اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

درخت کارتونی ژاپن با عمر ۱۰۰۰ ساله + تصاویر

درختی ۱۰۰۰ ساله در ژاپن وجود دارد که به درخت خواستگاری مشهور است اما به دلیل شباهت به شخصیت کارتونی «توتورو» به این نام هم شناخته می‌شود.

درخت کارتونی ژاپن با عمر ۱۰۰۰ ساله + تصاویر

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، حدود ۷۰ درصد درآمد بازار انیمیشن به حوزه شخصیت‌پردازی و محصولات جانبی آن اختصاص دارد، به گونه‌ای که وقتی یک شخصیت کارتونی خلق و میان مخاطبان محبوب می‌شود، محصولات جانبی (نظیر لباس و لوازم‌التحریر) با طرح آن شخصیت تولید و به علاقه‌مندان فروخته می‌شود.

 

 

یکی از این شخصیت‌های کارتونی که در ژاپن مشهور است، «توتورو» نام دارد که در سال ۱۹۸۸ خلق شد. این انیمیشن فانتزی با نام «همسایه من توتورو» به کارگردانی «هایائو میازاکی» داستان دو دختربچه را روایت می‌کند که به همراه پدرشان به خانه‌ای در دهکده نقل مکان می کنند تا به مادر بیمارشان نزدیک‌تر باشند. آن‌ها در جنگل‌های نزدیک دهکده با موجوداتی غیرقابل دیدن توسط دیگران برخورد می‌کنند و با یکی از این ارواح سحرآمیز به نام «توتورو» دوست می‌شوند.

 

 

جالب اینکه درخت هزار ساله‌ای در ژاپن وجود دارد که به درخت خواستگاری معروف است اما پس از ساخت انیمه «همسایه من توتورو»، به درخت توتورو هم مشهور شده است.

 

 

انیمه ۸۶ دقیقه‌ای «همسایه من توتورو» با بودجه‌ای در حدود ۳.۷ میلیون دلار ساخته شد اما بیش از ۳۰ میلیون دلار فروخت که در زمان خودش، رقم قابل توجهی بود.

پس از شهرت جهانی «توتورو» عروسک‌ها و لباس‌های منقوش به آن به سرعت تولید و در آسیا و آمریکا محبوب شد و هنوز هم محبوبیت آن وجود دارد.

 

 

در داخل کشورمان هم طی سال‌های اخیر، محصولات جانبی فیلم‌ها و مجموعه‌های عروسکی (نظیر کلاه‌قرمزی و جناب‌خان) تولید می‌شدند اما درباره پویانمایی‌ها این اتفاق رخ نمی‌داد.

 

 

البته طی سال‌های اخیر فعالیت بیشتری برای رفع این نقیصه انجام گرفته است، به طوری که لوازم‌التحریر با طرح شخصیت‌های مجموعه «شکرستان» تولید و مورد استقبال کودکان و نوجوانان قرار گرفت.

 

 

به گفته علی کاشفی‌پور، دبیر بخش کاراکتر در دومین رویداد «رویازی، پیچ بزرگ تهران» که زمستان سال گذشته برگزار شد، شخصیت‌های خلق‌شده در «آی قصه»، «ببعی و ببعو»، «فانفارم» و «لوپتو» برای حمایت توسط این رویداد برگزیده شدند و ظرفیت عرضه بین‌المللی دارند.

 

 

ماه گذشته و همزمان با روز محیطبان، دومین شخصیت ابرقهرمان کمیکی ایرانی که یک محیطبان با موهای قرمز به نام «نیواح» است، رونمایی شد و کتاب الکترونیکی آن منتشر شد که در صورت موفقیت و همه‌گیر شدن میان نوجوانان، می‌توان انتظار تولید محصولات جانبی‌اش را داشت.

 

 

اخیراً هم تهیه‌کننده «بچه زرنگ» به عنوان نخستین انیمیشن سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعلام کرده است که همزمان با تولید این پویانمایی، طراحی بیش از ۴۰۰ قلم کالا و محصول مرتبط با آن در دسته‌بندی‌های اسباب‌بازی و عروسک، کتاب، لوازم التحریر، پوشاک، مواد بهداشتی، لوازم اتاق خواب، تم تولد و... در حال انجام است.

حامد جعفری گفته: ان‌شاءالله برای اولین بار در کشور شاهد تکمیل زنجیره شخصیت پردازی یک انیمیشن سینمایی به صورت حرفه ای و تولید اقلام جانبی یک انیمیشن به صورت گسترده همزمان با اکران آن در سینماها خواهیم بود.

خبر خوبی که امیدواریم برای دیگر تولیدات انیمیشنی در کشورمان رقم بخورد و روزی برسد که شخصیت‌های کارتونی ایرانی همچون «توتورو»ی ژاپنی به شهرتی جهانی دست پیدا کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول