اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

اتیوپی: سد النهضه باید 200 سال پیش ساخته می‌شد

نخست‌وزیر اتیوپی ساخت سد النهضه را اقدامی با تاخیر خواند و تلویحا به مصر و سودان در باره اقدامات آن‌ها در قبال این سد هشدار داد.

اتیوپی: سد النهضه باید 200 سال پیش ساخته می‌شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نخست‌وزیر اتیوپی پایان اولین گام از آب‌گیری سد مناقشه‌بر‌انگیز «النهضه» را به مردم اتیوپی تبریک گفت و اظهار داشت که این سد باید دو قرن پیش ساخته می‌شد.

او چهارشنبه‌شب طی پیامی به مردم اتیوپی که در خبرگزاری «اینا» این کشور منتشر شده، گفت که «این دستاورد توانایی اتیوپیایی‌ها بر تکرار تحقق دستاورد در مأموریت‌های ملی دیگر را نشان می‌دهد».

نخست‌وزیر اتیوپی، سد النهضه را رمز نسل جدید این کشور خواند و گفت که آنچه بیش از همه باعث ایجاد جنجال شده، همین اعتماد به نفسی است که ما با آن سد النهضه را ساختیم و به رغم وجود ده‌ها شک و تردید، آن را محقق کردیم.

مقامات اتیوپی دیروز سه‌شنبه اعلام کرد که اولین مرحله از عملیات آبگیری سد النهضه با افزایش نزولات آسمانی، به پایان رسیده است.

ابی احمد گفت «همانگونه که وعده دادیم اولین مرحله پر کردن سد بدون اینکه ضرری به کسی وارد شود به پایان رسید. این سد باید حداقل ۲۰۰ سال پیش ساخته می‌شد».

سه کشور آفریقایی مصر، سودان و اتیوپی نزدیک به یک سال است بر سر حق‌آبه خود از نیل و تقسیم آب این رودخانه به اختلاف رسیده‌ و تلاش‌ها برای رسیدن به مکانیزمی منصف به جایی نرسیده است و حتی نشست مجازی دیروز سران کشورهای مذکور با مشارکت چند کشور آفریقایی از جمله رئیس جمهور آفریقای جنوبی به نتیجه نرسید.

اتیوپی اصرار دارد که این سد را در سه سال پر کند؛ اقدامی که اگر صورت بگیرد دو کشور مصر و سودان با بی‌آبی و بیکاری گسترده‌ای گریبان‌گیر خواهند شد.

دولت مصر پیش از آغاز مذاکرات دور دوم بر سر تعیین و تقسیم حق‌آبه نیل، تهدید کرده بود که اگر آدیس‌‌آبابا به اقدامات یکجانبه خود ادامه دهد، با اقدام نظامی مواجه خواهد شد. اتیوپی نیز در واکنش به این تهدید‌ها، اعلام کرد که برای حفاظت از منافع ملی از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول