اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

لزوم بازطراحی اسناد و پیش بینی الزامات قانونی برای اثرگذاری شورای فرهنگ عمومی

دبیر شورای فرهنگ عمومی آذربایجان‌شرقی گفت: بازنگری و بازطراحی در اسناد بالادستی ضمن پیش بینی الزامات و منابع قانونی، ساختاری،انسانی و بودجه ای، زمینه را برای اثرگذاری هر چه بیشتر این شورا در عرصه فرهنگ عمومی فراهم می‌کند.

لزوم بازطراحی اسناد و پیش بینی الزامات قانونی برای اثرگذاری شورای فرهنگ عمومی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و ضرورت انقلاب فرهنگی، براساس فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سال ١٣٦٣، شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت. این شورا وظیفة خطیر ساماندهی به وضعیت دانشگاه‌ها را به عهده داشت. پس از آن موضوع رسیدگی به وضعیت فرهنگی جامعه در آن شورا مطرح و بر اساس نظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ریاست وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی، مبنی بر توجه به فرهنگ عمومی مردم، پیشنهاد تشکیل شورای فرهنگ عمومی مطرح شد و سرانجام در سال ١٣٦٤، به منظور تعیین اهداف، سیاست‌گذاری و هدایت فرهنگ عمومی کشور، شورای فرهنگ عمومی با وظایف مشخص شکل گرفت و به صورت رسمی از سال ١٣٦٥ آغاز به کار کرد.

شورای فرهنگ عمومی به عنوان یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموعه وزارت فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی فعالیت دارد. براساس آیین‌نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، این شورا دارای ٣٣ عضو است و هر دو هفته یک بار، به صورت مستمر تشکیل جلسه می‌دهد.

شورای فرهنگ عمومی استان‌ها و شهرستان‌ها

در سال ۱۳۷۲، شورای فرهنگ عمومی کشور با هدف توجه بیشتر به مسایل فرهنگی استان‌های کشور و پی‌گیری مصوبات شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در سطح استان‌ها نسبت به تأسیس و تشکیل شورای فرهنگ عمومی در مراکز استانها اقدام نمود که بحمدالله هم اکنون، شورای فرهنگ عمومی در مرکز تمامی استان‌ها تشکیل شده است. این شورا در استان‌ها به ریاست ائمه جمعه و نایب رییسی استانداران و دبیری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها فعالیت می‌ کنند.

در این راستا مصاحبه‌ای با محمدپور دبیر شورای فرهنگی عمومی استان آذربایجان شرقی تزرتیب دادیم.

برگزاری 83 جلسه شورای فرهنگی عمومی آذربایجان‌شرقی/ اهداف مورد توجه شورای فرهنگ عمومی

محمد محمدپور دبیر شورای فرهنگ عمومی آذربایجان‌شرقی  امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز مأموریت و رسالت اصلی شورای فرهنگ عمومی را شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی و بررسی و شناخت مهم‌ترین مسائل، موضوعات و معضلات این حوزه عنوان و  اظهار کرد: در کنار این موارد تعیین اولویت‌ها، سیاست‌گذاری و هدایت فرهنگ عمومی در سطح استان را می‌توان به عنوان مأموریت و وظائف اصلی این شورا به عنوان مرجع تصمیم‌گیری در حوزه فرهنگ برشمرد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 83 جلسه شورای فرهنگ عمومی آذربایجان‌شرقی برگزار شده است، افزود: در طول سال گذشته 115 جلسه این شورا نیز در 20 شهرستان و شهر استان برگزار شده که 202 مورد دستور جلسه در آنها بررسی و  419 مصوبه نیز تصویب شده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی ایجاد همگرایی و هم افزایی بین عناصر و دستگاه‌های فرهنگی استان را یکی از رویکردهای غالب مصوبات و تصمیمات شورای فرهنگی استان در دوره اخیر دانست و گفت: جلوگیری از موازی کاری، پیگیری سیاست‌های کلان فرهنگی کشور در استان و سیاست‌گذاری منطقه‌ای با تأسی به سیاست‌های کلی فرهنگی کشور و منویات مقام معظم رهبری با نگاه بومی و استانی، پیشگیری و کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در کنار رشد شاخص‌های فرهنگی نیز از دیگر اهداف مورد توجه شورای فرهنگ عمومی استان هستند. 

مهم‌ترین چالش‌های شورای فرهنگی عمومی

وی عدم تناسب منابع و الزامات قانونی و بودجه‌ای با رسالت و مأموریت محول شده را یکی از نقاط ضعف عمده این شورا و عدم تاثیرگذاری ملموس تصمیمات آن بر روندهای کلان فرهنگی استان دانست و افزود: عدم پیش‌بینی ساختار مورد نیاز انسانی، نهادی و اداری در نظام اداری نیز از دیگر دلایلی است که مانع از اجرای درست و مؤثر مصوبات شورای فرهنگ عمومی می‌شود.

محمدپور تصریح کرد: وزن بالا و دست برتر ساختار اداری دولتی در طراحی آیین نامه‌ها، نبود الزامات و ضمانت اجرایی و منابع زیرساختی کافی در ابعاد قانونی و مالی و تعدد و گاهی تعارض نگرش ها به حوزه فرهنگ و اهمیت آن را می‌توان مهم ترین چالش شورا در عرصه فرهنگ عمومی و تاثیر نه چندان قابل قبول آن بر روندهای کلی این حوزه برشمرد.

نقاط قوت شورای فرهنگ عمومی آذربایجان‌شرقی

وی خاطرنشان کرد: با وجود تمام این چالش‌ها، شورای فرهنگ عمومی استان در دوره اخیر و با حضور شخصیت‌های مردمی چون حجت الاسلام و المسلمین آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان‌شرقی و حضور مرتب و همت جمعی اعضاء، روند خوبی داشته و موضوعات مهم و متنوعی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

محمدپور انسجام و انتظام بخشی، شتاب‌دهی و اثرگذاری جلسات و موضوعات توسط دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور را از دیگر نقاط قوت شورای فعلی عنوان و تصریح کرد: به همین سبب آذربایجان شرقی در دو سال گذشته جایگاه ممتازی را در سطح شوراهای فرهنگ عمومی کشور داشته و در سال 98 رتبه اول کشور شورای فرهنگ عمومی استان و در سطح شهرستان ها، رتبه دوم کشور را احراز کرده است.

محمدپور افزود: در همین دوره با ایجاد ساختارهای علمی و نخبگانی در قالب کارگروه‌های تخصصی مکمل ساختار شورای فرهنگ عمومی، موضوعات را با نگاه علمی، مورد بررسی قرار داده و پیشنهاداتی را برای تصویب در شورا ارائه کرده‌ایم و رویکرد آتی شورا نیز اهتمام و توجه جدی به مهم‌ترین موضوعات فرهنگی و فرهنگ عمومی با بهره‌گیری از دیدگاه‌ها و نظرات نخبگان دانشگاهی و حوزوی و صاحب‌نظران حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی و پایش اقدامات و نتایج و پیامدهای آنهاست.

دبیر شورای فرهنگ عمومی آذربایجان‌شرقی با اشاره به جایگاه بالای این شورا در منظومه تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری‌های فرهنگی استان گفت:  باید از هم دلی شایسته اعضای حقوقی و حقیقی شورا برای رفع نقاط ضعف آن استفاده حداکثری را کرده و با بازنگری و بازطراحی در اسناد بالادستی با پیش بینی الزامات و منابع قانونی، ساختاری، انسانی و بودجه‌ای، زمینه برای اثرگذاری هر چه بیشتر این شورا در عرصه فرهنگ عمومی مطابق با انتظارات و شرح وظایف قانونی آن ایجاد شود.

انتهای پیام/60001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول