوجود تاکید بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم اجازه به ورود تعداد بیش از حد به محوطه بانک‌ها؛ اما در محیط بیرون از بانک چندان این فاصله‌گذاری رعایت نمی‌شود.

زهرا رضایی نیز در بانکی دیگری مجبور به حضور شده است که در پاسخ به علت حضور، عنوان کرد: پس از مدت‌ها ماندن در نوبت، جهت اخذ وام مجبور به مراجعه به این بانک شده‌ام، هرچند که با وجود این بیماری و اوج‌گیری آن تمایلی به حضور در بیرون از خانه ندارم.

این شهروند افزود: این پروسه‌ می‌تواند با سرعت بیشتری انجام شود؛ اما شاهد روند کند انجام آن در بانک هستیم که موجب نگرانی و افزایش دلهره در شرایط کرونایی‌ است.

علی محمدی، مردی میانسال که با تجهیزات کامل بهداشتی شامل ماسک، دستکش و اسپری ضدعفونی کننده  در بیرون بانکی ایستاده است، نیز به خبرنگار فارس گفت: من بیماری‌های زمینه‌ای همچون قند و فشارخون دارم و حضور در سطح جامعه برایم چندان خوب نیست و توصیه نمی‌شود، اما به دلیل مشکلات مالی مجبور به حضور در بانک جهت نقد کردن یک چک بانکی شده‌ام و ای کاش می‌شد این اتفاق از داخل منزل بیفتد

 به‌نظر می‌رسد این تمدیدها می‌تواند به جهت جلوگیری از حضور مردم در بانک‌ها دوباره و در بازه زمانی بیشتری رخ بدهد

تمدید سه الی چهارماهه کارت‌های اعتباری در ابتدای شیوع کرونا یکبار در دستور کار قرار گرفت که اقدام خوبی بود؛ اما به‌نظر می‌رسد این تمدیدها می‌تواند به جهت جلوگیری از حضور مردم در بانک‌ها دوباره و در بازه زمانی بیشتری رخ بدهد.

ابتلای ۳۸ نفر از کارمندان شعب بانک ملت در فارس

معاون برنامه‌ریزی بانک ملت در استان فارس نیز از ابتلای ۳۸ نفر از کارمندان شعب بانک ملت در فارس خبر داد.

حسن رئیسی با اشاره به کم شدن نیروها در روزهای کرونایی، گفت: در این رزوها به دلیل ابتلای برخی از کارمندان و یا عدم حضور گروه‌های پرخطر، تعداد نیروها کم شده است، اما تاکنون شعبه‌ای را به‌طور کامل تعطیل نکرده‌ایم.

وی از فعالیت خدمات بانکداری الکترونیک در این بانک که با ارائه تسهیلات از راه دور به عدم حضور مراجعین به‌ویژه در شرایط فعلی کمک می‌کند، اشاره کرد و گفت: برای ارائه برخی از تسهیلات چند سالی است این سیستم راه‌اندازی شده است تا متقاضیان بدون نیاز به حضور در شعب و از طریق اینترنت برای دریافت تسهیلات درخواست داده، مدارک خود را اسکن و ارسال کنند و پس از بررسی موارد و مشخص کردن رتبه‌بندی، طبق مقررات و دستورالعمل‌ها تسهیلات به آن‌ها اعطا شود؛ اما این اتفاق شامل عموم مردم نمی‌شود و تنها عده خاصی را دربرمی گیرد.

پرداخت قبض، ورود به بورس جهت خریدوفروش سهام، خرید اینترنتی و مواردی مشابه نیز ازجمله اقداماتی است که از سوی بانکداری الکترونیک انجام می‌شود.

حضور مردم در اکثر بانک‌ها در شرایط فعلی درخواست تسهیلات است

معاون برنامه‌ریزی بانک ملت در استان فارس یکی از مهم‌ترین دلایل شلوغی بانک‌ها را وضعیت اقتصادی مردم به‌ویژه آسیب‌هایی که در پی شیوع کرونا به کسب‌وکار مردم وارد شد، عنوان کرد و افزود: حضور مردم در اکثر بانک‌ها در شرایط فعلی درخواست تسهیلات است.

ارائه راهکاری جهت اعطای آسان‌تر تسهیلات به‌گونه‌ای که کمتر نیاز به رفت‌وآمد باشد، ضروری است

 در این راستا به نظر می‌رسد ارائه راهکاری جهت اعطای آسان‌تر تسهیلات به‌گونه‌ای که کمتر نیاز به رفت‌وآمد باشد، ضروری است.

معاون امور مشتریان بانک کشاورزی فارس نیز دراین‌باره گفت: امروزه تأکید بر ارائه خدمات الکترونیک، توسعه درگاه‌ها و دریافت خدمات غیرحضوری است.

مازیار نوری افزود: فلسفه بانکداری الکترونیک هم تأمین زیرساخت‌های لازم برای دریافت خدمات بانکی بدون نیاز به حضور در شعب است.

ارائه تسهیلات غیرحضوری به کشاورزان  در دستور کار

معاون امور مشتریان بانک کشاورزی فارس گفت: در این راستا بانک کشاورزی با نصب بیش از ۲۰۰ دستگاه خودپرداز از روستاها تا مراکز تجاری و درمانی دارای رتبه نخست در استان فارس است.

نوری ارائه تسهیلات به‌صورت غیرحضوری را در دستور کار این بانک دانست و گفت: ارائه خدمات به کشاورزان با توجه به شرایط ویژه اعطای تسهیلات و نیاز به مستندات ضمن بازدید کارشناسان، اقدامی پیچیده و سخت است؛ اما آن را در دستور کار قرار داده‌ایم، چنانچه افتتاح حساب اکنون به‌صورت اینترنتی قابل انجام است.

 افزایش سقف کارت به کارت تا مبلغ شش میلیون تومان به‌صورت روزانه را در دستور کار بانک ملی قراردادیم؛ اما به دلیل بحث پول‌شویی و تخلفاتی که از این راه امکان‌پذیر است، امکان دارد این مبلغ دوباره کاهش یابد

معاون پشتیبانی بانک ملی استان فارس نیز بر ارائه خدمات غیرحضوری تأکید کرد و گفت: در این راستا اقداماتی چون افزایش سقف کارت به کارت تا مبلغ شش میلیون تومان به‌صورت روزانه را در دستور کار قراردادیم؛ اما به دلیل بحث پول‌شویی و تخلفاتی که از این راه امکان‌پذیر است، امکان دارد این مبلغ دوباره کاهش یابد.

نادر حسینی بیان کرد: تمدید چهارماهه کارت‌ها و ارائه تسهیلات شغلی به افراد آسیب‌دیده از کرونا به‌صورت اینترنتی با دورنگار مستندات و مدارک و دریافت کد پیگیری بدون نیاز به مراجعه به بانک‌ها امکان‌پذیر است.

بنابرگزارش خبرگزاری فارس، آنچه مسلم است مشاهده حضور مردم در شعب بانک‌ها به دلایل مختلف بوده که یکی از دلایل آن عدم فرهنگ‌سازی است.

آشنا نبودن برخی از اقشار جامعه با فضای بانکداری الکترونیک دلیلی برای تجمع و حضور در بانک‌هاست تا جایی که مشاهده می‌شود برخی هنوز هم برای پرداخت قبض و یا واریز قسط به شعب بانک مراجعه می‌کنند؛ لذا در نظر گرفتن سازوکاری جهت آموزش دادن به مردم در راستای بهره‌گیری از خدمات الکترونیک بسیار مهم است.

شعب بانک‌ها یکی از شاهراه‌های انتقال کرونا هستند، پس سیستم بانکی به سمت تحقق بانکداری الکترونیک گام جدی بردارد

لزوم مراجعه به بانک جهت نصب همراه بانک در مورد برخی از بانک‌ها، خرابی برخی از دستگاه‌های خودپرداز و یا نداشتن وجه، عدم مناسب‌سازی خودپردازها برای افراد معلول و نظایر آن موارد دیگری است که حضور مردم را در بانک‌ها آن‌هم در شرایطی که تجمع و شلوغی مهم‌ترین عامل ابتلا به کرونا است شدت می‌بخشد، چراکه شعب بانک‌ها یکی از شاهراه‌های انتقال کرونا هستند، پس سیستم بانکی باید به سمت تحقق بانکداری الکترونیک گام جدی بردارد.

این نکته نیز قابل‌ذکر است که پول نقد یکی از آلوده‌ترین اشیاء است و می‌تواند یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال ویروس باشد پس مردم تا آنجا که می‌توانند از جابجایی پول نقد خودداری کرده و از طریق کارت دریافت و پرداخت‌های خود را انجام دهند

انتهای پیام/ م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول