اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

جاسوس انگلیسی: هرگز قرار نبود پرونده بررسی ارتباط پیروزی ترامپ با روسیه علنی شود

یک مقام سابق سازمان اطلاعات خارجی انگلیس در جلسه دادگاه گفت به هیچ وجه تلاش نکرده جزئیات پرونده دخالت روسیه در انتخابات 2016 آمریکا به دست رسانه‌ها برسد.

جاسوس انگلیسی: هرگز قرار نبود پرونده بررسی ارتباط پیروزی ترامپ با روسیه علنی شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «کریستوفر استیل» جاسوس سابق سازمان امنیت خارجی انگلیس (MI6) که برای اولین بار پرونده تأثیرگذاری روسیه بر پیروزی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در انتخابات ۲۰۱۶ را مطرح کرده بود، روز چهارشنبه در دیوان عالی لندن به دفاع از خود پرداخت.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، استیل در این جلسه دادگاه گفت، در زمان رسیدگی به این پرونده دقت بسیار زیادی به خرج داده بود زیرا کار وی به امانت‌داری در اطلاعات محرمانه بستگی داشته است.

وی تأکید کرد: «هرگز نمی‌دانستم، یا قصد آن را نداشتم یا پیش‌بینی نمی‌کردم» که رسانه‌ها این پرونده را منتشر کرده و در معرض دید جهانیان قرار دهند.

استیل به‌خاطر اتهاماتی که علیه وی و «الکسی گوبارف» یکی از صاحبان شرکت روسی «اطلاعات تجاری اوربیس» حول پرونده ارتباط پیروزی ترامپ با روسیه مطرح شده‌اند، در دادگاه حاضر شده است.

گوبارف در این باره گفت، هنگامی که متوجه شد پایگاه خبری «بازفید» خبری را منتشر کرد که پرونده استیل، وی را به «یک مورد اقدام به هک کردن» در حزب دموکرات در آستانه انتخابات ۲۰۱۶ مرتبط کرده ، شوکه شده است.

استیل در دقاعیه‌ای مکتوب نوشته است: «به هیچ وجه به سود شرکت اوربیس نیست که کارهای اطلاعاتی ما در رسانه‌ها پخش شوند به‌خصوص زمانی که هنوز به شکل داده‌های خام هستند».

وی افزود:‌ «اگر می‌دانستم بازفید یک کپی از این پرونده را در اختیار دارد، از هیچ کاری برای متوقف کردن آن‌ها فروگذار نمی‌کردم».

این جاسوس سابق دولت انگلیس اذعان کرد «موکل نهایی» او در این پرونده، «کمیته ملی حزب دموکرات و کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون» رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ بود.

این پرونده شامل ادعاهایی درخصوص تبانی کارزار انتخابات ریاست جمهوری ترامپ و مسکو بود که از سوی هر دو طرف مورد تکذیب قرار گرفت.

این ادعا در آمریکا با واکنش شدیدی همراه شد و «رابرت مولر» به عنوان بازرس ویژه تحقیق در مورد صحت این ادعا برگزیده شد اما پس از ماه‌ها تلاش نتوانست شواهد محکمی برای آن پیدا کند.

اکنون با نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، ترامپ در تلاش است این ادعای جنجالی را از کارنامه خود پاک کند.

ترامپ در اقدامی کم سابقه، برای «راجر استون» مشاور انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ را که به‌خاطر ادای شهادت دروغ در کنگره به ۴۰ ماه حبس محکوم شده بود، حکم عفو صادر کرد.

رابرت مولر در واکنش به این اقدام ترامپ در یادداشتی در روزنامه «واشنگتن پست» نوشت: «تحقیقات در خصوص روسیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. استون تحت تعقیب قرار گرفت و محکوم شد زیرا مرتکب جرایم فدرال شده بود».

وی تاکید کرد: «او همچنان یک مجرم محکوم باقی می‌ماند و درستش هم همین است و تحقیقات در خصوص رفتار استون با بالاترین درجه صداقت انجام شد».

هفته گذشته  ترامپ در پیامی توئیتری درباره کریستوفر استیل نوشت: «این مرد باید مسترد شده، محاکمه شود و به زندان انداخته شود. یک دروغگوی بیمار که از هیلاری [کلینتون] کلاهبردار و کنوانسیون ملی دموکرات‌ها پول گرفته است».

استیل پیش از این در گفت‌وگو با بازپرس‌های اف‌بی‌ای و در یک گزارش جنجالی، مدعی شد که روسیه از سال‌ها پیش تلاش می‌کرده تا ترامپ را جذب کند و حتی از اقدامات غیراخلاقی او در هتلی در مسکو فیلم ضبط کرده است.

«مایکل هورویتز» دادستان کل وزارت دادگستری آمریکا با بررسی سوابق روابط استیل با خاندان ترامپ  در گزارشی نوشته است که نه تنها خصومتی میان او و این خانواده وجود نداشته، بلکه استیل برای چندین سال با «ایوانکا ترامپ» رابطه «شخصی» داشته و حتی برای او هدیه خریده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول