اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

شب پنجاه و ششم اعتراضات؛حمله نیروهای فدرال آمریکا به شهردار «پورتلند» با گاز اشک آور

نیروهای امنیتی فدرال آمریکا که به دستور «دونالد ترامپ» برای سرکوب اعتراضات به «پورتلند» اعزام شده‌اند، با گاز اشک‌‌آور به شهردار این شهر ایالت «اورگان» حمله کردند.

شب پنجاه و ششم اعتراضات؛حمله نیروهای فدرال آمریکا به شهردار «پورتلند» با گاز اشک آور

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «تد ویلر» شهردار «پورتلند» ایالت «اورگان» آمریکا که با استقرار نیروهای فدرال برای مقابله با معترضان به خشونت و تبعیض‌ نژادی پلیس مخالفت کرده بود، شامگاه روز گذشته (چهارشنبه) به وقت محلی در حالیکه در یک شب دیگر از اعتراضات علیه حضور نیروهای امنیتی فدرال، مقابل نرده‌های محافظ دادگاه فدرال ایستاده بود، با گاز اشک‌آور نیروهای فدرال مورد حمله قرار گرفت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در این خصوص گزارش کرد، نیروهای امنیتی فدرال علیرغم مخالفت‌های ویلر با دستور «دونالد ترامپ» برای سرکوب معترضان به خشونت پلیس آمریکا در شهر «پورتلند» مستقر شده‌اند.

ویلر که عضو حزب دموکرات است، اعلام کرد اولین بار است که با گاز اشک‌آور مورد حمله قرار گرفته است و هنوز مشخص نیست که نیروهای امنیتی فدرال آگاهانه چنین اقدامی را مرتکب شده‌اند یا خیر.

اوایل شب گذشته، ویلر ابتدا با حضور در جمع معترضان به حضور نیروهای امنیتی فدرال در پورتلند مورد تمسخر و اهانت معترضان قرار گرفت و سپس زمانیکه با مشت‌های گره کرده فریاد می‌زد: «جان سیاهپوستان اهمیت دارد»، مورد تشویق قرار گرفت.

روز یکشنبه هفته جاری، شهردار پورتلند، اقدام ترامپ در استفاده از پلیس فدرال برای سرکوب اعتراضات این شهر را «شنیع و منزجرکننده» توصیف و تأکید کرد که این اقدامات دولت ترامپ تنها به بدتر شدن اوضاع این شهر منجر خواهد شد و خواستار خروج نیروهای فدرال شده بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

از طرف دیگر، ترامپ پس از آنکه با موجی از انتقادات به دلیل صدور فرمان استقرار نیروهای امنیتی فدرال در شهر پورتلند، مدعی شد: «ما به دنبال کمک به پورتلند و نه آسیب زدن به آن هستیم».

با اینحال، رئیس‌جمهور آمریکا علی‌رغم مخالفت‌ها اعلام کرد قصد دارد نیروهای پلیس فدرال را «برای مبارزه با جرائم خشونت‌بار» به شیکاگو و چند شهر دیگر اعزام کند.

ترامپ گفت: «امروز من گسیل نیروهای پلیس فدرال به شهرهایی که گرفتار جرائم خشونت‌آمیز هستند را اعلام می‌کنم.»

رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد: «چاره‌ای نداریم جز اینکه برای افزایش مرگ و میر در برخی شهرهای بزرگ کاری کنیم. این خونریزی‌ها باید متوقف شوند؛ خونریزی‌ها باید تمام شوند.»

طرحی که ترامپ ارائه داده خواستار اعزام مأموران پلیس فدرال به این شهرها برای کمک به نیروهای محلی پلیس است. اعلام این طرح در شرایطی صورت گرفت که در روزهای گذشته حمایت ترامپ از اعزام نیروهای پلیس فدرال به شهرها با مخالفت‌های روبرو شده بود.

دولت آمریکا اخیراً در جریان اعتراضات ضد نژادپرستی در این کشور، شماری از این مأموران را هم روانه شهر «پورتلند» کرده است. این در حالی است که هفته‌‌نامه نیشن چندی پیش گزارش داد مأموران پلیس‌های فدرال در شهر «پورتلند» ایالت «اورگان» با استفاده از خودروهایی که آرم پلیس ندارند در شهر گشت‌زنی کرده و معترضان را دستگیر می‌کنند.

روایت‌های افراد و ویدئوهای منتشرشده در فضای مجازی نشان می‌دهد که مأموران پلیس بعد از حرکت با خودرو به سمت معترضان بدون هیچ توضیحی آنها را دستگیر می‌کنند.

«مارک پتیبون»، یکی از افرادی که به همین شکل دستگیر شده، گفت: «من را داخل ون بردند، کلاهم را روی صورتم کشیدند تا نتوانم ببینم و دستم را روی سرم گذاشتند. مرا داخل ساختمانی بردند که بعداً فهمیدم مقر دادگاه فدرال بود.»

روز گذشته نیز خبرگزاری روسی اسپوتنیک گزارش کرد که گروهی از خبرنگاران روسیه چهارشنبه شب از سوی نیروهای امنیتی آمریکا در حالی که مشغول پوشش اعتراضات پورتلند بودند، هدف حمله و ضرب و شتم قرار گرفتند.

قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس سفید پوست این کشور، هفته‌هاست که اعتراضات سراسری در آمریکا و حتی در کشورهای غربی دیگر را علیه خشونت پلیس و نژاد پرستی به همراه داشته است.

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول