اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

دستگاه‌های متصرف اراضی به دستگاه قضا معرفی می‌شوند/تولید هزاران شغل با اختصاص بودجه به ساماندهی تالاب

رفع تصرف اراضی و سواحل توسط برخی اشخاص و دستگاه‌ها از مطالبات نمایندگان مردم گیلان در مجلس، استاندار و نماینده ولی‌فقیه در گیلان بود که معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور اعلام کرد همه دستگاه‌هایی که از دستور رئیس‌جمهور و قوانین و مقررات و قوه قضائیه تخطی کرده‌اند را به‌عنوان متخلف به دستگاه قضا معرفی می‌کنیم.

دستگاه‌های متصرف اراضی به دستگاه قضا معرفی می‌شوند/تولید هزاران شغل با اختصاص بودجه به ساماندهی تالاب

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، صبح امروز نشست شورای اداری گیلان با حضور بابک دین‌پرست معاون هماهنگی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور، استاندار گیلان، مجمع نمایندگان گیلان در خانه ملت و مدیران دستگاه‌های اجرایی در تالار غدیر استانداری برگزار شد.

نخستین دستور جلسه شورای اداری گیلان به موضوع تالاب‌ها و آب‌بندان های استان اختصاص یافت.

علی اوسط اکبری مقدم معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان به عوامل مؤثر در تخریب تالاب انزلی اشاره کرد و تغییر اقلیم و کاهش تراز آب، ورودی فاضلاب، فرسایش خاک در حوزه آبریز، ورود گونه‌های مهاجم گیاهی و جانوری، ورود شیرابه زباله و پسماندهای شناور در تالاب، عدم تعیین حق آب زیست‌محیطی، انجام فعالیت‌های عمرانی در محدوده تالاب و همچنین عواملی نظیر تصرف‌ها، آتش‌سوزی‌ها و کاهش عمق آب را از مهم‌ترین آن برشمرد.

البته به گفته اکبری مقدم، در راستای احیا تالاب انزلی، اقداماتی نظیر احداث سدها و طرح‌های آبخیزداری از سوی شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان و  اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در حال انجام است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان همچنین اعلام کرده که علاوه بر اقدامات فوق، عملکردهایی در حوزه اداره آب و فاضلاب استان نیز در دست اقدام است که می‌تواند در احیا تالاب مثمر ثمر واقع شود.

تولید هزاران شغل با اختصاص بودجه به ساماندهی تالاب و رودخانه‌های رشت به‌جای بوم گردی

آیت‌الله رسول فلاحتی، نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان نیز در این نشست نخستین پیش‌نیاز انسان را پس از معارف الهی، محیط‌زیست سالم دانست و اظهار کرد: محیط‌زیست سالم نه‌تنها نیاز انسان بلکه نیاز همه موجودات زنده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با اشاره به محیط‌زیست ناسالم در گیلان، افزود: آن‌طور که باید به محیط‌زیست گیلان توجه کافی بشود، نشده، مشکلات رودخانه‌ها از سطح رشت به انزلی رسیده و لازم است توجه جدی به حوزه محیط‌زیست بشود.

امام‌جمعه رشت با بیان اینکه گیلان از عقب‌مانده‌ترین استان‌های گیلان در حوزه بیمارستان و تجهیزات پزشکی است، گفت: مسؤولین و نمایندگان مجلس باید داد بزنند و یقه وزیر را بگیرند که چرا مشکلات حوزه سلامت گیلان به این اوضاع گرفتارشده است.

فلاحتی با بیان اینکه رودخانه و آلودگی‌های آن معضل ایجاد کرده، گفت: اگر بودجه‌هایی که در جهت بوم گردی هزینه شد در دو رودخانه رشت یا تالاب‌ها هزینه می‌شد یقیناً می‌توانست چند هزار شغل ایجاد کند.

وی با اشاره به حضور مستمر مسافران و گردشگران در گیلان و لزوم استفاده از ظرفیت‌های استان در جهت ارائه خدمات به مردم و گردشگران بیان کرد: تالاب انزلی و رودخانه‌های رشت هیچ‌چیز از گردش‌گاه‌های خارجی نظیر ونیز کم ندارد و لازم است علاوه بر مسؤولین استانی، مسؤولین ملی نیز نسبت به حل آن‌ها بیشتر توجه کنند.

سهل‌انگاری از هیچ مدیری از دولت پذیرفتنی نیست

استاندار گیلان با بیان اینکه در سال جهش تولید تمام اقدامات مسؤولین و مدیران استان باید در این راستا باشد، اظهار کرد: همه مدیران و فرمانداران گیلان باید حول محورهای اقتصادی و جهت تولید اقدامات خود را در طول سال برنامه‌ریزی کنند.

ارسلان زارع با تأکید بر اینکه باید تلاش‌ها در سال جاری نسبت به سال گذشته مضاعف شود، افزود: گیلان نخستین استان کشور است که در جهت حمایت مالی و اهداف پیش تعیین‌شده مباحث اقتصادی و تولیدی با سازمان برنامه‌وبودجه در تفاهم است.

نماینده عالی دولت در گیلان جهش تولید را اولویت نخست کشور دانست و بیان کرد: هیچ دستگاهی بدون تکلیف و بدون وظیفه در جهش تولید نیست و مجموعه اقدامات دولتمردان در سال پایانی باید در این محور باشد.

زارع با بیان اینکه نباید اقدامات دولت در زمینه‌های اقتصادی و سایر حوزه‌ها نباید کم‌کاری کنند، گفت: سهل‌انگاری و کم‌کاری از هیچ مدیر تا کارمندی از دولت تا اتمام عمر دولت پذیرفتنی نیست.

وی با تأکید بر اینکه هیچ بنگاه اقتصادی نباید توسط بانک‌ها تملک شوند، بیان کرد: علاوه بر اینکه نباید بانک‌ها در بنگاه‌ها تملک کنند، باید ۳۰ درصد از دارایی‌های تملک شده را نیز برگردانند.

استاندار گیلان با اشاره به واگذاری شرکت‌های واگذارشده دولتی در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی تصریح کرد: برخی از شرکت‌ها در دوران گذشته واگذارشده اما شرکت‌هایی که در حال حاضر با این شائبه که ممکن است در فرایند واگذاری‌ها تخلفی صورت گرفته باشد، متوقف کرده‌ایم.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به موضوع آزادسازی سواحل و احیا تالاب‌ها در گیلان افزود: ۹۰ درصد موضوعات مطروحه و مصوب در حوزه تالاب کمیته ملی از استان گیلان بوده و این نشان از اهمیت تالاب‌ها است.

زارع با اشاره به اهمیت انرژی برق و لزوم صرفه‌جویی آن بیان کرد: سوای اینکه این صرفه‌جویی قانونی است، ضرورت پیشگیری و مصرف بهینه برق باید مورد اهتمام دستگاه‌های دولتی باشد.

وی با بیان اینکه گیلان ازجمله استان‌هایی است که فرسودگی شبکه برق آن زیاد است، گفت: برخی از شبکه‌های توزیع برق قدمتی بالای ۳۰ سال دارند و براثر سیل، طوفان و یا برف دچار بحران و پارگی می‌شوند.

 همه دستگاه‌ها از تصرفات انجام داده باید عقب‌نشینی کنند

معاون هماهنگی توسعه منطقه‌ای وزیر کشور نیز با بیان اینکه در این سال‌ها تلاش شده تا بدون نگاه سیاسی به مردم خدمت کنیم، اظهار کرد: در زمینه وضعیت تالاب‌ها به‌ویژه تالاب انزلی در یک سال گذشته معاون اول رئیس‌جمهور سه بار مکاتبه کرده‌اند.

بابک دین‌پرست به آمارهای احصا شده از سوی هفت استاندار استان‌های ساحلی کشور اشاره و با بیان اینکه برای وزارت کشور نیز برخورد با دستگاه‌هایی که نوار ساحلی را تصرف کرده‌اند بسیار سخت بود، افزود: در نوار ساحلی شمالی دریای خزر حدود ۱۸۰ کیلومتر از مجموع ۸۹۰ کیلومتر نوار ساحلی کشور حدود ۲۰ درصد آن با وسعت هزار و ۲۰۰ هکتار در تصرف اشخاص حقیقی و حقوقی، دولتی و غیردولتی است.

وی در ادامه با بیان اینکه ۹۵ کیلومتر معادل ۵۳ درصد سواحل با ۴۶۰ هکتار از مساحت کل تصرفات در اختیار دستگاه‌های دولتی است، گفت: ۲۸ کیلومتر معادل ۱۵ درصد در اختیار نهادهای انتظامی و نظامی، ۱۸.۴ کیلومتر در اختیار شهرداری‌ها و مابقی نیز در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی است.

وی با اشاره به وضعیت سواحل جنوبی کشور در این زمینه بیان کرد: ۱۵۰ کیلومتر از مجموع دو هزار و ۷۷۸ کیلومتر نوار ساحلی در استان‌های جنوبی در تصرف اشخاص حقیقی و حقوقی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور با تأکید بر اینکه همه دستگاه‌ها باید تشریفات قانونی در این زمینه را رعایت کنند، تصریح کرد: درمجموع ۳۴۰ کیلومتر از سه هزار و ۶۶۸ کیلومتر نوار ساحلی شمال و جنوب کشور معادل ۹.۲ درصد به‌صورت غیرقانونی در تصرف دستگاه‌ها است.

وی با بیان اینکه مجموعاً پنج هزار هکتار از اراضی ساحلی در اختیار این دستگاه‌ها است، افزود: از مجموع یک‌هزار و ۲۶۰ هکتار تصرف غیرقانونی در شمال ۹۵۹ کیلومتر معادل ۷۹ درصد در استان گیلان قرار دارد.

دین‌پرست در ادامه به اقدامات انجام‌شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: دستور رئیس‌جمهور را برای برخورد با همه دستگاه‌ها در اختیارداریم، ماه گذشته نیز معاون رئیس‌جمهور به همه دستگاه‌ها هشدار داد که در صورت استنکاف در این زمینه به مرجع قضائی معرفی خواهند شد.

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها از تصرفات انجام داده باید عقب‌نشینی کرده و یا مستند ارائه دهند، اظهار کرد: در اجرای این مصوبه سازمان برنامه‌وبودجه نخستین دستگاهی بود که عقب‌نشینی را انجام داد.

معاون وزیر کشور با تأکید بر برخورد قاطع با متصرفان بیان کرد: هیچ دستگاهی حق تصرف اراضی ساحلی را ندارد حضور دستگاه‌ها در سواحل منوط به وجود قانون است در غیر این صورت باید عقب‌نشینی کنند.

وی با اشاره به اینکه با همه دستگاه‌ها اتمام‌حجت کرده‌ایم، گفت: هفته آینده اسامی همه دستگاه‌هایی که از دستور رئیس‌جمهور و قوانین و مقررات و قوه قضائیه تخطی کرده‌اند را به‌عنوان متخلف به دستگاه قضا معرفی می‌کنیم.

دین‌پرست به وضعیت تالاب انزلی نیز اشاره و با بیان اینکه یکی از بهترین تالاب‌های جهان را داریم اما متأسفانه در معرض خشک شدن قرار دارد، تصریح کرد: اگر تیم مشترکی تحت عنوان شورای عالی توسعه استان گیلان تشکیل شود قطعاً نتیجه خوبی برای این تالاب به دنبال خواهد داشت.

پرداخت پاداش ۱۷ میلیارد ریالی به مصرف‌کنندگان بهینه برق گیلان

دومین دستور کار شورای اداری گیلان به وضعیت توزیع برق استان اختصاص یافت.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان نیز پس از تشریح وضعیت مصرف برق استان اظهار کرد: اگر مشترکان کنترل مصرف برق نداشته باشند یقیناً در بخشی از ایام پیش رو قطعی برق خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه مشوق‌هایی برای کاهش مصرف برق در نظر گرفته‌شده، افزود: در سال گذشته یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به مشترکین گیلانی پاداش به جهت کاهش مصرف برق تعلق‌گرفته است.

محمد اسماعیل هنرمند همچنین به ارائه پیشنهاد‌هایی در زمینه کاهش مصرف برق اشاره کرد و گفت: تولید ۲۰ درصد مصرف برق دستگاه‌های اجرایی به‌وسیله سلول‌های خورشیدی، هوشمند سازی سیستم‌های سرمایشی و یا طرح‌های مشابه در کاهش مصرف برق در صنایع و کشاورزی می‌تواند در مدیرت بهینه مصرف برق اثرگذار باشد.

برخی از اشخاص حقیقی در سواحل دارای سند هستند

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با تأکید بر آزادسازی حرایم سواحل اظهار کرد: تکلیف مصرفان دولتی مشخص است و باید هر چه سریع‌تر سواحل را برای استفاده عموم ترک کنند.

احمد دنیامالی با بیان اینکه برخی از اشخاص حقیقی در سواحل دارای سند و پروانه هستند، افزود: اشخاص حقیقی که در بخشی از سواحل سند دارند دولت باید برای آن‌ها باید منابعی را در نظر بگیرند.

هزینه‌های بالای طرح‌های تفرجگاهی دولتی در سواحل 

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به قانون عمران ساحل اظهار کرد: درحالی‌که این قانون مورد تأکید دولت است اما این قانون عملیاتی نشده است.

جبارکوچکی نژاد با اشاره به ساخت ویلا و مجتمع‌های رفاهی توسط دولت در سواحل افزود: مطالبات نمایندگان در قالب طرح تحقیق و تفحص در بخش تصرفاتی که به سواحل دارند بی‌پاسخ‌مانده است.

عضو مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به هزینه‌های بالای طرح‌های تفرجگاهی دولتی در سواحل گفت: علیرغم اینکه ویلاها و مجتمع‌های تفریحی دولت در سواحل بلااستفاده هستند اما هزینه‌های زیادی از بیت‌المال در آنجا هزینه می‌شود.

کوچکی نژاد با اشاره به وضعیت اسفناک برق در گیلان بیان کرد: در برخی از نقاط مردم قادر به روشن کردن پنکه نیز نیستند و این وضعیت برای گیلان و مردمشان غیرقابل‌باور است.

وی با انتقاد از غیربومی بودن اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌های بزرگ دولتی در گیلان، گفت: خط تولید قدیمی، غیربومی بودن اعضای هیئت مدیرت و سوء مدیریت در شرکت‌های بزرگ دولتی در گیلان درحالی‌که بسیاری از شرکت‌های بزرگ را تعطیل کرده، مابقی را نیز به‌زودی تعطیل می‌کند.

تصرف ۸۰ درصدی منابع طبیعی گیلان و مازندران 

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با انتقاد از تصرفات صورت گرفته در انفال اظهار کرد: ۸۰ درصد جنگل و منابع طبیعی گیلان و مازندران مورد تصرف و تجاوز قرار گرفت است.

سید کاظم دل‌خوش اباتری با اشاره به واگذاری یکی از شرکت‌های دولتی به شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند گفت: یک شرکتی که ۳۰۰ میلیارد تومان ارزش داشت را به یک میلیارد تومان واگذار کرده‌اند، ازاین‌رو می‌طلبد نظارت‌ها بر این روند بیشتر شود.

وی با بیان اینکه معاون هماهنگی توسعه منطقه‌ای وزارت کشور به‌تنهایی نمی‌تواند مشکلات تالاب را حل کند، گفت: عمق تالاب صومعه‌سرا از هشت متر به سه متر تقلیل یافته و باید نسبت به این مهم بیشتر توجه شود.

نماینده مردم صومعه‌سرا با اشاره به تلف شدن سرمایه‌های ملی و بخش خصوصی در سایه بی‌توجهی مسؤولین، گفت: ۸۴ هکتار از اراضی پوشش با سرمایه‌ای بالای ۱۵ میلیارد تومان دستگاه رهاشده و جدای از آن ۱۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در پشت گمرک خوابیده است؛ باید بپرسید که دلیل این بی‌توجهی‌ها چیست؟

شاهد واگذاری شرکت‌های بزرگ صنعتی هستیم

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه در صنعت شاهد واگذاری شرکت‌های بزرگ مربوط به آتیه دماوند هستیم، اظهار کرد: این شرکت‌ها به افرادی واگذارشده که اهلش نیستند و سوءاستفاده‌هایی نیز در آن شده است.

عضو مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه ارزش شرکت فومنات بالای ۱۰۰ میلیارد تومان بوده، افزود: این شرکت به یک سرمایه‌گذار با سرمایه حدوداً ۱۶ میلیارد تومانی واگذارشده است.

خلیل بهروزی فر با بیان اینکه شرکت پوشش به ثمربخش واگذار شد، گفت: این شرکت با حواشی که به دنبال داشت اکنون در محاکم قضایی دارای پرونده است و لازم است استاندار گیلان با جدیدت بیشتری پیگیری کند.

باید ریشه تخریب تالاب انزلی شناسایی شود

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست موضع تالاب را حائز اهمیت برشمرد و اظهار کرد: تالاب عینک نگین رشت بوده و کمی از تالاب انزلی ندارد و علیرغم داشتن برنامه و طرح‌های ۵۰ ساله در حال نابودی است.

سید علی آقازاده با بیان اینکه باید ریشه تخریب تالاب انزلی شناسایی شود، گفت: قطعاً انسان در تخریب تالاب انزلی نقش دارد و در تسریع آن مؤثر است، بماند که نقش استانداران و مدیران در تخریب و جلوگیری از سرعت تخریب آن مؤثر هستند.

عضو مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به نابودی جنگل‌ها و مراتع و گرفتار شدن منابع آب استان نیز در این راستا، گفت: برخی از سیاست‌های ما در راستای تخریب محیط‌زیست است و تنها ما در این زمینه‌ها تماشاگر هستیم.

آقازاده با بیان اینکه مدیریت پسماند در گیلان رهاشده و شهرستان‌های کوچک فاقد سیستم فاضلاب هستند، گفت: اگر به تالاب انزلی نیز بی‌توجهی صورت بگیرد یقیناً آینده جز وضعیت پسماند و سیستم فاضلاب نخواهند داشت.

قطعی برق موجب نگرانی مردم شده است

نماینده مردم شهرستان‌های تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مباحث زیادی در نشست امروز مطرح‌شده اما ممکن است عملیاتی نشود، اظهار کرد: در حوزه انتخابیه تالش بالغ‌بر ۱۰۰ کیلومتر نوار ساحلی وجود دارد که ۷۰ درصد آن تحت تصرف قرارگرفته است.

حسن محمدیاری با اشاره به نیروگاه سیکل ترکیبی پره سر گفت: علیرغم داشتن این نیروگاه شاهد قطعی مکرر برق هستیم و این مسئله موجب نگرانی مردم شده است.

عضو مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به حبس تولید در نیروگاه سیکل ترکیبی پره سر تصریح کرد: می‌توان با برطرف کردن این حبس برق فاز توزیع برق را برای مردم عملیاتی کنیم و علاوه بر آن برای مردم غرب گیلان را نیز جریان پایدار برق را شاهد باشیم.

پس از بحران تماشاچی بحران هستیم

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه باید ریشه مشکلات را یافت، گفت: دنیا 24 سال پیش امکانات توسعه پایدار را مطرح کرده و مدیریت در بحران در آن نقش اساسی دارد.

رسول فرخی میکال با بیان اینکه در گیلان پس از بحران ما تماشاچی بحران هستیم، افزود: اگر در جریان سیل اخیر اگر ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان در حوزه آبخیزداری کار صورت می‌گرفت، خسارت چندانی برجا نمی‌گذاشت.

فرخی اشتغال را اولویت نخست استان برشمرد و گفت: باید منابع را به‌گونه‌ای پیش برد که با توسعه کشاورزی و گردشگری شاهد شکوفایی اشتغال در استان شویم.

انتهای پیام/۹۴۰۰۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول