اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

اجرای 75 درصدی مصوبات شورای فرهنگ عمومی هرمزگان/ 73 مصوبه در این باره تصویب شده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان تصریح کرد: بالغ بر 75 درصد مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان اجرایی شده است و تلاشیم این موضوع را به 100 درصد برسانیم.

اجرای 75 درصدی مصوبات شورای فرهنگ عمومی هرمزگان/ 73 مصوبه در این باره تصویب شده است

رضا کمالی زرکانی عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار داشت: تعداد جلسات شورای فرهنگ عمومی در هرمزگان 28 جلسه بوده که در این خصوص نیز 73 مصوبه به تصویب این شورا رسید.

وی ضمن تقدیر از حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده امام جمعه بندرعباس به‌عنوان رئیس شورای فرهنگ عمومی و فریدون همتی استاندار هرمزگان به‌عنوان نائب‌رئیس این شورا، مصوبات انجام شده در شورای فرهنگ عمومی استان را مثمرثمر خواند و افزود: قطعأ مصوبات انجام شده را نیز در آینده به‌طور جامع به سمع و نظر مردم خواهیم رساند.

مصوبات شورای فرهنگ عمومی  

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در ادامه به اهم مصوبات این شورا اشاره کرد و گفت: تدوین و تصویب آئین‌نامه داخلی شورای فرهنگ عمومی استان و تدوین و تصویب دستورالعمل نحوه فعالیت کارگروه‌های علمی، مشورتی، تخصصی شورای فرهنگ عمومی، اهم این مصوبات بوده است.

کمالی به تشکیل کارگروه‌های علمی، مشورتی و تخصصی این شورا در استان هرمزگان اشاره کرد و عنوان داشت: کارگروه‌هایی نظیر گسترش و توسعه فعالیت‌های قرآنی، کارگروه فرهنگی و اجتماعی، کارگروه پژوهش در مسائل فرهنگی و اجتماعی در این باره تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: تصویب جشنواره‌های فرهنگی هنری در حوزه قرآن و عترت و همچنین تصویب جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری با موضوع آسیب‌های اجتماعی از مصوبات مهم این شورا بود.

اجرای 75 درصد از مصوبات

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری برای مناسبت‌های مذهبی و ملی یکی از اهداف مهم این شورا تلقی می‌شود.

کمالی در پاسخ به سؤوال خبرنگار فارس در خصوص اینکه چه تعداد از مصوبات شورای فرهنگ عمومی هرمزگان اجرایی شده است، افزود: بالغ بر 75 درصد مصوبات شورا اجرایی شده است و تلاشیم این موضوع را به 100 درصد برسانیم.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده در خصوص مقابله با ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: از همان ابتدای شیوع بیماری کرونا اقدام به شناسایی و معرفی بنگاه‌ها و صنوف فرهنگی و هنری و هنرمندان آسیب‌دیده از بیماری کرونا کردیم و از هفدهم خرداد اعطای تسهیلات آغاز شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان به نحوه اطلاع‌رسانی به دریافت‌کنندگان تسهیلات اشاره کرد و بیان داشت: اطلاع‌رسانی از طریق ارسال پیامک به مشمولین صورت گرفت و افراد دریافت‌کننده پیامک از پانزدهم تیرماه به بانکی که در سامانه انتخاب کرده بودند مراجعه کردند.

نحو بازگشایی اماکن فرهنگی

کمالی در ادامه نیز به نحوه بازگشایی اماکن فرهنگی استان اشاره کرد و افزود: بر اساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مبنی بر بازگشایی اماکن فرهنگی استان هرمزگان نیز در حال مهیاسازی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای بازگشایی بر اساس پروتکل‌های بهداشتی هستیم.

وی ادامه داد: اما با توجه به شیوع بیماری کرونا و اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مبنی بر پیک این بیماری در استان و لزوم ماندن مردم در  خانه، پیشنهاد تمدید تعطیلی اماکن فرهنگی به دستگاه‌های بالادستی داده شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان عنوان کرد: از سوی دیگر نقش فرهنگ و هنر در تقویت روحیه جمعی و سلامت روانی جامعه و بالا بردن انگیزه زندگی بسیار مؤثر است و نباید در چنین شرایطی از آن مغفول ماند و در کنار این بیماری کم‌اهمیت جلوه داد.

اقدامات فرهنگی در زمان کرونا

کمالی زرکانی در ادامه اظهار داشت: از همان ابتدای شیوع بیماری کرونا بخش فرهنگ و هنر مبادرت به ساخت بیش از صدها کلیپ آموزشی و ده‌ها برنامه و جشنواره در فضای مجازی نمود که در کشور به‌عنوان الگو و شاخص مطرح و مورد تمجید و استفاده قرار گرفت.

وی بیان کرد: علی‌رغم ارائه پیشنهاد تعطیلی اماکن فرهنگی، هنری و سینمایی استان، مشغول آماده‌سازی این فضاها هستیم و مردم مطمئن باشند در صورت بازگشایی، مشکلی از لحاظ بهداشتی وجود نخواهد داشت و با رعایت صددرصدی پروتکل‌های بهداشتی، این اماکن بازگشایی خواهد شد و در این خصوص یک تیم نظارتی تشکیل شده است.

کمالی زرکانی افزود: جمعیت تحت تکفل وزارت ارشاد جزو اولین دسته و اقشاری بودند که با شیوع ویروس کرونا فعالیتشان تعطیل شد و احتمالا جزو آخرین گروه هم خواهند بود که آغاز به فعالیت خواهند کرد.

بخشودگی اجاره سالن‌ها

وی اضافه کرد: با شیوع ویروس کرونا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان تمام سالن‌هایی را که در اجاره بخش خصوصی قرار داده بود از اخذ اجاره معاف کرد و اجاره آنها را بخشید و در رابطه با سالن‌هایی که در مالکیت شهرداری بود رایزنی و مکاتبه کردیم که اجاره سالن‌داران و هنرمندان را ببخشند و یا کاهش دهند.

بخشودگی بیمه هنرمندان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: در راستای حمایت از اهالی فرهنگ و هنر بیمه تکمیلی ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد هنرمندان و اعضای صندوق اعتباری هنر بخشیده شد و از خود افراد دریافت نشده است.

کمالی عنوان کرد: هنرمندانی هم که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند حق بیمه آنها در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت شده است.

وی یادآور شد: امکان استفاده از بیمه بیکاری نیز برای اهالی فرهنگ و هنر فراهم شد و 2 ماه بیمه برای آنها و اهالی رسانه تعلق گرفت و این نیز از جمله اقدامات مثبتی بود که در راستای حمایت از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه صورت پذیرفت.

کمک مؤمنانه ارشاد به هنرمندان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان افرود: در ماه مبارک رمضان نیز ما خودمان بسته‌های معیشتی را آماده کردیم و بین هنرمندانی که از ویروس کرونا آسیب دیده بودند توزیع شد که این موضوع را برای اینکه عزت هنرمندان خدشه‌دار نشود جایی اطلاع‌رسانی هم نکردیم.

وی افزود: یک لیست 40 نفره از هنرمندان آسیب‌دیده از ویروس کرونا تهیه و به وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی ارسال کردیم که اکثر آنها افرادی بودند که کد کارگاه یا کد کاربری نداشتند و در تلاش هستیم بتوانیم برای افراد این لیست 40 نفره کمک بلاعوض از وزارت ارشاد بگیریم.

استفاده از فرصت کرونا در جهت ساخت و ساز

کمالی زرکانی بیان کرد: در سال 98 و 99 بیشترین جشنواره‌ها را در استان هرمزگان در سطوح بین‌المللی، ملی و استانی داشتیم که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شدند و هم‌اکنون در تلاش هستیم با استفاده از بستر فضای مجازی برخی از جشنواره هایمان را اجرایی کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان در پایان خاطرنشان کرد: از وضعیتی که ویروس کرونا به وجود آورده به‌عنوان فرصت برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی استفاده می‌کنیم و با همکاری و رایزنی با شهرداری‌های سطح استان در حال ساخت و اجرایی کردن بیش از 10 نگارخانه و پلاتو هستیم که امیدواریم امسال مجتمع فرهنگی بندرخمیر به بهره‌برداری برسد و در ساخت مجتمع فرهنگی الزهرا نیز به پیشرفت 90 درصدی رسیده‌ایم و در ساختمان فرهنگسرای طوبی هم تغییراتی در حال انجام است.

انتهای پیام/3264

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول