اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

کرونا درآمدِ اتوبوسرانی قزوین را 71 درصد کم کرد

سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قزوین از کاهش 71 درصدی درآمد اتوبوسرانی پس از شیوع کرونا و افزایش 45 درصدی هزینه‌های آن خبر داد.

کرونا درآمدِ اتوبوسرانی قزوین را 71 درصد کم کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، جلسۀ ویدئوکنفرانس با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور که به منظور معرفی برنامه‌های معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری با حضور محمدیان مدیرکل حمل‌ونقل وزارت کشور، حصاری مدیرکل حمل‌ونقل سازمان شهرداری‌ها و جمعی از مسؤولان و کارشناسان وزارت کشور و همچنین سیاوش طاهرخانی شهردار و صالحی مدیرکل امور شهری و روستایی استانداری قزوین در سالن جلسات معاونت عمرانی استانداری قزوین برگزار شد.

شیما زرآبادی‌پور، سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قزوین در این جلسه طی سخنانی اظهار کرد: قزوین با ۴۰۰ هزار نفر جمعیت که به دلیل وجود شهرک‌های اقماری اطراف، روزها جمعیت آن به ۴۵۰ هزار نفر هم می‌رسد، دارای حدود ۶۷۳ هزار سفر شهری در هر روز است که تا پیش از کرونا نرخ سفر در شهر قزوین روزانه یک میلیون سفر بود.

او افزود: در بخش تاکسیرانی ۳ هزار و ۳۳۷دستگاه تاکسی با میانگین سنی حدود ۱۰ سال وجود دارد که این ناوگان روزانه ۲۱۵ هزار مسافر را جابه‌جا می‌کند و البته سال ۹۸ هم تعداد ۹۸دستگاه تاکسی فرسوده اسقاط شد.

این مسؤول با بیان اینکه ۳۲ درصد سفرهای درون‌شهری با تاکسی انجام می‌شود، ادامه داد: ۴۹عدد ایستگاه تاکسی در سطح شهر قزوین وجود دارد؛ ضمن اینکه ۲۱۰ کیلومتر طول خطوط تاکسیرانی و تعداد این خطوط ۴۸ عدد است.

زرآبادی‌پور خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام شورای اسلامی شهر قزوین مقرر شده است که طی یکسال 10 میلیارد تومان در رهن بانک قرار گیرد تا بتوان ۳۲۵ دستگاه تاکسی فرسوده را از ناوگان خارج کرد.

او ادامه داد: همچنین در ناوگان اتوبوسرانی تعداد۲۰۳ دستگاه اتوبوس فعال است که ۱۵۸ دستگاه معادل حدود ۸۰ درصد به بخش خصوصی واگذار شده است.

سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قزوین، میانگین سنی ناوگان اتوبوسرانی قزوین را حدود ۱۰ سال اعلام و بیان کرد: طول خطوط ۱۷۴کیلومتر و تعداد آنها ۲۵ عدد با ۵۰۶ ایستگاه است و این ناوگان، ۲۲ درصد سفرهای درون شهری را پوشش می‌دهد.

زرآبادی‌پور با بیان اینکه اصلاح خطوط و ایستگاه‌ها در دستور کار است، تصریح کرد: به ازای هر مسافر ۲ هزار تومان یارانه پرداخت می‌شود.

او، کاهش ۷۱ درصدی درآمد و افزایش ۴۵ درصدی هزینه‌ها را مهمترین مشکلات سازمان اتوبوسرانی در ایام کرونا دانست و خاطرنشان کرد: کمک مالی فوری، اصلاح خطوط و تمرکز بر خطوط پرتقاضا، کاهش ناوگان فعال از جمله راهکارهای رفع این مشکلات است.

این مسؤول اضافه کرد: اتوبوس‌های بازسازی شده در سال ۹۸ تعداد ۱۲ دستگاه بوده که مقرر است ۶۰دستگاه طی سال جاری و آینده بازسازی شود.

زرآبادی‌پور، پایانه‌های مسافربری برون‌شهری را مورد توجه قرار داد و گفت: قزوین ۶ پایانه متمرکز و سه پایانه نیمه‌متمرکز دارد و سالانه میانگین یک میلیون و ۹۴۵ هزار نفر مسافر از این طریق جابه‌جا می‌شوند که باید با ضمن تقویت این حوزه، مسافران پایانه‌های نیمه‌متمرکز و غیرمتمرکز در پایانه‌های متمرکز خدمات دریافت کنند.

او به وضعیت تسهیل حمل‌ونقل توانیابان اشاره و بیان کرد: با همکاری بهزیستی ریز اطلاعات معلولین تهیه و دو دستگاه ون در قالب آژانس معلولین تجهیز شده است که راه‌اندازی آژانس ۱۳۳معلولین نیز در دستور کار قرار دارد.

زرآبادی‌پور با اشاره به شرایط حمل‌ونقل پاک در شهر قزوین خاطرنشان کرد: ۵۰  کیلومتر مسیر دوچرخه در شهر قزوین داریم و هدف ما ایجاد ۷۰کیلومتر مسیر دوچرخه پیوسته و ایمن است؛ ضمن اینکه در حال تدوین شرح خدمات برای انجام سند راهبردی توسعه دوچرخه هستیم.

به گفته سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری؛ سهم دوچرخه در سفرهای شهری قزوین دست‌کم ۳ درصد است که در فصول مختلف تفاوت دارد.

 

پایان پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول