اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

سند توسعهٔ فرهنگی استان قزوین تدوین می‌شود/ ۳۰ جلسهٔ شورای فرهنگ عمومی با بیش از ۱۰۰ مصوبه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: از مهم‌ترین مصوبات جلسات شورای فرهنگ عمومی استان قزوین طی یک‌سال اخیر تدوین سند توسعهٔ فرهنگی استان و ایجاد رصدخانه اجتماعی و فرهنگی در استان قزوین بوده است.

سند توسعهٔ فرهنگی استان قزوین تدوین می‌شود/ ۳۰ جلسهٔ شورای فرهنگ عمومی با بیش از ۱۰۰ مصوبه

محمدحسین اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین گفت: شورای فرهنگ عمومی به‌عنوان ستاد فرماندهی فرهنگی هر استان محسوب می‌شود که دستور جلسات آن بر اساس اولویت‌ها و نیازهای فرهنگی هر استان تعیین می‌گردد.

وی افزود: طی یک‌سال گذشته مهم‌ترین رویکردی که در رابطه با شورای فرهنگ عمومی در استان رخ داده است، این بوده که شورای فرهنگ عمومی در کل شهرستان‌های استان و نیز در مرکز استان فعال شده‌اند، زیرا مدت‌ها بود که این جلسات به دلایل مختلف برگزار نمی‌شد و یا خیلی پراکنده برگزار می‌شد و خروجی‌های مؤثری را به‌دنبال نداشت.

اسماعیلی ادامه داد: در این مدت با همراهی امام جمعهٔ قزوین و استاندار در جهت تقویت شورای فرهنگ عمومی گام‌های مثبتی برداشته شده که خروجی‌های مطلوبی را نیز به‌همراه داشته است.

این مسؤول اضافه کرد: نخستین و مهم‌ترین اقدام ما طی یک‌سال اخیر این بود که جلسات شورای فرهنگ عمومی به صورت منظم و مستمر در مرکز استان با حضور اکثریت اعضا تشکیل شده و خروجی‌های مطلوب و مؤثری داشته است و اکنون نیز این جلسات به‌صورت منظم در مرکز استان برگزار شده و تصمیمات مهم حوزه‌های فرهنگی در این جلسات اخذ می‌گردد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان قزوین اظهار کرد: اقدام دیگری که در این زمینه انجام شد، این بود که شوراهای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها را فعال نمودیم، به این معنا که اکنون در تمامی شهرستان‌های استان قزوین جلسات شورای فرهنگ عمومی برگزار می‌شود و بنده در اکثر این جلسات حداقل یک‌بار شرکت نموده و از نزدیک شاهد فعالیت‌های آنان بوده‌ام؛ علاوه بر این ما حتی در شهرها و بخش‌هایی مانند اقبالیه و الموت‌غربی و دیگر بخش‌ها نیز این جلسات را فعال کرده‌ایم و سعی داریم در تمام مناطقی که ائمهٔ جمعه حضور دارند این شوراها را فعال کنیم.

 

تدوین سند توسعهٔ فرهنگی و ایجاد رصدخانهٔ اجتماعی و فرهنگی در استان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در رابطه با مهم‌ترین مصوبات شورای فرهنگ عمومی طی یک‌سال اخیر عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین نیازهای هر استان، دارا بودن سند توسعهٔ فرهنگی است که ما چنین سندی را در راستای توسعهٔ فرهنگی استان قزوین نداشتیم؛ این مسئله در شورای فرهنگ عمومی مطرح شده و مصوب شد که سند توسعهٔ فرهنگی استان تدوین شود.

وی بیان کرد: از دیگر مصوبات مهم این جلسات، ایجاد رصدخانهٔ اجتماعی و فرهنگی در استان بود که این موضوع نیز در شورا مصوب شد و با پیگیر‌ی‌هایی که انجام شد این طرح و هم‌چنین طرح تدوین سند توسعهٔ فرهنگی استان در قالب دو طرح پژوهشی در شورای پژوهش و برنامه‌ریزی استان انجام شد که در سال جاری این دو طرح با همکاری مجموعهٔ جهاد دانشگاهی و دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) در حال پیگیری هستند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: بحث ساماندهی فضاهای تبلیغاتی شهر نیز از جمله موضوعاتی بوده که طی یک‌سال اخیر در جلسات شورا مطرح شده و در این زمینه اقدامات مفید و ارزشمندی صورت گرفته و تبلیغات محیطی شهرها ساماندهی شده‌اند.

این مسؤول تصریح کرد: موضوع دیگری که تاکنون در جلسات شورای فرهنگی عمومی مطرح شده، بحث ایجاد ستاد جهت هماهنگی فعالیت‌های قرآنی در سطح استان بوده است، زیرا بسیاری از ارگا‌ن‌ها و نهادها در حوزهٔ قرآنی در استان مشغول فعالیت هستند؛ طبق مصوبه‌ای که در جلسات شورای فرهنگ عمومی داشته‌ایم بنا داریم تمامی فعالیت‌های قرآنی زیر نظر ستادی تحت‌عنوان ستاد هماهنگی امور قرآنی استان انجام شود که این مسئله نیز از مهم‌ترین خروجی‌های جلسات شورای فرهنگ عمومی بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در ادامه تأکید کرد: مصوبهٔ دیگری که در جلسات شورای فرهنگ عمومی قزوین داشته‌ایم در حوزهٔ مساجد بوده است؛ با توجه به این‌که ادارات و ارگان‌های زیادی در این حوزه در حال فعالیت هستند، قرار بر این شد که فعالیت‌های مربوط به حوزهٔ مساجد در قالب یک شورا که زیرمجموعهٔ شورای فرهنگ عمومی است ساماندهی شده و تمامی فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغی و مذهبی که در مساجد انجام می‌شوند بتوانند زیر نظر این شورا ساماندهی شوند.

 

احیای ارزش‌ها در چهلمین سالگرد دفاع مقدس

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان قزوین ضمن اشاره به برنامه‌های پیش‌روی این شورا مطرح کرد: علاوه بر خروجی‌های مهمی که شورای فرهنگ عمومی استان طی یک‌سال اخیر داشته است، برنامه‌های بسیاری نیز پیش‌روی این شورا قرار دارد؛ با توجه به این‌که امسال در چهلمین سالگرد دفاع مقدس قرار داریم، قرار بر این است که جهت احیای ارزش‌های دفاع مقدس یک رویکرد فرهنگی در این حوزه داشته باشیم که شورای فرهنگ عمومی این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: از دیگر برنامه‌هایی که در دستور کار شورای فرهنگ عمومی در جلسات آتی قرار دارد، بحث برنامه‌ریزی برای آئین‌های عزاداری در محرم و صفر است که در جلسهٔ آتی شورای فرهنگ عمومی در مورد این موضوع برنامه‌ریزی خواهیم داشت؛ هم‌چنین موضوعاتی از قبیل عفاف و حجاب، خانواده و موضوعات مختلف دیگری که در حوزه‌های گوناگون فرهنگی در استان قزوین مبتلابه آن هستیم طی جلسات آتی در مورد آن‌ها بحث و نتیجه‌گیری خواهد شد.

 

دستور جلسات بر اساس نیازهای فرهنگی استان تعیین می‌شود

اسماعیلی در رابطه با چگونگی استخراج دستور جلسات شورای فرهنگ عمومی و چگونگی تعیین اولویت‌های این جلسات مطرح کرد: سرفصل‌هایی از شورای فرهنگ عمومی کشور به شوراهای فرهنگ عمومی استان‌ها اعلام می‌شود که دبیرخانهٔ شورای فرهنگ عمومی با هماهنگی استانداری و امام جمعه، موضوعات را بر اساس این سرفصل‌ها را بررسی کرده و اولویت‌سنجی می کند و بر اساس اولویت‌های موردنیاز و نیازهای فرهنگی که در استان احساس می‌شود، این دستور جلسات در جلسات سالیانهٔ شورا قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: البته الزاماً این‌گونه نیست که هر جلسه یک دستورجلسهٔ مجزا داشته باشد، بلکه ممکن است یک دستور جلسه آن‌قدر حائز اهمیت باشد که سه جلسهٔ شورا به آن پرداخته شود و بر همین اساس این دستور جلسات طبق نیازها و اولویت‌های فرهنگی استان تعیین می‌شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان اظهار کرد: جلسات شورای فرهنگ عمومی به‌صورت ماهیانه برگزار می‌شود که طی یک‌سال گذشته 30 جلسهٔ شورای فرهنگ عمومی در استان برگزار شده که 7 جلسهٔ آن در مرکز استان بوده و خروجی این تعداد جلسه نیز بیش از 100 مصوبه در استان قزوین بوده است.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول