اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

شورایی که تزئینی و تشریفاتی شد/ لزوم تغییر «شورای فرهنگ عمومی» استان‌ها به نفع فعالان در صحنه

شورای فرهنگ عمومی از شوراهای ذیل شورای انقلاب فرهنگی است که به دلیل اشکالات ساختاری و عدم تغییر در سال‌های اخیر نتوانسته آن‌طور که انتظار می‌رود به رسالت‌های خودش عمل کند.

شورایی که تزئینی و تشریفاتی شد/ لزوم تغییر «شورای فرهنگ عمومی» استان‌ها به نفع فعالان در صحنه

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ضرورت انقلاب فرهنگی، بر اساس فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سال ١٣٦٣، شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت. این شورا وظیفه ساماندهی به وضعیت دانشگاه‌ها را به عهده داشت، پس از آن موضوع رسیدگی به وضعیت فرهنگی جامعه در آن شورا مطرح و بر اساس نظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رییس وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی، مبنی بر توجه به فرهنگ عمومی مردم، پیشنهاد تشکیل شورای فرهنگ عمومی مطرح شد و سرانجام در سال ١٣٦٤، به منظور تعیین اهداف، سیاست‌گذاری و هدایت فرهنگ عمومی کشور، شورای فرهنگ عمومی با وظایف مشخص شکل گرفت و به صورت رسمی از سال ١٣٦٥ آغاز به کار کرد.

شورای فرهنگ عمومی در مرکز همە استان‌ها تشکیل شده و به ریاست ائمە جمعه و نایب رییسی استانداران و دبیری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها فعالیت می‌کند.

جایگاه شورای فرهنگ عمومی استان‌ها در زمینە سیاست‌گذاری‌های فرهنگی، نظارت بر روند انجام فعالیت‌های فرهنگی استان، عملیاتی‌سازی مصوبات شورای فرهنگ عمومی توسط دستگاه‌ها و نهادهای شهری و استانی و ایجاد هماهنگی میان آن‌ها اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل، تحلیل عملکرد شورا و اصلاح ساختار آن نقش به‌سزایی در بازآفرینی و کیفی‌سازی فعالیت‌های این نهاد مهم استانی دارد.

اصفهان، رتبه دوم کشور از لحاظ تعداد جلسات برگزار شده را دارد

رمضانعلی معتمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان است که در سال‌های قبل نیز در شورای فرهنگ عمومی مشغول به فعالیت بوده است، معتمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: شورای فرهنگ عمومی در دو سطح شهرستان‌ها و مرکز استان‌ها تشکیل جلسه می‌دهد و استان اصفهان در سال ۹۸ رتبه دوم کشور از نظر تعداد برگزاری جلسات به دست آورده که این یعنی شورای فرهنگ عمومی در ۲۳ شهرستان استان برگزار شده و ده شهرستان به حدنصاب تعداد جلسات رسیده‌اند، در سال جاری نیز جلسات شورای فرهنگ عمومی در شهرستان‌ها به شکل حضوری و مجازی در حال برگزاری است.

اجرایی شدن ۸۰ درصدی مصوبات در سال ۹۸

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان با بیان این که مصوبات در شهرستان‌ها با توجه به حضور دستگاه‌ها بر اساس توانمندی ادارات تعریف می‌شود، گفت: هر جلسه بین ۵ تا ۶ مصوبه دارد که بالغ بر ۸۰ درصد مصوبات اجرایی و عملیاتی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در تشریح میزان اثرگذاری این شورا بر اتمسفر فرهنگی شهر بیان کرد: شورای فرهنگ عمومی پارلمان فرهنگی شهر است که امام جمعه رییس، فرماندار نایب رییس و رییس اداره ارشاد دبیر شورا هستند و دستگاه‌های فرهنگی، آموزشی، اطلاعاتی و انتظامی در جلسات حضور دارند، اثرگذاری شورا وابسته به طرح‌های ارائه شده به شورا و میزان مشارکت دستگاه‌ها در جلسات است، بر همین اساس در برخی شهرستان‌ها مصوبات خیلی خوب و اثرگذاری را شاهد بودیم که آثار آن را در ارتقای فرهنگ عمومی شهر، جلوگیری از آسیب‌ها، هماهنگ‌سازی تعاملات بین‌بخشی دستگاه‌ها، تقویت فرهنگ دینی، جذب جوان‌ها به مساجد، سوق دادن خانواده‌ها به تاب‌آوری بیشتر به ویژه در دوران شیوع بیماری کرونا مشاهده کرد.

وی با اشاره به یکی از مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان تصریح کرد: درباره ارتقای کارکرد مساجد حدود یک سال کار کارشناسی و پژوهشی انجام شد که با مشارکت دستگاه‌های تأثیرگذار در حوزه مسجد تدوین و بعد از چند بار رفت و برگشت سند در جلسات شورای فرهنگ عمومی استان سال گذشته به دستگاه‌ها ابلاغ شد و الآن محور فعالیت دستگاه‌های فعال در موضوع مسجد قرار گرفته است.

معتمدی با بیان این که در گذشته هر دستگاهی بنابر نظر خودش در فضای مجازی مشغول فعالیت بود، خاطرنشان کرد: شورای فرهنگ عمومی به مسأله ورود و آیین‌نامه کارگروه فضای مجازی استان را تدوین و در صحن شورا تصویب کرد که به دستگاه‌ها ابلاغ شده است، سه کمیته رصد و پایش به مسؤولیت پلیس فتا، آموزش به مسؤولیت صدا و سیما و کمیته تولید محتوا به مسؤولیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل و فعال شده‌اند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان ابراز کرد: تدوین و اجرای این دو سند از موفقیت‌های شورای فرهنگ عمومی استان است که به شورای فرهنگ عمومی کشور نیز ارسال شده و آن‌ها نیز در حال استفاده از این سند در تدوین اسناد ملی هستند.

اما روی دیگر سکه چیز دیگری است؛ در سال ۹۷ گزارشی تحلیلی از مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان به اهتمام رصدخانه فرهنگی اجتماعی استان منتشر شد که در آن به بررسی مصوبات این شورا در سال‌های ۷۲ تا ۹۶ پرداخته است، در بخشی از این گزارش آمده که تنها ۳۰ درصد مصوبات شورا در این سال‌ها به نتیجه رسیده که آماری بسیار تأمل برانگیز است.

 

نکته قابل توجه در این گزارش تعریف حداقلی آن از «اجرا شدن» است که معیار آن اجرا شده قلمداد شدن مصوبه صورتجلسه شورا در جلسات بعد از تصویب است که نشان از سهل‌گیری در نتیجه است اما با این وجود ۷۰ درصد مصوبات اجرایی نشده‌اند.

خبرگزاری فارس در گفت‌وگو با تعدادی از کارشناسان فرهنگی و اجتماعی به بررسی عملکرد شورای فرهنگ عمومی پرداخته که در زیر آن را مشاهده می‌کنید:

فارس: بعضی معتقدند که راندمان خدمات در بخش عمومی قابل اندازه‌گیری نیست چرا که بخش خصوصی کسب سود و حضور اثرگذار در بازار را به عنوان خروجی و شاخص موفقیت تعریف می‌کند اما در بخش عمومی و دولتی اثرگذاری اجتماعی و رضایت شهروندان ملاک موفقیت است، آیا ساختار فعلی توانسته اثربخشی مورد انتظار را محقق کند؟

ترکیب شورا نمی‌تواند اهداف آن را محقق کند

زهرا عسگری، کارشناس ارشد مطالعات زنان و فعال فرهنگی است که از صاحب‌نظران حوزه زن و خانواده به شمار می‌رود، وی معتقد است ترکیب شورا به شکلی نیست که اهداف هفت‌گانه آن را محقق کند، عسگری گفت: اگر این افراد با یک پشتوانه وارد این جلسات شوند شاید بتوان انتظار به اجرا در آمدن طرح‌ها و در مرحله بعد ارزیابی را داشت اما اگر فضای جلسه به شکلی باشد که افراد نگاه‌ها و دغدغه شخصی را در جلسه مطرح و بر همان اساس موضوعاتی را تصویب می‌کنند، یقین بدانید خروجی مثبتی نخواهد داشت.

 

در اصفهان رصدخانه فرهنگی اجتماعی داریم که طرح‌هایی را به شورا ارائه کرده و باید از مسؤولان رصدخانه پرسید که در جلسات شورا چقدر به بررسی‌های علمی توجه می‌شود و مهم‌تر این که پس از تصویب چه میزان بودجه برای اجرای طرح‌ها اخصاص می‌یابد، چون تجربه نشان داده در بسیاری از جلسات مسؤولان بر اجرای طرحی تأکید دارند اما در مرحله اجرا به دلیل عدم تخصیص بودجه طرح بی‌نتیجه می‌ماند.

بر اساس آنچه از فعالیت‌های شورای فرهنگ عمومی در سطح شهر دریافته‌ام، اثربخشی چندانی را از مصوبات شورا شاهد نیستیم و بیشتر فعالیت‌های فرهنگی خوب از درون مجموعه‌های جهادی فعال در عرصه‌های پژوهشی و اجرایی بیرون می‌آید ولی اعضای شورا باید بدانند که بدون پشتوانه پژوهشی به جایی نمی‌رسند.

عمل‌گرایی بدون پشتوانه پژوهشی راه به جایی نمی‌برد

اگر مجموعه‌های فرهنگی شهر را به اجرای یک برنامه دعوت کنیم استقبال زیادی می‌شود اما این منجر به غفلت از کار پژوهشی شده در حالی که فعالیت در حوزه فرهنگی و اجتماعی بدون پژوهش مداوم ممکن نیست، پژوهشگران توانمندی در حوزه و دانشگاه تربیت شده‌اند اما هیچ زمان از آن‌ها استفاده نشده است.

این نگاه مسؤولان باعث شده تا فعالان فرهنگی دغدغه انجام کار داشته باشند ولی کسی نداند که دقیقاً قرار است چه کاری را به چه شکلی انجام دهد، وقتی از جهادگران درباره آسیب‌شناسی فضای فکری جامعه سؤال می‌کنیم خیلی‌ها حرفی برای گفتن ندارند و حرف زدن درباره این مسائل را بیهوده و وقت تلف کردن می‌دانند، به عبارت دیگر حتی به اهمیت کار پژوهشی واقف نیستند چه رسد به این که برای پژوهش وارد عرصه شوند؛ به همین نسبت این نگاه در مسؤولان رده بالا نیز وجود دارد.

وقتی از جهادگران درباره آسیب‌شناسی فضای فکری جامعه سؤال می‌کنیم خیلی‌ها حرفی برای گفتن ندارند و حرف زدن درباره این مسائل را بیهوده و وقت تلف کردن می‌دانند

تصمیم‌گیری بر مبنای تصور شخصی نه پژوهش میدانی

نگاه ما به موضوعات مختلف انتزاعی و سلبی شده و بر اساس همین نوع نگاه طرح‌های انتزاعی و سلبی تهیه و اجرا می‌کنیم، به عنوان مثال تاکنون چند پژوهش درباره علت بی‌حجابی در شهر اصفهان انجام شده؟ اگر بنا باشد بر اساس پژوهش علمی ریشه‌یابی کنیم به چندین علت مختلف می‌رسیم که باید برای هر کدام از آن‌ها راهکارهای مختلفی را در پیش بگیریم اما امروز شاهد هستیم که افراد بر اساس نظرات شخصی، تحلیل می‌کنند و راهکار ارائه می‌دهند که در بیشتر موارد به اعمال محدودیت‌‌های مختلف می‌رسند، ذهن چون سلبی پرورش یافته به راهکارهای غیردقیق و سلبی می‌رسد.

اتاق جنگ فرهنگی

حجت‌الاسلام محسن کریمی، استاد دانشگاه و دبیر ستاد جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است، کریمی می‌گوید: تنوع موضوعات فرهنگی و تعدد دستگاه‌های متولی حوزه فرهنگ ایجاب می‌کند که شورایی برای هماهنگی فعالیت‌ها در جنگ فرهنگی ایجاد شود و به عبارت دیگر شورای فرهنگ عمومی اتاق جنگ فرهنگی استان است، اگر امروز اعلام می‌شود که ۸۰ درصد مصوبات شورا اجرایی شده به معنای دروغگو بودن مسؤولان نیست بلکه هویت شورای فرهنگ عمومی به شورایی تشریفاتی تبدیل شده که فضای جلسات آن گزارش‌دهی و راضی نگه داشتن افراد از همدیگر است.

 

دبیر ستاد جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی افزود: در حالی که شرایط جنگ با سرعت زیادی در حال تغییر است آخرین آیین‌نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب سال ۷۲ است و ازآن زمان تاکنون تغییری نکرده و با مقتضیات امروز جامعه هم‌خوانی ندارد، چندسالی است که رهبر معظم انقلاب از تعبیر گروه‌های فعال خودجوش مردمی استفاده می‌کنند، سؤال اینجاست که چنین گروه‌هایی چه جایگاهی در ساختار این شورا دارند؟

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر قرار باشد شورای فرهنگ عمومی معنای واقعی کلمه عمومی باشد باید سهمی در ساختار آن برای بدنه توده‌ای در نظر گرفت، در غیر این‌صورت زمانی فرا می‌رسد که کنشگرهای فرهنگی از شورای فرهنگ عمومی عبور می‌کنند، زمانی که در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان مشغول به فعالیت بودم مصادیق زیادی از همین فعالیت گروه های دانشجویی را دیدم که معطل تصمیم‌گیری مدیران نمی‌ماندند و کار خودشان را پی می‌گرفتند.

وی یادآور شد: احساس می‌کنم بدنه نظام اداری به نوعی کرختی دچار شده که کارکنان را نسبت به تذکرات دلسوزان بی‌تفاوت کرده است و در طرف مقابل گروه‌های جهادی برای تهیه بسته‌های ارزاق برای نیازمندان روزه استیجاری می‌گیرند.

کریمی ابراز کرد: اگر قرار است شورای فرهنگ عمومی به تعبیر مقام معظم رهبری به یک شورای تشریفاتی و تزیینی تبدیل شود که در آن به هیچ مدیرکلی بر نخورد برگزاری جلسات آن بی‌فایده خواهد بود.

ساختار شورا هاله‌ای از ابهام

مصطفی نباتی‌نژاد، دکتری مدیریت فرهنگی است که مسؤولیت شورای طرح و برنامه معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان را برعهده داشته است، او که هم اکنون مسؤول رصدخانه فرهنگی اجتماعی استان اصفهان است و در جلسات شورای فرهنگ عمومی حضور دارد، نباتی‌نژاد گفت: شورای فرهنگ عمومی استان تنها شورای استانی است که امام‌جمعه رئیس آن به حساب می‌آید و در سایر شوراها ریاست بر عهده استاندار یا یکی از معاونین وی است. در بررسی ریشه ای دلایل ضعف عملکرد شورای فرهنگ عمومی به این نتیجه می‌رسیم که تعدد دستگاه‌های متولی، موازی کاری و درگیری‌های بروکراتیک عامل وضعیت موجود است.

مسؤول رصدخانه فرهنگی اجتماعی استان اصفهان ادامه داد: به عنوان مثال در استانداری شورای امور اجتماعی تشکیل می‌شود و می‌دانیم که مسائل اجتماعی و فرهنگی در بسیاری از مباحث با یکدیگر همپوشانی دارند، دبیری شورای امور اجتماعی به گفته مدیرکل امور اجتماعی استانداری و ریاست شورا برعهده معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار است و به دلیل قرار گرفتن ذیل وزارت کشور از اعتبارات خوبی برخوردار می شود اما در طرف مقابل شورای فرهنگ عمومی که در سطح بالاتری تشکیل می‌شود، اعتباری ندارد.

وی اصلاح ساختار شورا را راه برون‌رفت از این شرایط می‌داند و می‌گوید: انتظار می‌رود با پیگیری‌های نمایندگان مجلس، ساختار شورای فرهنگ عمومی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به نفع فعالان اصلی عرضه فرهنگ اصلاح شود، فعلاً سطح مشارکت فعالان فرهنگی در کشور تنها مشارکت در اجرا تعریف شده است و جایگاهی برای مشارکت این گروه‌ها در سطح تصمیم‌گیری‌ تعیین نشده است.

قائم بودن به افراد؛ فرصت یا تهدید

وی افزود: ایراد بعدی شورای فرهنگ عمومی تعیین اولویت های متعدد است که اقیانوسی به‌ عمق یک سانتی‌متر را ایجاد کرده و دلیل اصلی آن ناراحت نشدن دستگاه‌های مختلف متولی است، یکی دیگر از ایرادات شورا قائم به افراد بودن است، به این معنا که باید شخص مدیر در جلسه حاضر شوند که به دلیل وقت کم این مسؤولان و اولویت های مختلف نمی‌توانند تمرکز کافی مسائل فرهنگی داشته باشند، در اصلاحیه آیین‌نامه باید الزام به حضور شخص مدیر دستگاه برداشته شود و کارشناسان هر دستگاه با فاصله زمانی کمتری جلسات مشترک را برگزار کنند، اساساً موارد بسیار کمی وجود دارد که سمت، قائم به فرد باشد؛ به عنوان مثال مسئولیت نمایندگی به شکلی است که فرد نمی تواند رای اعتماد مردم را به غیر انتقال دهد اما در مجموعه های دستگاهی نیازی به چنین قیودی نیست.

احمد مقیمی، رییس جمعیت مبلغان حوزه علمیه و عضو شورای فرهنگ عمومی استان در سال‌های ۸۹ تا ۹۱ است، او که تجربه همکاری با دبیرخانه شورا را داشته می‌گوید: چالش اول در شورای فرهنگ عمومی دبیرخانه این شورا است که باید مسأله‌یابی درستی انجام دهد، اگر شورا عملکرد مثبتی طی سال‌های ۸۹ تا ۹۱ داشت ناشی از فعال شدن دبیرخانه بود، موضوعاتی که دبیرخانه روی مسأله‌ها کار کرده بود مفید و اثرگذار شد، در حالی که به طور معمول دبیرخانه شورا در یک فضای کارمندی پیش می‌رود و نتیجه بهتر از این نخواهد شد.

 

 رییس جمعیت مبلغان حوزه علمیه ادامه داد: ​بیشتر کسانی که در جلسات شورا حضور و مشارکت فعال داشتند افراد حقیقی بودند که گرفتار رودربایسی‌های اداری نمی‌شدند و البته اگر بیش از حد مرسوم اعتراض می‌کردند دیگر به شورا دعوت نمی‌شدند، شاید به همین دلیل است که دبیرخانه شورا از سال ۹۱ تاکنون حتی برای مشورت هم بنده را دعوت نکرده است.

فارس: تحول در دو حوزه اقتصاد و فرهنگ مطالبات رهبری از مجلس جدید است، شورای فرهنگ عمومی تا چه میزان می تواند در این تحول مشارکت کند؟

نباتی‌نژاد: شورای فرهنگ عمومی باید از سیاست زدگی دوری کند و این هیچ ارتباطی با جریانات چپ و راست ندارد، چرا که فرهنگ ابزاری برای توسعه سازمانی است، از نمایندگان انتظار می رود تا اصلاحاتی را نسبت به آیین‌نامه شورای فرهنگ عمومی اعمال کند، البته زمانی گفته می‌شد که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی پایین‌تر از قانون اساسی و بالاتر از مصوبات مجلس است و باید بررسی کرد که اصلاح این آیین‌نامه چگونه و از چه فرآیندی میسر می‌شود.

کریمی: از کارمندان فرهنگی نمی‌توان انتظار تحول فرهنگی داشت، در مقابل ما یک جبهه فرهنگی تشکیل شده که اثرات آن در کنش‌ها و واکنش‌های سطح جامعه قابل مشاهده است و برای تصمیم گیری باید به درستی نبض فرهنگی جامعه را را اندازه بگیریم، برای بررسی این مسأله نیاز است بررسی کنیم که مسأله‌یابی، تعیین اولویت‌ها و تشریح وضعیت موجود توسط چه کسانی انجام می‌شود، به همین دلیل است که تجویز های ما در حوزه فرهنگ سطحی و غیرعلمی شده چرا که اساساً تصور درستی از مشکل نداریم.

فرض کنیم که شورا به خوبی شکل بگیرد سؤال اینجاست که در نهایت چه کسانی باید این مصوبات را در سطح جامعه عملی کنند، برخورد شورا با بازوان خودش بسیار ضعیف است و در چنین شرایطی هر چقدر تجویزهای خوب برای مشکلات داشته باشیم درمان خوبی نخواهیم داشت.

از ضرورت کار فرهنگی تا ضرورت پژوهش در حوزه فرهنگ

عسگری: اگر بنا بر تحول در حوزه فرهنگ باشد، این تحول ابتدا باید در میان مؤثران فرهنگی و به تبع آن مسؤولان و فعالان فرهنگی رقم بخورد و از ضرورت کار فرهنگی به ضرورت کار پژوهشی در حوزه فرهنگ برسیم می‌توانیم به تحول در این حوزه امیدوار باشیم، نبود چنین رویکردی باعث شده بده کارشناسی ما در حوزه و دانشگاه احساس به‌درد نخور بودن کنند و آن‌هایی که قصد انجام کاری دارند به رفتن از ایران فکر می‌کنند، اگر بدنه کارشناسی خودش را درگیر مشکلات جامعه نمی‌کند به دلیل عدم تمایل نیست بلکه به دلیل مشکلات و موانعی این مسیر است.

اعضای شورا باید پاسخگوی عملکرد خود باشند

مقیمی: باید اعتراف کنم که کسی شورای فرهنگ عمومی را نمی‌شناسد و این شورا به یک مجموعه تشریفاتی-تزییناتی تبدیل شده است، زمانی می توانستیم این شورا را به یک مجموعه کارآمد تبدیل کنیم اما با مطرح شدن مسأله تحول اصلاح جوابگو نخواهد بود.

اگر جلسات شورای فرهنگ عمومی در سطح مسؤولان عالی استان برگزار شود باید صرفاً به هماهنگی میان دستگاه‌ها اختصاص پیدا کند و بحث‌های کارشناسی به کمیته‌های شورا واگذار شود، علاوه بر آن نقش فعالان عمومی حوزه فرهنگ در این شورا باید تقویت شود و نکته این‌جاست این که باید شورا به سطحی برسد که فعالان فرهنگی شروع به مطالبه‌گری از شورا کنند و اعضای این شورا پاسخگوی عملکرد خود باشند.

فارس: در برنامه‌ریزی استراتژیک این نکته مطرح می‌شود که اگر نیروهای صف در برنامه‌ریزی مشارکت داده شوند مانع از اجرای برنامه‌ها نخواهند شد و علاوه بر آن هر سازمان برای توسعه یا باید نیروهایی داشته باشد که استراتژیست باشند یا داوطلب توسعه شوند، به نظر شما کدام یک باید در شورای فرهنگ عمومی عملیاتی شود؟

کریمی: به هر دو نوع تعامل نیازمندیم، هم باید بدنه را اقناع کرد و هم نیروها را در برنامه ریزی مشارکت داد، معتقدم نیروهایی داریم که استراتژی را به خوبی می‌فهمند اما خودشان را درگیر پیچ و خم بروکراسی‌های سازمانی نمی‌کنند، به نظر می رسد به دلیل سنگینی بدنه اداری مدیران کل به دنبال مشورت با نیروهای خوش‌فکر بیرون از سازمان نمی‌روند چرا که بدنه اداری آن‌ها را همراهی نخواهد کرد پس مدیر به دنبال تساهل و تسامح می‌رود. به عبارت دیگر وقتی که نیروی استراتژیست به مدیرکل مشورت بدهد انتظار اجرا خواهد داشت و به یک مطالبه‌گر تبدیل خواهد شد و در طرح مقابل اگر به مدیر قصد اجرای نظرات را داشته باشد بدنه کارمندان مقاومت خواهد کرد.

فارس: با رعایت همه این نکات آیا می‌توان شاخصی برای اندازه‌گیری اثربخشی فعالیت‌های فرهنگی تعریف کرد؟

عسگری: اگر فعالیت‌ها بر مبنایی مطالعات علمی انجام شود می‌توان شاخص‌هایی کمی و کیفی برای اندازه‌گیری اثربخشی تعریف کرد که در این میان شاخص‌های کیفی به روزتر هستند و پایان‌نامه‌های مختلفی بر همین اساس در دانشکده‌های علوم اجتماعی تعریف می‌شود که مسأله‌های آن‌ها می‌تواند موضوعات روی میز شورای فرهنگ عمومی باشد در حالی که بسیاری از این موضوعات درشورای پژوهشی دانشکده ها تصویب نمی‌شود و در بسیاری موارد دانشجویان مایل به تحقیق نیستند.

به گزارش فارس شورای فرهنگ عمومی از همان مشکلی رنج می‌برد که اکثر ساختارهای اداری به آن دچار شده‌اند و آن سنگینی بدنه اجرایی و بی‌دغدغه بودن بیشتر آن‌ها است کارمندانی که دچار روزمرگی شده‌اند و کیفیت و اثربخشی عملاً برای آن‌ها بی‌معنا شده و در مقابل نیروهای فعال جهادی و در صحنه هستند که اگر به فعالیت‌های پژوهشی رو بیاورند می‌توانند بازدهی بیشتری داشته باشند.

فعالان فرهنگی معتقدند ساختار فعلی شورای فرهنگ عمومی نیاز به اصلاح جدی و ایجاد ظرفیت‌های قانونی در راستای به رسمی شناختن نظرات فعالان فرهنگی دارد که این مهم باید به سرعت از طریق مجلس شورای اسلامی و مراجع ذی‌ربط پیگیری شود.

پیشنهادات جدی مطرح شده توسط فعالان و کارشناسان فرهنگی اصفهان نخست تغییر ریاست شورای کشوری فرهنگ عمومی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به منصوب مستقیم دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی است تا استقلال شورا در سطح کلان حفظ و آزادی عمل فراتر از نهادهای اداری داشته باشد.

دوم اصلاح رویه انتصاب رئیس یا دبیر شورای فرهنگ عمومی در استان‌هاست که لازم است برای پرهیز از معذوریت‌های اداری و سازمانی فردی مستقل به صورت مستقیم از سوی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور منصوب و بتواند با استقلال در تصمیم‌گیری و آزادی عمل به مطالبه‌گری و پیگیری مسائل مختلف فرهنگی استان در چارچوب دبیرخانه این شورا بپردازد.

پیشنهاد سوم نیز اصلاح ساختار به نفع فعالان فرهنگی و حلقه میانی مسؤولان و مردم در عرصه‌های فرهنگی است تا با حضور فعالانه و موثر در شورا هم مسائل جدی و مورد نیاز مردم در شورا مطرح شود و هم بازوهای فکری و اجرایی موثر بتوانند در تصمیم‌گیری و اجرای مصوبات نقش محوری ایفا کنند.

آخرین نکته نیز در رابطه با ترکیب کلی اعضا و دستورات کار شوراست که لازم است به سمت حضور کارشناسان با اختیار تام از سوی دستگاه‌ها حرکت کند تا فرایند مساله‌شناسی، بررسی، تصمیم‌گیری، اجرا و بازخورد تصمیمات به خوبی و در چارچوب‌های پژوهشی و عمیق پیش برود.

انتهای پیام/۶۳۱۱۳/ص۱۰/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول